Stressi synkistää ja sairastuttaa – 31 tapaa muuttaa elämä kepeämmäksi

Stressipeikon selättäminen on terveysteko, joka lisää elämänlaatua kokonaisvaltaisesti. Kokosimme stressittömyyskalenterin, jonka avulla voit vähentää stressiä kuun jokainen päivä.

1. Tunnista stressin aiheuttajat

Stressaatko työstä, perheasioista vai jostakin aivan muusta? Kun tiedät, mikä aiheuttaa stressin, osaat miettiä ratkaisuja paremmin.

2. Huijaa ryhdillä

Kun olet onneton, ryhtisi kärsii automaattisesti. Voit ikään kuin huijata kehoasi piristymään istumalla ryhdikkäästi kasaan painuneen jurottamisen sijaan.

3. Kuntoile

Iltalenkki virkistää, ja päivän keskellä järjestetty venyttelysessio rentouttaa mukavasti. Älä kuitenkaan rääkkää itseäsi ”pakko liikkua”-periaatteella.

Sen sijaan kokeile erilaisia tapoja liikkua. Kun löytää oman tavan liikkua, siitä myös nauttii enemmän.

4. Älä valita turhaan

Joskus työ väsyttää, harrastukset uuvuttavat ja muiden odotukset ovat liian korkeat – kaikilla.

Asioista saa ja kannattaakin puhua, mutta valituspiirin pitäminen ystävien kanssa ei hyödytä mitään. Asioiden loputon vatvominen ei vie niitä eteenpäin.

5. Vietä aikaa ystävien kanssa

Kun stressi painaa päälle, juttele asiasta esimerkiksi parhaan ystäväsi kanssa, hänelläkin saattaa olla samantapaisia kokemuksia.

Voitte vaikka yhdessä purkaa kasautuneita tehtäviä, jotta ne sujuvat nopeammin ja helpommin.

6. Syö oikein

Noudattamalla oikeanlaista ruokavaliota jaksaa paremmin ja keskittymiskyky paranee. Muista siis aamiainen ja säännöllinen syöminen.

7. Ota asia kerrallaan

Monen asian tekeminen yhtä aikaa saattaa tuntua hyvältä ja tehokkaalta menetelmältä hoitaa asiat pois alta, mutta yleensä se ei sitä kuitenkaan ole. Päätä, että teet vaikkapa ensin työtehtävän ja sen jälkeen siivoat.

Lue myös: Saunominen on terveysteko -asiantuntija: ”Hellii sydäntä, lievittää stressiä ja parantaa unen laatua”

8. Anna itsellesi armoa

Turhat suorituspaineet kannattaa karistaa. Kiireinen asenne kun ei vie asioita eteenpäin. Ota rennommin ja anna itsellesi aikaa miettiä asioita.

9. Tee lista

Jos on epäselvää, mitä kaikkea sinun pitääkään hoitaa, urakkaa on vaikea edes aloittaa. Listaa tehtävät ylös ja ala tehdä niitä yksi kerrallaan.

Se selkeyttää ja helpottaa hommien aloittamista – sehän on usein hankalinta.

10. Pysähdy hetkeen

Kun istut aamuruuhkaan juuttuneessa bussissa, älä anna sen häiritä. Bussi ei mene yhtään sen nopeampaa, vaikka vilkuilisit kelloa tai puhisisit taukoamatta. Katso ikkunasta ulos ihmisiä ja ympäristöä. Olet tässä ja nyt.

Bussi ei mene yhtään sen nopeampaa, vaikka vilkuilisit kelloa tai puhisisit taukoamatta.

11. Hidasta tahtia

Jos olet tottunut hoitamaan kaiken rutiininomaisesti ja nopeasti pois alta, et pysty rentoutumaan. Nauti hyvästä ruoasta, katso lempileffasi uudestaan tai käperry peiton alle ottamaan pienet päiväunet.

Elämää ei tarvitse kiirehtiä eteenpäin. Pidä ikään kuin minitaukoja monta kertaa päivässä, se lievittää stressiä ja kiireen tunnetta.

12. Keskity iloisiin asioihin

Kokeile hymyilemistä kadulla tuntemattomille, omille kavereille ja perheelle. Jos kaverisi alkavat valittaa esimerkiksi töiden määrää, vaihda aihetta johonkin mukavampaan.

Keskity iloisiin asioihin ja hymyile myös itseksesi kivoille ajatuksille.

Lue myös: Ahdistus vai normaalia stressiä? Joskus niitä on vaikea erottaa toisistaan

13. Kirjoita päiväkirjaa

Päiväkirjan pitäminen auttaa selkeyttämään ajatuksia ja huomaamaan stressin alkutekijät.

Muista kuvailla tunteitasi ja niiden lähtökohtia kunnolla, sillä päivän tapahtumien lyhyt kuvaus kirjoitettuna ylös ei auta paljonkaan.

14. Älä kontrolloi liikaa

Maailma ei pyöri ympärilläsi, vaikka joskus niin haluaisitkin. Opi hyväksymään se, ettet voi määritellä kaikkea, mitä elämässäsi tapahtuu.

Älä anna suunnitelmien epäonnistumisen pilata päivääsi. Pieni kontrollin menettäminen voi olla hyvästä.

15. Pidä taukoa sosiaalisesta mediasta

Unohda Facebookin, Instagramin ja Snapchatin päivittely vaikkapa kuukaudeksi. Nasevien päivitysten keksiminen voi aiheuttaa stressiä, ja saat rauhan, kun koko ajan ei tarvitse olla kyttäämässä, onko joku kommentoinut päivitystäsi. Keskity elämiseen – ei sen kuvailemiseen.

Unohda Facebookin, Instagramin ja Snapchatin päivittely vaikkapa kuukaudeksi.

