Viimeinen elämänmuutos – näin onnistut lopullisesti painonpudotuksessa!

Harmittaako jojottelu? Oletko ikuinen laihduttaja? Tee elämäsi viimeinen elämänmuutos, kaikki asiat toisin kuin ennen, ja onnistu painonpudotuksessa.

Se kauan kaivattu elämänmuutos voi tapahtua jo nyt, tänä keväänä.

Tyrmää pikadieetit

Ihmedieettien sijaan keskity heti olennaisiin muutoksiin ruokavaliossa ja syömisessä. Useimmilla laihdutuksen aloittaminen tarkoittaa uuden ateriarytmin opettelua.

Ihminen pystyy vastaanottamaan ja sisäistämään 1–2 muutosta kerrallaan, eli kaikkea ei kannata rysäyttää samaan aikaan. Vaikka joillain pikadieetti saattaa toimia aloituksessa apuna, useimmilla kuitenkaan ei. Erittäin niukkaenergisellä dieetillä saat niin vähän energiaa, että uusien tapojen ja ajatusmallien opettelu ei vain onnistu.

Muuta mielikuvia

Lakkaa ajattelemasta, että laihdutus onnistuu vain taistelun ja kärsimyksen kautta ja on ahdistava projekti, jota varten pitää ryhdistäytyä. Ajattele painonpudotusta mieluummin pikkuhiljaa tehtävänä elämänmuutoksena, ei projektiluontoisena tapahtumana. Jos huomaat, että olet ikuinen laihduttaja, ja kilot silti aina palaavat takaisin, hanki itsellesi ammattilaisen apua.

Unohda vaaka

Lakkaa punnitsemasta jatkuvasti, varsinkin jos se aiheuttaa ahdistusta. Vaikka vaa’alla on välillä hyvä tarkistaa tilanne, harvalle sopii kilomäärien päivittäinen kyttääminen. Laihdutus ei koskaan etene suoraviivaisesti, vaan paino laskee, paino nousee ja paino vaihtelee – ja se kannattaa vain hyväksyä.

Jos jatkuvasti tarkkailet vaakaa ja stressaannut painon pienestäkin vaihtelusta, se voi vaikuttaa motivaatioon hallita painoa. Se saattaa houkutella myös tiukentamaan ruokavaliota niin paljon, että sen noudattaminen muuttuu mahdottomaksi.

Hylkää määräaika

Vaikka kesäkuisiin häihin tai kaverin kolmikymppisille olisi kiva pudottaa 15 kiloa, liian kovat ajalliset tavoitteet pilaavat painonpudotuksen. Sopiva laihdutusvauhti onkin 0,5–1 kiloa viikossa.

Sillä ei ole merkitystä, laihdutko kolmen kuukauden vai vuoden sisällä, pääasia on, että laihtuminen on pysyvää. Tutkimus vahvistaa, että rauhallinen painonpudotus erityisesti jojoilusta kärsivillä ennustaa sitä, että kilot pysyvät paremmin poissa seuraavien 3–10 vuoden aikana.

Rohkene jättää

Useimmat meistä on kasvatettu niin, että mitään ei saa jättää lautaselle. Kun sen yhdistää ruoan ylitarjontaan, buffet-pöytiin ja valtaviin ruokapakkauksiin, toimii periaate laihduttajalla huonosti.

Opettele ymmärtämään tunteitasi ja tarkkaile nälkääsi tietoisesti. Tietoisuus tuntemuksistasi ruokaillessasi on avain siihen, että pystyt tekemään muutoksia ruokailutavoissasi ja ruokavaliossasi. Jos tunnet itsesi kylläiseksi eikä ruoan syöminen enää tunnu hyvältä, olet syönyt itsesi kylläiseksi.

Katso kelloa

Mitä enemmän saat päivän energiasta klo 15 mennessä, sitä parempi se on laihdutuksen kannalta. Erityisesti aamusyömisen vähyys tai aamupalan skippaaminen kokonaan on monen ongelma. Ruokailun pohjana tuleekin olla kunnollinen aamiainen ja riittävän ravitseva lounas, jotka pitävät mieliteot kurissa. Moni laihduttaja yllättyykin siitä, miten paljon saa syödä aamupalalla ja lounaalla.

Jos aamupala unohtuu, ja syöt lounaaksi vain keiton tai minikokoisen salaatin, nälkä ja ruoanhimo eivät enää katoa, vaikka söisit fiksun illallisen. Se voi johtaa siihen, että iltapalaksi tyhjennät jääkaapin ja syöt kuivakaapista vieraille varatut keksit.

Asiantuntijana painonhallintalääkäri André Heikius Mehiläinen NEO Painonhallintaklinikalta.

Lue myös:

Plusmissi Marjaana Lehtisen huikea 80 kilon painonpudotus!

Jenny pudotti vuodessa 18 kiloa – näin laihdutus sujui!

Kotitreeni teki Anna Saivosalmesta sometähden

Teksti
Kuva Fotolia

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee