Opettele antamaan anteeksi – ja vapauta energiasi!

Kaunan kantaminen vanhoista loukkauksista on raskasta, siksi anteeksi antaminen on ennen kaikkea palvelus itselle.

Joskus tuntuu, että joku loukkaa niin syvästi, ettei sitä voi ikinä antaa anteeksi. Loukkaaja voi olla perheenjäsen, ystävä tai seurustelukumppani – mitä läheisempi, sen pahemmalta se tuntuu. Pitämällä loukkauksia mielessään kantaa kuitenkin mukanaan raskasta tunnetaakkaa. Päästämällä irti vihasta ja kaunasta vapauttaa energiaa hyviin asioihin.

Anteeksianto ei tarkoita sitä, että hyväksyisi toisen teon. Loukkaavaa käytöstä ei tarvitse sietää. Aina loukkaajasta ei myöskään tarvitse oppia pitämään. Tärkeintä olisi se, että voisi olla niin sujut tapahtuneen kanssa, että voi jatkaa elämää eteenpäin vatvomatta asiaa.

Anteeksiannon vaiheet

Loukatuksi tulemiseen liittyy paljon erilaisia tunteita, kuten häpeää, vihaa, syyllisyyttä ja surua, jotka kuuluu käydä läpi, jotta ne eivät jää vaivaamaan. Viha on hyvä purkaa vaikka huutamalla tyynyyn tai hakkaamalla tyynyä. Suru helpottaa itkemällä. Häpeä häviää, kun ymmärtää, ettei ole itse syyllinen siihen, että on tullut  loukatuksi. Kannattaa muistaa, että loukkaajalla on usein itsellä paha olo, mikä ei johdu sinusta. Onnellinen ihminen ei halua toiselle pahaa.

Anteeksianto on  yleensä helpompaa, jos kuulee anteeksipyynnön, mutta aina niin ei käy. Joskus loukkaaja ei ole pahoillaan, eikä edes kadu. Se tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta, ja usein haluaisimmekin, että loukkaaja joutuu kärsimään. Kuitenkin tällainen toive aiheuttaa itselle kärsimystä, koska silloin velloo  koston ajatuksessa.

Kun harjoittelee itsekseen anteeksiantoa, tunteet laimenevat pikku hiljaa, vaikka joutuisi kohtaamaan loukkaajan uudelleen. Paras lopputulos on neutraali suhtautuminen loukkaajaan. Toisaalta anteeksianto-prosessi voi mennä kuin aaltoliike – joskus voi jo luulla, että on antanut anteeksi, ja sitten kaikki palaakin uudelleen mieleen. Kannattaa olla kärsivällinen.

Lue myös: Uskottomuuden paljastuminen pakottaa puhumaan totta

Armahda myös itsesi

Joskus kaikkein vaikeinta on antaa anteeksi itselle omat virheensä. Saatamme märehtiä vanhoja asioita uudestaan ja uudestaan, vaikka menneisyyttä ei voi enää  muuttaa. Voimmekin muuttaa nykyisen suhtautumisen asiaan. Voi olla helpompi antaa anteeksi itselleen, jos pystyy näkemään, mitä asiasta oppi.

Kun on pystynyt  antamaan anteeksi edes vähän, muuttuu itse rennommaksi. Anteeksianto vapauttaa energiaa ja rentouttaa kehon. Jos taas ajattelee sitä, miten joku teki sinua  kohtaan väärin, pelkkä ajatus nostaa verenpainetta ja sydämen sykettä, jäykistää lihaksia ja tuntuu raskautena esimerkiksi rinnassa, päässä tai hartioissa.  Anteeksiannosta saa voimaa itselleen, kun huomaa, että voikin olla taas onnellinen.

Lue myös: 3 tarinaa mustasukkaisuudesta: ”Pelkäsin, että menetän vaimoni”

Keinoja anteeksiantoon

– Sano illalla nukkumaan mennessäsi kolme kertaa mielessäsi ”X, annan sinulle anteeksi” tai ”Annan itselleni anteeksi”.

– Kirjoita kirje loukkaajalle ja pura siihen kaikki tunteesi: miksi olet hänelle vihainen, mistä olet surullinen, mitä olisit halunnut tapahtuvan toisin. Vaikka kuulostaa oudolta, niin voitko olla kiitollinen hänelle jostain, esimerkiksi siitä, että hän opetti sinulle tapahtuneesta jotain? Kirjeen voit pitää itselläsi.

– Harjoittele anteeksiantoa uudelleen ja uudelleen, kunnes tunteet alkavat laimentua.

– Kun inhottavat tunteet antavat vallan, mene lattialle risti-istuntaan, sulje silmäsi ja hengittele hetki syvään.

– Juttele ammattilaisen kanssa, jos anteeksiantaminen tuntuu mahdottomalta.

Lue myös:

Vältä katkeruus – anna anteeksi!

Petetty Marianna: ”Olisin myrkyttänyt itseni vihalla, jos en olisi antanut anteeksi”

Etkö halua rakastasi? Tässä syy

Teksti
Kuva Fotolia
Julkaistu Miss Mixissä 02/2013

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee