Psykologin 7 vinkkiä – huomioi nämä eläkkeelle siirtyessäsi!

Eläkkeelle jääminen on suuri muutos, johon kannattaa valmistautua. Työterveyteen perehtynyt psykologi antaa omat vinkkinsä.

Työterveyspsykologi, kognitiivinen psykoterapeutti Heikki Särkelä Lääkärikeskus Aavasta listasi seitsemän vinkkiä, miten vietät vireää arkea niin eläkeiän kynnyksellä kuin eläkkeelle siirtymisen jälkeenkin.

1. Älä seuraa muiden eläkepolkuja

Kartoita työn tekemisen vaihtoehdot, sillä työtä voi tehdä muutenkin kuin klo 8–16. Työaikajoustot ja osittainen vanhuuseläke ovat hyviä vaihtoehtoja siirtyä vaiheittain eläkkeelle. Selvitä erilaiset vaihtoehdot työnantajasi kanssa ja keskustele toiveistasi hyvissä ajoin.

2. Valmistaudu taloudelliseen muutokseen

Palkan vaihtuminen eläkeeksi näkyy vääjäämättä pankkitilillä. Rahaa ei välttämättä ole käytettävissä yhtä paljon kuin työssäoloaikana. Eläkepäiviä varten kannattaakin säästää ajoissa ja eläkkeellä rahankäyttöä voi valvoa itse budjetoimalla menonsa ja tulonsa. Menojen listaaminen auttaa näkemään, mihin rahaa kuluu.

3. Sosiaalisia suhteita kannattaa vaalia läpi elämän

Jos työelämäsi on ollut hyvin sosiaalista, ystävät ovat saattaneet jäädä huomiotta. Pidä huolta ystävyyssuhteistasi myös työelämän ulkopuolella, niin et jää yksin eläkepäivien koittaessa. Eläkkeelle jäätyäsi pidä rohkeasti yhteyttä vanhoihin työkavereihin. Uusia tuttavuuksia voit löytää toki myös eläkepäivillä, esimerkiksi harraste- ja vapaaehtoistoiminnasta.

4. Mitä sitten kun työterveyssopimus loppuu?

On hyvä muistaa, että työsuhteen lisäksi päättyy myös työterveyssopimus. Selvitä ajoissa mahdolliset vakuutukset tulevien lääkärikäyntien osalta ja pohdi miten hoidat käynnit jatkossa. Lääkärikeskus Aavassa palvellaan kaikkia asiakkaita ja voit jatkaa tutulla lääkärillä käyntiä, mikäli sinulla on vakuutus tai maksat käyntisi itse.

5. Anna tunteille tilaa ja aikaa

Eläkkeelle siirtyminen saattaa herättää monenlaisia tunteita, kuten pelkoa, ahdistusta ja suruakin. Anna tunteiden tulla sellaisina kuin ne tulevat ja keskustele niistä ystävien sekä perheen kanssa. Keskusteluapua voi saada myös työterveyspsykologin vastaanotolta.

6. Mieti, mistä sinun onnellisuutesi rakentuu

Kuuntele itseäsi. Älä vertaa muihin. Muista ottaa omaa aikaa, äläkä liikaa rytmitä päivääsi muiden ihmisten tarpeiden mukaan. Esimerkiksi lastenlasten hoitaminen voi viedä mukanaan, mutta aina sinunkaan ei tarvitse olla käytettävissä muita kuin itseäsi varten.

7. Psykologi kannustaa – hitaampi tempo on sallittua!

Ikääntyminen tuo tullessaan vapautta, mutta samalla mahdollisuuden hitaampaan tempoon. Eläkkeellä on lupa ottaa rennommin. Nauti hyvillä mielin!

Asiantuntijana: Työterveyspsykologi, kognitiivinen psykoterapeutti Heikki Särkelä, Lääkärikeskus Aava Kamppi, Tapiola.

Ajanvaraus www.aava.fi, puh. 010 380 3838.

 

Lue lisää:

Älä tipu tyhjän päälle! Eläkkeelle siirtymistä kannattaa suunnitella ajoissa

Fysioterapeutti neuvoo – näillä vinkeillä hidastat ikääntymistä!

Unohteletko asioita? Kyseessä voi olla muutakin kuin alkava muistisairaus.

Toimitus suosittelee