Haluatko kiinteän keskikropan? 4 yleistä virhettä pilaavat vatsalihastreenin

Vahva, kiinteä ja terve. Sehän on tähtäin, kun treenataan keski­kroppaa! Rutistukset ja lankut eivät riitä, sillä kaikki corelihakset kaipaavat huomiota.

Core, keskivartalo, korsetti… Se on kroppasi ydin, jota on syytä vahvistaa ja huoltaa. Keskivartalon lukuisat lihakset huolehtivat ryhdistä, selän hyvinvoinnista ja siitä, että kroppa pelaa tehokkaasti erilaisissa lajeissa.

Ja myöntäkäämme pidemmittä puheitta, että kiinteä ja vahva keskikroppa näyttää älyttömän hyvältä. Koska haluamme treenata fiksusti, muutama knop­pi on paikallaan.

1.  Teet vain pitkiä sarjoja

Vatsalihas on lihas siinä missä muutkin: pitkät sarjat kehittävät kestävyyttä, lyhyet, 8–12:n toiston sarjat kasvattavat voimaa ja lihasmassaa. Älä siis tee pelkästään pitkiä sarjoja. Ne sopivat vaihteluksi, mutta niitä tekemällä ei keskikroppa vahvistu.

2. Teet liikaa vatsalihastreenejä

Yleisin moka on tuhoton vatsalihastreenin määrä. Tässä tapauksessa ahkeruutta ei palkita, sillä määrä ei korvaa laatua. Harjoittele napakasti mutta vain 2–3 kertaa viikossa. Muuten vatsalihakset eivät ehdi palautua, jolloin ne eivät myöskään kasva ja kehity.

Lue myös: Tee tämä hullutteluhaaste – vaatii pokkaa mutta keho kiittää

3. Herkuttelet palkinnoksi

Rasva palaa, kun treenaat monipuolisesti lihaskuntoa ja kestävyyttä ja katsot, mitä laitat suuhusi. Loputon vatsaliikkeiden hinkuttelu ei polta höhhömöhhöä mahastasi. Treenaa siis keskivartaloa, jotta siitä tulisi vahva, älä siksi, että mahamakkara häipyisi.

4. Rutistat aina istuaalteen

Mieti, missä asennossa treenaat. Kun haluat oppia aktivoimaan syviä vatsoja, matto­treeni toimii, mutta lähes kaikki muut liikkeet on hyvä tehdä seisten – eli asennossa, jossa muutenkin kannattelet itseäsi pitkin päivää. Karsi siis rutistuksia ja nouse ylös!

Poimi liikesarjat monipuoliseen core-treeniin

1. Vatsalihakset ojennukseen: Haaveissa tiukka sixpack? Sulauta nämä kaksi liikettä saliohjelmaasi

2. Keskivartalon syvät lihakset: Treenaatko vatsalihaksia? Muista tehdä tueksi myös nämä liikkeet

3. Vatsalihasliikkeet seisten: Nämä tehokkaat vatsalihasliikkeet tehdään seisten

vatsalihastreeni

Lue myös:

Näin pystyt pyöräilemään 50 kilometriä – Ota haltuun 8 viikon tehotreeni

Treenin vastapainoksi tarvitaan lepoa – näin teet sen oikein

Haluatko nyrkkeilijän vatsalihakset? Kokeile näitä treeniliikkeitä

Teksti
Kuvat Fotolia

Toimitus suosittelee

>

Pin It on Pinterest