Suoritatko sinäkin arkea? 6 vinkkiä, miten pääset eroon suorittamisen kierteestä

Kaikki joutuvat välillä hoitamaan velvollisuuksia ja tekemään asioita, joista ei välttämättä nauti. Suorittajan elämässä vaatimusten lista on kuitenkin loputon. Miksi suoritamme – uutuuskirjan kirjoittajat paljastavat, miten suorittamisesta pääsee eroon.

Järjestys, ylitunnollisuus, säännöt, aikataulut ja kontrollin tarve ovat suorittajan elämässä läsnä koko ajan. Ei ihme, että ilo ja voimat katoavat ja jäljelle jää pakonomainen tekeminen ja lopulta uupuminen.

Elämän ei kuitenkaan tarvitse olla jatkuvaa taistelua arjessa. Miksi suoritamme -kirjan kirjoittaneet Marisa Kainulainen ja Heidi Holmavuo kertovat, miten suorittamisesta pääsee eroon.

Kirkasta arvomaailmasi

Kysy itseltäsi, mitkä ovat tärkeimpiä arvojasi ja pohdi, elätkö oikeasti arvojesi mukaista elämää. Jos listan kärjessä on perhe ja parisuhde, sisältyykö viikkoosi oikeasti parisuhde- ja perheaikaa riittävästi?

Vai elätkö kenties sitten kun -elämää? Vielä yksi projekti tai urakka, ja sitten elämä voi alkaa? Valitettavasti sitä aikaa ei ikinä ehdi tulla, kun uusi projekti vie taas kaiken ajan ja energian.

Kannattaa pohtia, mitä onnellisuus merkitsee sinulle ja mistä elementeistä se koostuu. Jos haluat esimerkiksi enemmän aikaa kumppanisi kanssa, tee konkreettisia muutoksia aikatauluusi.

Ulkokohtaisten vaatimusten hylkääminen vaatii rohkeutta ja itsetuntoa.

Myös omaa kehoa kannattaa kuunnella ja tunnustella pieniä merkkejä: jos jatkuvasti väsyttää tai on uupunut olo, on se hälytysmerkki siitä, että elämä on liian hektistä.

Lue myös: Ansaittu hemmotteluhetki – nämä 7 liikettä auttavat rentoutumaan

Irti itsekritiikistä

Ympäristö syöttää meille jatkuvasti ohjeita ja kehotuksia toimia tietyllä tavalla. Suorittaja tulkitsee herkästi kehotukset vaikkapa ruokavaliosta, säästämisestä ja liikkumisesta käskyiksi.

Epävarmuus ja arvottomuuden tunne luovat mielikuvan siitä, että elämää on pakko suorittaa, jotta olisi muiden silmissä riittävä ja yhteiskuntakelpoinen. Ulkopuolelta tuleviin asioihin keskittyminen kostautuu, sillä vain itseään arvostamalla ja omien arvojensa mukaan toimimalla voi elää mielekästä elämää.

Ulkokohtaisten vaatimusten hylkääminen vaatii rohkeutta ja itsetuntoa. Tyytyväisyys omaan elämään lähtee kuitenkin siitä, että kuuntelee rohkeasti omia toiveitaan ja halujaan ja myös käyttäytyy niiden mukaisesti.

Mikään suositus ei ole ikinä käsky toiminnalle. Unohda siis kaikki ”minun on pakko toimia näin” -tyyppiset ajatukset. Pakkojen sijaan mieti, minkälainen rytmi sopii omaan elämääsi parhaiten.

Lue myös: 31 askelta onnellisuuteen: ota käyttöön tämä positiivisuuskalenteri

Iloitse saavutuksistasi

Sen sijaan, että miettisit tekemättömien asioiden listaa, mieti, mitä olet jo saanut aikaiseksi. Jokaisella meistä on vahvuuksia ja heikkouksia. Olemme tyytyväisiä, kun saamme työskennellä asioiden parissa, joista pidämme tai tunnemme ylpeyttä.