16. Hulluttele luvan kanssa

Älä aina mieti, onko jokin lapsellista tai nolaatko itsesi muiden edessä. Anna sen sijaan mennä rohkeasti – hetkessä eläminen ja heittäytyminen eivät kaada maailmaa.

17. Vietä aikaa lemmikin kanssa

On todettu, että eläinten kanssa vietetty aika vähentää stressiä ja auttaa rentoutumaan. Muutama minuuttikin riittää.

Jos sinulla ei ole omaa karvaturria, lähde kävelylle koirapuiston läheisyyteen ja kysele omistajilta, saako heidän koiraansa silittää.

18. Ole ajoissa

Myöhästely tuottaa paljon stressiä, joten siitä kannattaa päästä eroon. On kiire valmistautua ja kiire ehtiä paikalle.

Arvioi, kauanko sinulla kestää valmistautumisessa ja matkassa ja suunnittele aikataulusi siten, että olet paikalla 10 minuuttia ennen sovittua aikaa. Jos muu ei auta, säädä kelloasi viisi minuuttia eteenpäin.

Lue myös: Myöhästely voi tulla kalliiksi – näillä vinkeillä opit täsmällisemmäksi

19. Nuku hyvin

On sanomattakin selvää, että mitä vähemmän nukut, sitä väsyneempi ja kärttyisempi olet. Kokeile uinua kymmenen tunnin yöunet vaikkapa kerran viikossa, se virkistää mukavasti.

20. Karsi turhat asiat elämästäsi

Mieti, mitkä asiat ovat sellaisia, jotka haluat pitää elämässäsi ja mitkä sellaisia, jotka vain vievät turhaa energiaa.

21. Muista, että stressi voi olla hyvästäkin

Ajattele suklaata – pieninä määrinä se on hyväksi, enemmän haittaa siitä on suurina annoksina. Älä siis pelästy, jos huomaat stressaavasi. Pienellä stressaamisella voit päästä huipputuloksiin.

22. Levitä positiivista ilmapiiriä

Onko ystävälläsi ihana paita? Kerro se hänelle. Tarvitseeko naapurisi apua? Tarjoudu auttamaan.

Jos karman lakiin on uskomista, kaikki tekemäsi positiiviset asiat palaavat tavalla tai toisella takaisin sinulle.

23. Keksi oma mantra

Kun tunnet stressaantuvasi, hoe tiettyä mantraa, esimerkiksi: ”Pystyn hallitsemaan tämän tilanteen. Minulla ei ole mitään stressattavaa.”

24. Tanssi huolet pois

Kun tuntuu, että stressaavia asioita on liikaa, laita vauhdikas musiikki soimaan, pompi ympäri huonetta ja tee noloimmat ja hassuimmat tanssiliikkeesi. Angstimusiikin ahdissa synkistely ei auta mihinkään ja vain synkentää oloasi.

25. Opettele erilaisia hengitystekniikoita

Laske kymmeneen ja hengitä syvään joka kerta, kun tunnet turhautuvasi stressin takia. Netistä löytää erilaisia hengitystekniikoita ja -rutiineja, joista voi opetella ainakin yhden.

Lue myös: Opi oikeaoppinen hengitys – aloita ottamalla farkut pois!

26. Ole kiitollinen pienistä asioista

Ostitko alesta paidan, jota olit katsellut jo kauan? Opi olemaan kiitollinen pienistäkin jutuista, ilonaiheen ei aina tarvitse olla elämää suurempi asia.

27. Älä asetu uhrin asemaan

Yleensä asioiden kaatuessa päälle ihmiset vaipuvat herkästi itsesäälin valtaan ja tekevät itsestään olosuhteiden uhrin.

Älä anna stressin saada yliotetta sinusta vaan päätä, että olet taistelija ja voittaja tässä kamppailussa.

Lue myös: Nämä asiat työelämässä aiheuttavat masennusta – katso, kuulutko riskiryhmään

28. Karsi koneella ja telkkarin edessä vietettyä

Jos normaalisti istuisit töiden jälkeen suoraan koneen ääreen, kokeile sen sijaan vaikka uuden ruoan kokkaamista. Muista myös sulkea kone aikaisin – kaikki tietävät, että ”katson vain nopeesti Insta-feedini” ei ikinä toimi, varsinkaan ennen nukkumaanmenoa.

29. Panosta täysillä johonkin, jonka ole aloittanut

Jos venytät asioita pitkään ja teet niitä puoliteholla, saatat päätyä keskeyttämään asioiden tekemisen ihan vain sen takia, että ne eivät ole niin tärkeitä sinulle.

30. Opetele sanomaan ei

Kaikkeen ei tarvitse lähteä mukaan, jos se vie vain aikaa ja vaivaa muutenkin kiireisestä aikataulustasi.

Kaikkeen ei tarvitse lähteä mukaan, jos se vie vain aikaa ja vaivaa muutenkin kiireisestä aikataulustasi.

Vaikka ystävin kanssa kanssa oleminen viikon aikana kuulostaisikin houkuttelevalta idealta, mieti, mikä on itsellesi parhaaksi stressittömyyden kannalta.

31. Oma suhtautuminen ratkaisee

Loppupelissä itse stressi ei ole haittatekijä, vaan se, miten suhtaudut siihen. Käytä mantrojasi (katso kohta 23) ja opettele hallitsemaan stressiä.

Lue myös:

Vaivaako stressivatsa? Näillä neuvoilla saat kipuilevan vatsan kuriin

Stressi talttuu metsässä: neljä kiinnostavaa faktaa

Nappaa avaimet stressinhallintaan

Teksti
Kuva Fotolia
Juttu on julkaistu alunperin Miss Mixissä 3/2013

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee