Ethän tee näitä virheitä pyöräillessä

Ethän runttaa pyöräillessä liian isoa vaihdetta silmään? Tai unohda venyttää reisilihaksia lenkin jälkeen?

1. Käytät laiskasti keskivartaloa

Jalat jaksavat yleensä hyvin pyöräilyä, ja ensimmäisenä väsähtävät vatsalihakset. Alaselkää saattaa kolottaa ikävästi, ja ajoasento lässähtää.
Syvien vatsalihasten pitäisi kannatella pyöräillessä koko pakettia, eikä alaselkää saisi päästää notkolle. Korsettia vahvistava kahvakuulajumppa onkin luottotreenisi, jos mielit polkea pidempiä matkoja. Kokeile myös lankuttamista ja voimapyörällä rullailua.

 

2. Poljet liian isolla vaihteella

Lenkki ei ole sen kehittävämpi, vaikka runttaisit ison vaihteen silmään. Päinvastoin, pienellä vaihteella polkiessasi heikommatkin lihakset pääsevät töihin. Treenisi monipuolistuu, eivätkä polvinivelet rasitu turhaan. Polkemista helpottaa, kun ajattelet, että liike on nopea ja tasainen ruopaisu, kuin potkulaudalla potkutellessa. Etureisien ei pitäisi joutua yksin töihin, vaan polkeminen aktivoi myös takareisiä ja pakaraa.

3. Unohdat venytellä

Venytä heti lenkin jälkeen ainakin tönköiltä tuntuvat etureidet. Kun keho on jäähtynyt, käy läpi myös lonkankoukistajat ja isot jalkalihakset. Hierontapallo ja putkirulla ovat pyöräilijän parhaita kavereita. Muista myös jättää treenien väliin lepopäiviä, jolloin keholla on aikaa palautua.

Lue myös:

Tee tämä muutos, ja pyöräilystäsi tulee tehokkaampaa

Näin pystyt pyöräilemään 50 kilometriä – Ota haltuun 8 viikon tehotreeni

Fillarilähetti Mari Putus: ”Työni on kuin intervallitreeniä”

Teksti
Kuva Mari Lahti

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest