31 askelta onnellisuuteen: ota käyttöön tämä positiivisuuskalenteri

Onnellisuutta voi opetella. Positiivisempi elämänasenne on tärkeä askel matkalla parempaan arkeen.

Onnellisuus on tila, joka ei tule itsestään. Se vaatii työtä ja jokapäiväisiä pieniä askelia. Positiivisuuskalenteri antaa ajattelemista kuukauden jokaiselle päivälle.

Positiivisuuskalenteri

1. Ole ihana myös ventovieraille. Harjoittele positiivisuutta alkuun hymyilemällä kivan näköisille ohikulkijoille. Sen jälkeen voit opetella tervehtimään vaikkapa bussinkuljettajaa tai hississä olevia ihmisiä. Positiivisuus synnyttää positiivisuutta, ja jokainen, joka vastaa hymyyn tai tervehdykseesi, saa sinut hyvälle tuulelle. Älä lannistu niistä, jotka eivät vastaa. Keskity niihin, jotka ilahtuvat asenteestasi!

2. Hyvän mielen leffat. Elokuvat Billy Elliot, Amelie, Koskemattomat tai Little Miss Sunshine saavat aina hyvälle mielelle. Googlaa elokuvia netistä hakusanoilla ”hyvän mielen elokuvat” tai ”feel good movies”.

3. Anna positiivista palautetta. Opettele antamaan asiallista ja mukavaa palautetta. Myös rakentava palaute voidaan pukea positiiviseksi.

4. Lopeta purnaus. Purnaa, jos on aihetta, mutta vältä turhaa valittamista. Kukaan ei jaksa pidemmän päälle kuunnella jatkuvaa purnaamista ja se syö myös omaa energiaasi.

5. Höllää vähän. Onnellisuus elää hetkessä, joten unohda ainainen kiire ja suorittamisen pakko. Askeleen pituutta tärkeämpi on sen suunta.

6. Valitse ihanin reitti. Jos valittavanasi on lyhyt, mutta tylsä reitti tai pitkä ja kaunis reitti, lähde kotoa aiemmin ja valitse jälkimmäinen. Kauniit asiat vaikuttavat mieltä kohentavasti ja tekevät päivästäsi ihanamman.

7. Tee vasemmalla kädellä. Kaiken ei tarvitse aina olla täydellistä. Opettele tekemään asioita välillä ”vasemmalla kädellä”. Älä kuitenkaan laiskistu: tiedät kyllä itse, mihin asioihin kannattaa ja pitää panostaa kaikkensa.

8. Muuta negatiivinen positiiviseksi. Mieti asiaa, johon suhtaudut negatiivisesti ja yritä etsiä siitä positiivisia puolia. Jokaisessa asiassa on yleensä useampia puolia. Yritä vaihtaa ei-sanat kyllä-sanoiksi. Ennen: En osaa piirtää yhtään. Nyt: En ehkä ole mikään Picasso, mutta kyllä minä piirtää osaan.

9. Lättyjä lounaaksi. Asioiden tekeminen joskus epäsovinnaisella tavalla tekee elämästä hauskemman. Lait on tehty noudatettaviksi, mutta kuka sanoo, ettei köyhiä ritareita voisi syödä lounaaksi?

10. Luomua ja reilua. Osta luomua ja reilun kaupan tuotteita. Syöt terveellisemmin ja puhtaammalla omatunnolla.

11. Suhteuta ja arvosta! Vaikka välillä on vaikeaa, loppupeleissä meillä suomalaisilla on asiat oikeastaan aika hyvin. Terveydenhuolto, joukkoliikenne, ruokaa ja katto pään päällä. Pyri parempaan, mutta arvosta myös sitä, mitä sinulla on.

12. Luo uskoa muihin! Yksi ihanimmista ja positiivisimmista supertähdestä maan päällä on ehdottomasti Kylie Minogue. Hän on paljastanut menestyksensä salaisuuden: ”Vanhempani valoivat uskoa minuun ja sanoivat, että kaikki on minulle mahdollista elämässä.”

13. Urheile. Pyöräile, ui tai käy reippaalla kävelyllä. Urheilusta saatava hyvänolontunne on todistettu tutkimuksilla. Se koukuttaa siinä missä sokerikin.

14. Lopeta turha kiroilu. Kirosanat saattavat joskus elävöittää puhetta, mutta useimmiten ne vain herättävät negatiivisuutta sekä puhujassa että kuulijassa.

