UV-indeksi nousee kesäksi – näin tiedät, onko auringossa turvallista olla

Auringosta voi nauttia, kunhan muistaa ihon ja silmien suojaamisen. UV-indeksi kannattaa pitää mielessä niin rannalla kuin kaupungillakin.

Välttääkseen palamista, auringolta kannattaa suojautua hyvin jo keväällä. Liika auringossa oleminen aiheuttaa ihon ennenaikaista vanhenemista ja ihon toistuva palaminen lisää riskiä sairastua melanoomaan, pahalaatuiseen ihosyöpään. Auringon haitat koskevat kaikkia ihotyyppejä, mutta varsinkin vaalealle tai punapigmenttiselle iholle suojautuminen auringolta on erityisen tärkeää.

Sama aurinko kaikkialla

Helteen helliessä suuri osa suomalaisista haluaa ulos aurinkoon. Pitkän talven jälkeen kalpea iho huutaa päivetystä ja auringon tarjoama lämpö ja valo tekevät hyvää myös mielelle. Rannalle suunnattaessa aurinkorasva pakataan mukaan automaattisesti, mutta muualla auringolta suojautuminen unohtuu herkemmin. Ihon palaminen ei kuitenkaan katso paikkaa – aurinkoa ei tarvitse erikseen ottaa, sitä saa kaikkialla: kaupungilla, terassilla, autossa ja puutarhassa.

Pelkkä lounastaminen ulkona on riski pohjoiseurooppalaiselle, vaalealle ihotyypille. Esimerkiksi keskikesällä aurinkoisena päivänä herkkä iho voi palaa jo 15 minuutissa. Ulkotöitä päivittäin tekeville, kuten puutarhureille tai asfalttityöntekijöille, suojautuminen auringon säteiltä on erityisen tärkeää, samoin ulkona viihtyville lapsille. Toistuva palaminen lapsena lisää luomia ja altistaa melanoomalle.

Lue myös: Aurinko polttaa myös pilven läpi – totta vai tarua? 20 myyttiä auringonotosta

UV-indeksi kertoo, onko auringossa turvallista olla

Tarve auringolta suojautumiseen on helppo selvittää UV-indeksiä seuraamalla. Ilmatieteenlaitoksen ilmoittama UV-indeksi kuvaa auringon haitallista UV-säteilyn määrää. Kun se on enemmän kuin kolme, on auringolta suojautuminen tarpeellista. Mitä korkeampi UV-indeksi on, sen huolellisempaa suojautumista tarvitaan.

Suomessa UV-indeksin arvo kolme ylittyy toukokuusta elokuuhun klo 10 ja 15 välillä, keskikesällä suojaa tarvitaan aina kello viiteen saakka. Pilvettömänä kesäpäivänä UV-indeksi voi Etelä-Suomessa nousta keskipäivällä jopa seitsemään, joka luokitellaan jo voimakkaaksi säteilyksi. Välimeren alueella UV-indeksi on vastaavana aikana 8-10 eli hyvin voimakasta. Vuoristoisilla alueilla, kuten Alpeilla sekä lähempänä päiväntasaajaa indeksi nousee entisestään.

Vuorokauden kokonaissäteilymäärästä noin puolet kertyy kello 11 ja 15 välillä. Mikäli aurinkoa onnistuu välttelemään keskipäivällä, vähenee saatavan säteilyn kokonaismäärä huomattavasti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aurinkovarjot eivät anna täydellistä suojaa säteiltä, sillä haitallinen UV-säteily saavuttaa ihon myös varjossa. Kun UV-indeksi on voimakkaalla tasolla, on auringosta järkevintä pysyä kokonaan poissa.

Lue myös: Auringon UV-säteily vanhentaa ihoasi – mutta tiedätkö, kuinka paljon?

Satsaa hyvään aurinkosuojatuotteeseen

Mikäli et voi välttää ulkona olemista, tulee liialliselta UV-altistukselta suojautua muilla tavoin. Hyvä aurinkosuojatuote suojaa ihoa sekä ennenaikaista vanhenemista aiheuttavilta UVA-säteiltä että ihon palamista aiheuttavilta UVB-säteiltä. Aurinkosuojaa tulee käyttää runsaasti, jotta se antaa tuotteen lupaamaan suojatason. Levitettäessä erityistä huomiota kannattaa kiinnittää alueisiin, jotka useimmiten jäävät vaille suojaa. Tällaisia ovat korvat, niska, huulet, kainalot, päänahka, hiusraja, jalkapöydät, varpaat sekä kämmenselät.

Aurinkosuojan lisäksi matkaan kannattaa varata ihoa peittävää vaatetusta sekä päähine. Myös silmien suojaaminen aurinkolaseilla tai varjostavalla hatulla on tärkeää. Pitkäaikainen altistus säteilylle aiheuttaa silmän mykiössä hitaasti kehittyviä samentumia ja edesauttaa kaihien kehittymistä. Erityisesti lasten silmät tulee suojata aurinkolaseilla, sillä lapsen silmän mykiö päästää lävitseen UV-säteilyä aikuista enemmän. UV-indeksin ollessa voimakkaalla tasolla leikit kannattaakin siirtää kokonaan sisätiloihin.

Näin nautit turvallisesti auringosta:

  1. Seuraa UV-indeksivaroituksia. Kun indeksi on yli 3, tarvitset aurinkosuojaa.
  2. Käytä ihotyypillesi tarkoitettua aurinkosuojaa, joka sisältää sekä UVB- että UVA-filtterit.
  3. Muista lisätä aurinkosuojaa riittävä määrä. Aikuiselle vartalolle suojaa tarvitaan noin 30–40 ml, eli vajaa puoli desiä. Pienikokoisemmalle lapselle riittävä määrä on noin 20 ml.
  4. Suojaa ihosi tarvittaessa vaatteilla, hiuksesi päähineellä ja silmäsi aurinkolaseilla.
  5. Vältä auringossa oloa keskikesällä klo 11–15 välillä.
  6. Pidä päivällä taukoja auringosta ja hakeudu varjoon tai sisälle.
  7. Jos ihosi punoittaa, se on jo palanut ja vaatii vaatetusta tai sisätiloihin siirtymistä.
  8. Jotkut lääkkeet, kuten antibiootit ja reumalääkkeet lisäävät ihon altistumista auringolle.
  9. Vauvat sekä pienet lapset tulisi pitää pois suorasta auringonpaisteesta.

 

Lue myös: 

Aurinkosuoja on ihon paras ystävä – näin valitset oikean tuotteen!

Aurinko polttaa myös pilven läpi – totta vai tarua? 20 myyttiä auringonotosta

Auringon UV-säteily vanhentaa ihoasi – mutta tiedätkö, kuinka paljon?

 

Toimitus suosittelee