Suolisto kuntoon: Näillä vinkeillä syöt hyvän olon

Suoliston kunto vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tässä 10 vinkkiä, joilla syöt vatsaasi ja suolistoosi hyvän olon.

1. Syö säännöllisesti. Suoliston kuntoa tukee, kun et jätä aterioita väliin.

2. Varaa ruokailuun riittävästi aikaa ja pureskele ruoka huolellisesti.

3. Runsas ja monipuolinen kasvisten ja marjojen syönti lisää suoliston hyvinvointia ja hyvää oloa. Aloita sekä ostoskorin täyttö että aterian rakentaminen kasviksista ja marjoista!

4. Huolehdi riittävästä hyvien rasvojen saannista päivittäin ja käytä hyviä rasvan lähteitä monipuolisesti (esimerkiksi pähkinät ja kasviöljyt).

5. Rajoita punaisen ja prosessoidun lihan syömistä sekä valitse tilalle useammin rasvaista kalaa, kanaa, linssejä ja papuja sekä muita kasviproteiinin lähteitä.

6. Suosi viljoja, joissa on eniten kuitua, vältä valkoista vehnää. Mikäli vatsasi ei siedä viljoja, kokeile esimerkiksi kvinoaa.

7. Tumma suklaa sisältää polyfenoleja, joilla on myönteinen vaikutus suolistobakteereihin, vaihda siis sokeripitoiset herkkuhetket maltilliseen määrään tummaa suklaata.

8. Juo janoon mieluiten vettä.

9. Älä hoida stressiä alkoholilla.

10. Jos saat herkästi vatsavaivoja kasviksista ja viljoista, kokeile FODMAP-ruokavaliota. Saat parhaan avun FODMAP-ruokavalion toteutukseen ravitsemusterapeutin vastaanotolta.

Lääkäriin tai terveydenhuollon ammattilaisen luokse kannattaa hakeutua, jos ei pärjää omin avuin, eli kärsii jatkuvasti selittämättömistä suolisto- ja vatsavaivoista.

Asiantuntijana: Lääketieteen ja kirurgian tohtori, työterveyshuollon erikoislääkäri Eira Roos Lääkärikeskus Aavasta.

 

Tutustu Lääkärikeskus Aavan palveluihin täällä

Lue myös: Lihottaako stressi?

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest