Jatkuva tyhjyyden tunne – miten siitä pääsee eroon?

Mikä neuvoksi, kun epämääräinen tyhjyyden tunne vaivaa? Mistä on kyse?

Tee ainakin nämä!

Tietyt päivittäiset rutiinit auttavat taistelussa tyhjyyttä vastaan. Huolehdi ainakin riittävästä unensaannista, liiku joka päivä vaikka kävellen ja syö säännöllisesti ja sopivasti.

Tyhjyyden tunne voi johtua siitä, ettei elämä tunnu merkitykselliseltä. Jokaisella on tarve tuntea itsensä arvokkaaksi. Haluamme kuulua johonkin ja tehdä asioita, jotka koemme mielekkääksi.

Jos olo on yksinäinen, eikä tulevaisuuden suhteen ole tavoitteita, toivottomuus voi lannistaa niin, että millään ei ole mitään väliä. Jos teet vain asioita, joita muut sinulta odottavat tai mitä muutkin tekevät, voi innostuksen puute tuntua masentavalta.

Mielekäs toiminta auttaa

Tyhjyyden vastakohtia ovatkin ilo ja innostus. Väkisin ei voi olla iloinen, mutta mielekäs toiminta auttaa ilon löytämisessä. Elämän tarkoitus voi täyttyä kahdella tavalla: toimimalla eli antamalla itse jotakin maailmaan, ja kokemalla eli saamalla elämyksiä esimerkiksi taiteesta, luonnosta tai rakkauden täytteisistä ihmissuhteista.

Kokeile rohkeasti eri vaihtoehtoja ja etsi niitä asioita, joista pidät ja joissa saat toteuttaa omaa persoonaasi. Oman itsensä ja elämän tarkoituksen etsiminen voi toki kestää pitkälle aikuisuuteen asti. Sekin on ihan normaalia.

Muista!
Tarkoituksettomuuden ja tyhjyyden tunne voi olla merkki masennuksesta. Juttele lääkärin kanssa.

9 keinoa löytää merkityksellisyyttä elämään

1. Keksi tekemistä, josta saat iloa.

Vaikka elämässä tuntuisi olevan iso tyhjiö, usein pienet ja tavalliset asiat tuovat mielekkyyttä. Ne on myös helppo toteuttaa.

2. Etsi tekemistä, jolla on jollekin toiselle merkitystä.

Se voi olla vaikka vapaaehtoistyö tai muu auttaminen. Toisten ilahduttamisesta tulee myös itselle tärkeä olo.

3. Lähesty ihmisiä.

Ole avoin ja utelias toisia kohtaan, niin hekin suhtautuvat sinuun samalla tavalla. Rohkaise itsesi vähän kerrallaan, sillä kukaan ei tule hakemaan sinua kotoa.

4. Antaudu luovuudelle.

Luovuudessa ei ole oikeaa tai väärää ja siksi se on palkitsevaa.

5. Hanki uusi harrastus.

Harrastuksen kautta voit kartuttaa taitojasi, lisätä itseluottamusta ja myös löytää kavereita.

6. Hakeudu eläinten pariin.

Eläimiltä saa iloa ja lämpöä pyyteettömästi.

7. Lue itsehoito-opuksia.

Katso vaikkapa kirjaston hyllystä, mitkä kirjat sinua puhuttelisivat. Niistä voi löytää paljon hyviä neuvoja ja rohkaisua.

8. Haaveile ja unelmoi!

Millaista olisi täydellinen elämä? Miten voisit pyrkiä sitä kohti?

9. Hae apua,

Jos tuntuu, että voimat eivät riitä perusasioiden tekemiseen. Ammattilaiselle puhuminen selkeyttää tilannetta, etkä jää yksin.

Lue myös:

Endorfiinikoukussa-blogin Elina Hovinen: ”Leikittelin ajatuksella kuolemasta”

31 askelta onnellisuuteen: ota käyttöön tämä positiivisuuskalenteri

”Itkin raiskatuksi tulemista lenkillä ja joogatunnilla”

Teksti
Kuvat Fotolia
Julkaistu Miss Mixissä 6/2013

Toimitus suosittelee

>

Pin It on Pinterest