Valokuvausterapiassa käsitellään vaikeitakin tunteita – ”Häpeä katoaa kuvattavana ollessa”

Valokuvaus voi toimia terapiamuotona niin kameran edestä kuin takaa. Visuaalinen suunnittelija Tuula Ahde kertoo, miten pääsi pitkittyneessä ylikuormitustilassa valokuvaamisen avulla ulos ja liikkeelle.

Valokuvaus sopii tunnetyöskentelyn, itsetuntemuksen ja läsnäolotyöskentelyn lisäämisen välineeksi. Kännykkäkameroiden laatu paranee koko ajan, joten valokuvaamisen aloittaminen on helppoa ja vaivatonta.

Kun visuaalinen suunnittelija Tuula Ahde kärsi pitkittyneestä ylikuormitustilasta, antoi valokuvaaminen syyn lähteä ulos ja liikkeelle. Valokuvaus on parhaimmillaan terapeuttinen harrastus. Valokuvausharrastuksen aloittamisen myötä Tuula huomasi, että valokuvaamisen kautta on mahdollista irrottautua arjen stressistä.

– Yhteisöllisyys, tuki ja apu valokuvausryhmissä piristi. Onnistuneista kuvista sai hyvää mieltä ja innostus uuden oppimiseen kasvoi, Tuula kuvailee.

Yhteisöllisyys, tuki ja apu valokuvausryhmissä piristi.

Valokuvaamisen suosio kasvaa jatkuvasti ja erilaisia harrastusryhmiä on runsaasti tarjolla, ja myös sosiaalisen median kautta on mahdollista olla yhteydessä muihin harrastajiin.

– Valokuvaus on luonteva tapa harjoittaa mindfulnessia kaltaiselleni. Rentoutuminen onnistuu parhaiten, kun siihen liittyy myös jotain rauhallista tekemistä, ei pelkästään paikallaoloa.

Lue myös: Uusi ura keski-ikäisenä: ”Kolmas ammatti toi mielenrauhan”

Voimaa valokuvauksesta

Valokuvaaminen voi edistää tunteiden käsittelyä monella tavalla. Itseään voi toteuttaa niin kuvaamisvaiheessa kuin sen jälkeen. Vapauttavia tunteita voi kokea myös kameran edessä.

– Mallina oleminen on voimauttaa, mutta kameran takaa saa itselleen pitkäaikaisen ja monipuolisen harrastuksen. Valokuvatessa ja kuvien käsittelyvaiheessa pääsee helposti flow-tilaan, keskittyy vain olemassa olevaan hetkeen ja rajattuun ympäristöön, Tuula miettii.

Esimerkiksi ylivireisyys, ahdistuneisuus tai kehon kiputilat saattavat häipyä kokemusmaailmasta kokonaan kuvaamiseen keskittyessä.

Tuulan mukaan oman kuvan katsominen ja kuvattavana oleminen voi helpottua, kun on valokuvamallina itse itselleen esimerkiksi erilaisten haastetehtävien myötä.

– Häpeän tunteelle voi löytyä selityksiä menneestä. Myötätuntoisen omakuvien tarkastelun kautta tunteesta on mahdollista päästää irti.

Lue myös: Lemmikit edistävät hyvinvointia: ”Ilmaista mindfullnesia ja terapiaa”

Valokuvaus on stressinhallinnan väline

Kuvaamaan voi lähteä missä mielentilassa vain. Kuvatessa voi tarkkailla, miten kulloinenkin tunnetila vaikuttaa kuvaamiseen ja kohteiden valintaan.

Toisaalta voi tarkkailla, miten kuvaaminen vaikuttaa tunnetilaan.

– Esimerkiksi ylivireisyys, ahdistuneisuus tai kehon kiputilat saattavat häipyä kokemusmaailmasta kokonaan kuvaamiseen keskittyessä, Tuula miettii.

Lue myös:

Stressi talttuu metsässä: neljä kiinnostavaa faktaa

Meditaatio katkaisee kiireen – hengitä itsellesi parempi olo

Suoritatko sinäkin arkea? 6 vinkkiä, miten pääset eroon suorittamisen kierteestä

Teksti
Kuva Fotolia

Toimitus suosittelee