15 pientä tekoa, joiden avulla selviydyt tulevasta talvesta

Talvi tulee väistämättä. Älä kuitenkaan mene talviunille peiton alle vain siksi, ettet pidä lumesta, loskasta ja kylmästä säästä. Kun noudatat näitä vinkkejä, saat talveesi rutkasti hyvää tuulta!

1. Lisää valoa

Töihin mennessä on pimeää ja taivas on tumma myös silloin, kun pääset kotiin. Kuka tahansa masentuisi pimeydestä, mutta sitä vastaan voi taistella. Mene ulos päivänvaloon aina, kun mahdollista. Sytyttele kotiisi kynttilöitä tai hanki  kirkasvalolamppu. Jos nouseminen on aamulla vaikeaa, harkitkaa herätyskellon ja kirkasvalolampun yhdistelmää. Lamppu menee päälle ennen herätystä ja valo voimistuu vähitellen.

Lue myös: 7 vinkkiä, joilla parannat kodin valaistusta

2. Syö oikein

Mielialaa voi kohottaa syömällä, mutta nyt ei puhuta jäätelöstä ja karkista. Äyriäiset, rasvainen kala, mantelit ja banaani saattavat lievittää masennusta ja surullista oloa. Sitrushedelmät piristävät, samoin valkosipuli. Pinaatin sisältämä B-vitamiini ja vihreän teen C-vitamiini virkistävät. Muista myös juoda riittävästi vettä, sillä nestehukka väsyttää.

Lue myös: Nanna Karalahti oli koukussa sokeriin: ”Kerralla saattoi mennä karkkia, jäätelöä ja suklaapatukka”

3. Muista liikkua

Tee heti vuoteesta noustuasi pikajumppa. Venyttele, tee muutama kyykky tai X-hyppy. Endorfiinit lähtevät hyrräämään, piristyt ja tulee lämmin.

Lue myös: Liikunta on paras lääke stressiin, mutta mikä on oikea annos?

4. Aloita uusi harrastus

Ala harrastaa säännöllistä liikuntaa. Jos olet siirtänyt hyvän päätöksen toteuttamista, et todellakaan ole yksin. Motivaation kannalta on tärkeää, että löydät lajin, joka sopii persoonaasi. Oletko yksinliikkuja vai saatko energiaa ryhmästä? Tykkäätkö huhkia laduilla vai oletko vilukissa? YouTubesta voit tsekata, millaisia eri lajit ovat.

Lue myös: Suunnitteletko uuden harrastuksen aloittamista? Valitse laji ongelmakohtasi mukaan

5. Naura kunnolla

Nauraminen rentouttaa ja voimistaa mielihyvähormonien eritystä. Tee jotain hauskaa ystäviesi kanssa, vuokraa perheesi kanssa kökkökomedia tai etsi netistä pöhköjä videoita. Nauraminen kannattaa aina!

Lue myös: 6 tapaa pitää nauru elämässä

6. Nauti kotona olemisesta

Pidä kotipäivä. Sosiaalisen median takia tuntuu, että koko ajan jossain olisi jotain kivaa meneillään. On kuitenkin tärkeää, että joskus ei tee mitään. Varaa vapaapäivä itsellesi ja kaivaudu viltin alle lehtipinon kanssa. Unelmoi, kuuntele omia ajatuksiasi ja nauti oman pesän lämmöstä.

Lue myös: Ansaittu hemmotteluhetki – nämä 7 liikettä auttavat rentoutumaan

7. Ajattele positiivisesti

Jos inhoat talvea, tee lista siitä, mitä kaikkea kivaa talveen kuuluu: lumisade on kaunista ja on mukavaa saada uudet talvikengät. Voi istua hyvällä omatunnolla sisällä juomassa kaakaota. Ei tarvitse ottaa paineita ruskettumisesta ja voit jo suunnitella ensi kesän bikinejä. Allergiset arvostavat sitä, ettei siitepöly pilaa elämää!

Lue myös: 6 keinoa opetella positiivinen elämänasenne

8. Muista haaveilla

Sukella muotiunelmiin. Vaatteista unelmoiminen on ihanaa. Kerää netistä mieluisia asuja Pinterest-kuvapalveluun omalle ”ilmoitustaulullesi” tai leikkaa lehdistä kuvia ja liimaa ne vihkoon. Nyt on hyvä hetki ruveta säästämään isompaan ihanuuteen, kuten laukkuun, niin saat sen keväällä käyttöön!