Pohdi ja listaa omia vahvuuksiasi. Älä siirry eteenpäin ennen kuin sinulla on yksi taito, yksi ominaisuus ja yksi kyky kirjoitettuna ylös, jossa olet hyvä.

Päästä irti

Suorittaja haluaa tuntea, että kaikki langat ovat käsissä. Kun hallinnan tunne katoaa, suorittaja ahdistuu. Kannattaa miettiä, mihin itse voi oikeasti vaikuttaa ja mitkä asiat ovat ulottumattomissamme. Pistä asiat perspektiiviin: mikä on pahin asia, mitä voi tapahtua, jos hölläät otettasi?

Opettele kuuntelemaan, anna tilaa ja uskalla luottaa muihin.

Usein suorittaja yrittää kontrolloida myös ihmissuhteitaan. Suorittaja saattaa olla yltiöpäisen mustasukkainen tai puuttuu kumppaninsa elämän pienimpiinkin yksityiskohtiin. Jos suorittajalla on lapsia, hän mikromanageroi heidän elämää tukahduttavaksi.

Kokeile, miltä tuntuu kääntää asiat toisinpäin: miltä sinusta tuntuisi, jos läheisesti vaatisivat sinulta samaa, mitä vaadit heiltä?

Opettele kuuntelemaan vastapuolta, anna tilaa ja uskalla luottaa muihin: läheiset ja rakkaat ovat iso voimavara ja tuki suorittamisesta irti päästämiselle.

Lue myös: Miksi en osaa rentoutua?

Raivaa tilaa spontaaniudelle

Pelkäätkö pysähtyä, koska tarkoin rakennettu arki saattaisi romahtaa? Mitä enemmän suunnittelee, sitä vähemmän tilaa jää spontaaniudelle – ja usein spontaanit hetket ovat niitä parhaimpia ja ikimuistoisimpia juttuja elämässä.

Toki arki soljuu mukavasti, kun tiedät etukäteen, mitä milloinkin tapahtuu. Mutta jos oma kaavoihin kangistunut elämä ahdistaa, voi olla hyvä aika muutokselle.

Mieti, millaisiin asioihin ja arjen suorituksiin olet jäänyt koukkuun vain opitun tavan vuoksi. Kokeile muuttaa arkea pienin askelin: vaihda työmatkareittiä, etsi uusia illallisreseptejä tai pyydä ystävä viinilasilliselle keskellä arkiviikkoa.

Lue myös: Onko sinulla aina kiire? Näin taltutat hopun!

Muuta ajankäyttösi

Työpäivän tehokkuus ei parane lisäämällä työpäivään pituutta, eivätkä viikonloput muutu paremmiksi tarkalla minuuttiaikataulutetulla ohjelmalla.

Merkitse ylös myös tyhjät vapaahetket ja noudata tekemääsi suunnitelmaa.

Ajankäytön järkeistäminen alkaa priorisoimalla ja pistämällä tehtävät asiat tärkeysjärjestykseen. Apuna voi käyttää perinteistä paperista viikkokalenteria.

Merkitse ylös myös tyhjät vapaahetket ja noudata tekemääsi suunnitelmaa. Älä esimerkiksi täytä vapaaksi määrittelemisiä iltoja millään pakollisella menolla tai kodin siivoamisella.

Joskus apuna voi toimia välietappien määrittely, joka pilkkoo tehtävät hallittaviin osiin. Esimerkiksi jos haluat juosta maratonin, aloita muutamasta kilometristä ja iloitse jokaisesta matkan varrella koetusta kehitysaskeleesta.

Lue myös: 

Kaipaatko kehonhuoltoa ja mielenrauhaa? Kokeile näitä lajeja

Yritysjohtaja Teija irtisanoutui: ”Elämänmuutos palautti hyvän olon”

Meditaatio katkaisee kiireen – hengitä itsellesi parempi olo

Teksti
Kuva Fotolia

Toimitus suosittelee