Saunominen on oikea terveysteko – asiantuntija: ”Lievittää stressiä, hellii sydäntä ja parantaa unen laatua”

Mikä onkaan ihanampaa, kuin lämmittää mökkisauna ja rentoutua löylyjen lämmössä järven liplatusta kuunnellen? Rentoutumisen lisäksi saunomisella on tutkitusti hyvää tekeviä terveysvaikutuksia. Pistä siis sauna kuumenemaan jo tänään!

Muinaiset suomalaiset olivat fiksuja keksiessään saunan. Saunominen lieventää nimittäin stressiä ja hellii erityisesti miesten sydäntä, ihan tutkitusti. Tämä selvisi Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta.

Saunomisella on samoja terveysvaikutuksia kuin kevyellä liikunnalla. Kehon lämpötila nousee, verenkierto vilkastuu ja verisuonet laajenevat. Tämän seurauksena sydän työskentelee aiempaa tehokkaammin.

– Verisuonet myös laajenevat ja muuttuvat joustavammiksi. Sauna kuormittaa verenkiertoelimistöä, kuten fyysinen rasitus, kertoo kardiologi Jari Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.

Lue myös: Näin saat kovempia tuloksia salitreenissä ja kuntopyörällä; 5 täsmävinkkiä

Saunominen kannattaa, joka päivä

Parhaat terveyshyödyt saadakseen pitää kuitenkin saunoa joka päivä tai joka toinen päivä.

– Tutkimuksessamme ilmeni, että 4–7 kertaa viikossa saunovien riski sairastua sydän- ja verenkiertoelinsairauksiin väheni peräti 63 prosenttia, Laukkanen kertoo.

Saunominen vaikuttaa kehossa eniten verenkiertoon ja sydämeen.

– Saunominen laskee verenpainetta vielä hyvän aikaa saunasta poistulon jälkeenkin. Alhaisempi verenpaine taas vaikuttaa positiivisesti moniin seikkoihin, kuten aivojen terveyteen, Laukkanen lisää.

Saunominen hoitaa siis sydäntä, vähentää stressiä ja parantaa unen laatua, mutta kaikkia pieleen meneviä elintapoja sillä ei paikata.

– Saunominen tukee hyvinvointia, mutta sen lisäksi tarvitaan riittävästi liikuntaa, hyvää ravintoa ja unta, Laukkanen sanoo.

Lue myös: 5 liikettä riittävät päivän kuntoiluksi; kiireisen liikkujan crossfit-treeni

Suorittaminen unohtuu saunoessa

Saunomisen huikea etu on myös se, ettei siihen liity samanlaista suorittamista kuin liikkumiseen tai syömiseen voi liittyä. Salitreenissä moni mittaa suoritustaan ja syöminen voi mennä talousvaa’alla pelleilyksi, mutta saunassa mieli lepää usein oikeasti.

– Saunominen on jotain kivaa ja silti terveellistä. Saunominen täydentää terveellistä elämäntapaa ja lisää hyvinvointia monella tasolla, Laukkanen kehuu.

Saunassa kannattaa viipyä 20–30 minuuttia. Välissä voi toki vilvoitella.

– 5–10 minuutin saunominen ei välttämättä tarjoa kaikkia mahdollisia hyötyjä, Laukkanen kertoo.

Lue myös:

Keskiäkäinen mies: Sauna on niin lääst siisön

Anssi laihtui 25 kiloa: ”80 prosenttia työstä on tehty, kun alkoholi jää pois”

Käsilläseisonta vie kehonhallintasi huipputasolle

Näin teet täydellisen askelkyykyn

Teksti
Kuva AOP

Toimitus suosittelee