Lue myös: Tee tämä harjoitus ja olet askeleen lähempänä unelmiasi

9. Hemmottelu toimii aina

Järjestä koti-spa joko yksin tai ystävän kanssa. Jollei kotoa löydy kosmetiikkaa ja rahat ovat tiukassa, voit tehdä esimerkiksi kasvonaamioita keittiökaappien tarpeista. Ohjekirjoja löytyy kirjastosta.

  • Sytytä kynttilöitä ja laita mukavaa musaa soimaan.
  • Tee hiuksille öljynaamio.
  • Kuori iho kuorintavoiteella tai hoida ihoa kuivaharjauksella.
  • Tee itse manikyyri.
  • Laita päälle oloasu ja vetäydy sohvalle suosikkisarjasi pariin.

Lue myös: 6 kasvonaamiota suoraan keittiön kaapista

10. Vietä aikaa ystävien kanssa

Kaikki tietävät, miten suloista on olla ystävien kanssa, mutta tiesitkö, että se on myös hyväksi terveydelle? Onnellisuushormonit parantavat vastustuskykyä ja flunssat kiertävät sinut kaukaa, kun tapaat ystäviäsi kyllin usein!

Lue myös: 31 askelta onnellisuuteen: ota käyttöön tämä positiivisuuskalenteri

11. Uppoudu musiikkiin

Tee stressinpoistobiisilista kappaleista, joita voit kailottaa täysillä, kun olet yksin kotona. Etsi energisoivia lemppareita, laita äänenvoimakkuus täysille ja laula niin kovaa kuin pystyt. Se piristää ja hälventää stressiä.

Lue myös: Näin pääset univaikeuksista eroon – asiantuntijan 6 neuvoa

12. Kylve väreissä

Kaipaisiko joku huone kodissasi pientä pintaremonttia? Jos ei, voit piristää kotiasi myös kirjavilla peitoilla tai tyynyillä – niitä löytyy myös kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista.

Voit myös järjestää itsellesi värikylvyn: maalaa jakkara tai tee taulu. Suihkeväreillä saat aikaan taiteellisia koriste-esineitä maalaamalla vanhoja tavaroitasi.

Lue myös: Kekseliäs yksiö hurmaa Helsingissä – näin saat säilytystilaa ja tyylikkään sisustuksen

13. Tee itsellesi värikäs juoma ja uneksi kesästä

Reseptejä löydät netistä: tsekkaa esimerkiksi Pinata Colada, Tuhkimo tai Shirley Temple. Laita sekaan jääpaloja ja pilli. Viitseliäimmät koristelevat juoman paperisateenvarjolla.

Lue myös: 17 kesäkuvaa, joista inspiroidut

14. Anna periksi suklaanhimolle

Se ei ole talvella mikään huono juttu. Suklaa sisältää kofeiinia ja teobromiinia, jotka virkistävät. Suklaan sisältämä fenyylietyyliamiini kohottaa mielialaa. Kun leivot suklaakakun, tuoksu leviää joka huoneeseen ja olo on kodikas! Muista: Mitä tummempaa suklaa on, sitä terveellisempää.

Lue myös: Tee testi! Mistä makeanhimosi johtuu

15. Mene ajoissa nukkumaan

Älä jätä tärkeitä puuhia, kuten läksyjä tai seuraavan päivän vaatteiden etsimistä, iltamyöhään. Usein ennen nukkumaanmenoa iskee puuhakkuuspuuska. Rentoudu vuoteessa ennen nukahtamista kirjan tai lehden parissa, ja pidä elektroniset laitteet pois sängystä. Ihminen tarvitsee yöunta keskimäärin kahdeksan tuntia, mutta jotkut enemmänkin, varsinkin jos meneillään on kasvupyrähdys.

Lue myös:

Kesytä kaamos – ole itsellesi kivempi

10 neuvoa, joiden avulla nukut paremmin

 

 

Teksti
Toimittanut Laura Honkasalo
Kuvat Fotolia
Julkaistu Miss Mixissä 10/2013

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest