Näin selviät erosta – tämä on tehokkain tapa käsitellä sydänsuruja

Ero on aina vaikea asia. Sydänsuruja voi käsitellä monin eri tavoin, mutta yksi tapa saattaa olla ylitse muiden.

Rakkaussuhteesta eroaminen tuottaa tuskaa. Eronnut voi tuntea vahvaa vihaa, surua ja häpeää, ja toisille ero voi aiheuttaa jopa terveysongelmia, kuten unettomuutta tai masennusta.

Tunteiden voimakkuus ja mahdolliset oireet vaihtelevat suhteesta riippuen. Myös poikkeuksellisen vaikeasta erosta voi olla hankalaa päästä yli.

Uusimpien tutkimusten mukaan on olemassa kolme psykologista tapaa, joilla eroa yleensä käsitellään.

Negatiivinen suhteen uudelleenarvostaminen

Keskittymällä ex-kumppanin negatiivisiin ominaisuuksiin, saattaa olo parantua eron jälkeen. Rakkaus alkaa haaleta, kun muistuttaa itselleen, ”ettei siitä vain ikinä olisi tullut mitään”.

Ikävä kyllä negatiivisissa ajatuksissa rypeminen saattaa myös pahentaa oloa, ainakin lyhyellä aikavälillä. Pitkällä tähtäimellä negatiivinen suhteen uudelleenarvostaminen on kuitenkin tehokas tapa selvitä erosta.

Tunteen uudelleenarvostaminen

Tunteen uudelleenarvostamisella tarkoitetaan sitä, että eronnut opettelee hyväksymään eron mukanaan tuomat tunteet. Se voi myös tarkoittaa yhä exää olemassa olevien tunteiden hyväksymistä ilman itsesyytöksiä.

Lue myös: Suuria tunteita ja manipulointia – tällainen on parisuhde narsistin kanssa

Sydänsurut ja niiden välttely

Monille kaikkein helpoin tapa käsitellä eroa, on täyttää eron luoma tyhjiö jollain aikaa vievällä aktiviteetilla. Välttelijä saattaa uppoutua töihin, kuluttaa aikansa käsittämättömän pitkiin Netflix-maratoneihin tai käyttää alkoholia enemmän kuin tavallisesti.

Välttely onkin tehokas tapa päästä eroon surun ja ahdistuksen tunteista – ainakin lyhyellä aikavälillä. Vaikka välttely ei usein pitkällä tähtäimellä kannata, saattaa se silti auttaa pitämään ahdistuksen aisoissa siihen saakka, että eronnut pääsee siirtymään elämässään eteenpäin.

Paras tapa päästä eteenpäin 

Missourin yliopistossa Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan kaikkein eniten käytettyjä eron jälkeisiä selviytymistrategioita ovat välttely sekä negatiivinen suhteen uudelleenarvostaminen.

Paras tapa siirtyä eteenpäin eron jälkeen oli tutkimuksen mukaan kuitenkin negatiivinen suhteen uudelleenarvostaminen, jonka avulla rakkaudentunne väheni tutkimukseen osallistuvilta kaikkein nopeimmin. Negatiivinen suhteen uudelleenarvostamine voikin auttaa paitsi erotilanteessa, myös esimerkiksi yksipuolisen ihastuksen unohtamisessa.

Lähde: Psychologytoday.com

Lue myös:

Esko ja Eira löysivät toisensa työpaikalla: ”Emme koskaan peitelleet suhdettamme”

Sinkku neuvoo seurustelevia: Parisuhdehehkutukset voivat masentaa

Miten sinkku voi tyydyttää läheisyydenkaipuutaan?

Teksti
Kuva Fotolia

Toimitus suosittelee

>

Pin It on Pinterest