15. Musiikin ilo. Unohda surulliset rakkauslaulut päiväksi ja kuuntele vain musiikkia, joka tekee sinut iloiseksi. Laula ja tanssi!

16. Eläinten voima. Silitä ohikulkevaa koiraa ja juttele sille tovi. Eläinten välittämä positiivinen energia on mittaamattoman arvokasta. Jos lähipiirissäsi ei ole lemmikkejä tai olet niille allerginen, YouTube on täynnä videoita ihanista kissanpennuista, pörröisistä pupujusseista tai pikku pingviineistä.

17. Auta muita. Auta lähimmäisiäsi ja mahdollisuuksien mukaan myös ventovieraita. Avun tarpeessa olevien auttaminen on yksi suurimmista hyvän mielen tuojista ihmiselle.

18. Naps! Sammuta tietokone viikonlopuksi. Jätä puhelin kotiin ja mene ulos juttelemaan ihmisten kanssa kasvokkain, tutustumaan uusiin tyyppeihin ja hakemaan kokemuksia.

19. Älä murehdi vaan toimi! Hyväksy tosiasiat ja tee töitä negatiivisten asioiden muuttamiseksi paremmaksi.

20. Kävele rappuset. Hyötyliikunta pitää sinut terveempänä ja terve ihminen on iloisempi. Rappusten kävelemisestä tulee hyvä olo, sillä tiedät valinneesi paremman vaihtoehdon.

21. Sivistä itseäsi. Kaiva vanhat koulukirjat naftaliinista. Kun ei ole pakko päntätä, vanhat historian kirjatkin muuttuvat mielenkiintoisiksi. Skippaa surutta ne tapahtumat, joista et välitä.

22. Opettele uusi taito. Moni valittaa tekemisen tai kavereiden puutetta. Etsi uusi sosiaalinen harrastus, niin molemmat asiat korjaantuvat todennäköisemmin kuin kotona istumalla.

23. Nuku kunnolla. Univaje vaikuttaa suoraan mielialaan. Maailma näyttäytyy ihanampana virkeänä kuin väsyneenä.

24. Iloitse ystävistäsi. Ole iloinen ystävistäsi ja arvosta heidän olemassaoloaan. Tee tänään jokin hyvä teko tai yllätä kaverisi.

25. Aseta päämääriä. Päämäärät antavat suunnan, jota kohti pyrkiä. On helpompi olla positiivinen, kun tietää, mihin on matkalla.

26. Onnekas epäonni. Uskalla epäonnistua ja nauraa virheillesi. Vanha sanonta virheiden kautta oppimisesta pitää täysin paikkansa.

27. Opettele kokkaamaan. Ruoanlaitto on ihana ja hyödyllinen taito, jonka oppii vain tekemällä. Kaverisi ja perheesi tulevat myös paremmalle tuulelle, kun laitat heille herkullisen aterian.

28. Valoa elämään. Päivinä, jolloin kaikki tuntuu menevän huonosti eikä missään ole mitään järkeä, etsi jostain pieni jaksamisen siemen ja soita apua. Suomi on täynnä ammatti-ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet auttamaan meitä näkemään valon tunnelin päässä. Älä ajattele ”ei ne kuitenkaan osaa auttaa”, vaan anna mahdollisuus. Jos et saa heti tarvitsemaasi apua, etsi ihminen tai taho, jolta sitä saat. Se löytyy varmasti.

29. Luo positiivinen motto. ”Se mikä ei tapa, vahvistaa.” Keksi itsellesi sopiva, oma positiivinen motto.

30. Karta negatiivisuutta. On helpompi olla positiivinen, kun ympärillä ei ole negatiivisia ihmisiä tai asioita.  Pyri olemaan edes yksi päivä erossa kaikesta ulkopuolisesta negatiivisuudesta ja anna aikaa vain itsellesi ja ihanille asioille.

31. Mene, koe, kasva ja nauti! Onnellisuus on matka itsessään, ei päämäärä.

Artikkeli on julkaistu alunperin Miss Mixissä 07/2011.

Onnellisuus löytyy myös näistä artikkeleista:

8 arkista asiaa, joista parisuhteen onnellisuus rakentuu

Onni ei vanhene

12 tärkeintä asiaa parisuhteessa, jotka olen oppinut vasta nyt

 

Teksti
Kuva Fotolia

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest