3 testiä: Oletko hyvässä kunnossa?

Ajatteletko olevasi hyvässä kunnossa? Testaa kolmella tavalla, oletko!

10 sekunnin juoksutesti

  1. Testaa ensin, että leposykkeesi on kävellessä alle 115.
  2. Juokse sitten 10 sekunnin spurtti täysiä, voit juosta myös portaissa. Syke pitäisi palautua viidessä minuutissa samalle tasolle kuin ennen spurttia.
  3. Jos palaudut, voit ottaa toisen spurtin. Sama pätee kolmanteen ja neljänteen, ja jos viimeisenkin spurtin jälkeen palaudut viidessä minuutissa kävelysyketasolle, onneksi olkoon: kuntosi on hyvällä tasolla!

Puolen tunnin pyöräilytesti

  1. Pyöräile 30 minuuttia anaerobisella tasolla eli syke on noin 145 tai alle.
  2. Suorituksesta pitäisi palautua 15 minuutissa.

Ortostaattinen testi

  1. Makaa sängyllä viisi minuuttia ja katso leposykkeesi.
  2. Nouse ripeästi ylös ja seiso kolme minuuttia. Katso sykkeesi minuutin välein. Liikkuvan ihmisen normaali leposyke on 50–60 ja seisoessa se nousee korkeintaan 30–35 lyöntiä.
  3. Jos syke karkaa korkeammaksi, kuntosi kaipaa kohennusta tai et ole palautunut treenistä.
Asiantuntija Urheilulääkäri Harri Selänne
Teksti
Kuvat Fotolia

Toimitus suosittelee