Meditaatiota vai rääkkiä? – testasimme syksyn parhaat uutuusjumpat

Valitsimme syksyn uutuusjumppien joukosta kolme innostavinta ryhmäliikuntauututta. Haluatko vaipua nirvanaan vai steppailla kuten kunnon ysäri?

1. Kun haluat polttaa helposti rasvaa

Rasvanpoltto 45 min

Forever Kuntoklubi

Ysärijumppia tahkonneella nämä tulevat selkärangasta: V-askel, mambo-chassé, grapevine ja kumppanit. Koreografisia tunteja yleensä joko rakastaa tai vihaa, mutta yhteen asiaan voi luottaa. Ajatukset saa takuulla pois työpäivästä, kun siksakkaa jaloilla grapevinea ja käsillä samaan aikaan salmiakkikuviota.

Pitkässä sarjassa kieli on pidettävä keskellä suuta, mutta liikaakaan ei pitäisi miettiä. Mitä pienistä mokista, mutta tuntuuhan se hyvältä, kun sarja menee edes kerran nappiin.

Askelsarjaa ja isoja liikeitä toistaessa koko kroppa ehtii lämmetä ja päästä töihin. Tällä tunnilla syke pysyy peruskestävyysalueella, eli rasva palaa ja kunto kasvaa.

Tehoja tulee lisää, kun vain painaa pepun alemmas ja nostaa käsiä ylemmäs. Helppoa ja tehokasta!

Kenelle:

Sinulle, joka haluat vaihtelua rääkkitreeneihin, aloittelet liikkumista tai palaat tositoimiin tauon jälkeen.

Lue myös: Janni Hussin kalonrintappotreeni polttaa rasvaa!

2. Kun haluat oppia rentoutumaan

Nirvana 60 min

Esport

Tunnin omaperäinen alku saa skeptisimmän treenaajan varpailleen. Minnekähän sitä on oikein tullut?

Ensin pidätetään hengitystä niin kauan, että kehon happipitoisuus on testattu. Sitten sisuskaluja värisyttävä syvähengitys yhdistetään lempeisiin ja kehoa vahvistaviin liikesarjoihin. Aluksi keskittyminen on vaikeaa, ja ajatukset poukkoilevat sinne tänne.

Hetken harjoittelun jälkeen rytmistä saa kuitenkin kiinni ja liikkeet alkavat soljua kuin itsestään.

Suriseva mieli tasaantuu ja rauhoittuu ja olo on kuin vapaana tuulessa heiluvalla heinällä. Täällä ei tarvitse olla notkea kuin joogi eikä taipua toinen toistaan haastavampiin asanoihin.

Liikkeet ovat niin simppeleitä, että aloittelijakin pysyy perässä. Tunti on kuin vaaleanpunainen hattarapilvi, jonne on ihana sukeltaa hetkeksi arjen kiireiden keskeltä.

Kenelle: Sinulle, joka kaipaat rentouttavaa ja meditatiivista treeniä. Tunnilla vaivutaan sen nimen mukaisesti syvälle mielen syövereihin.

Lue myös: Ansaittu hemmotteluhetki – nämä 7 liikettä auttavat rentoutumaan

3. Kun kaipaat parempaa tekniikkaa vapailla painoilla

Cross Training By Fressi

60 min

Fressi

Hiki roiskuu ja lihaksia pistelee väsymyksestä, kun levytanko nousee rytmikkäästi ilmaan.

Sipsuttelun ja monimutkaisten askelkuvioiden sijaan tällä tunnilla mennään kovaa ja rouheasti. Treenin teema vaihtelee: tänään ähkitään maastavetoja, huomenna kenties tabataa tai leukoja.

Toistoja väännetään lyhyen tekniikkatuokion jälkeen niin kauan, että liikkeet iskostuvat varmasti relkärankaan. Syke heiluu kaiken aikaa punaisella mutta silti tankoon ladataan vielä vähä lisää keikkoja.

Kun keskittyminen herpaantuu hetkeksi ja keskivartalo valahtaa mutkalle, ohjaaja tulee heti oikomaan asennon.

Vaikka kroppa on treenin jälkeen väsynyt, mieli on energinen ja vahva. Vastedes vapaiden painojen alueelle uskaltautuu ehkä omin päinkin.

Kenelle: Sinulle joka haluat treenata vapaiden painojen kanssa kovalla sykkeellä mutta kaipaat vahvistusta tekniikkaasi.

Lue myös:

Janni Hussin jumppapallotreeni laittaa korsetin kuntoon

Rasva palamaan! 500 kalorin jumppa

 

 

Teksti
Kuvat Fotolia

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest