Kaksi tarinaa: Näin valitsin ruokavalioni

Ruokavaliot ovat kuin uusi uskonto. Bettina ja Miia kertovat, mikä sai heidät valitsemaan oman ruokavakaumuksensa.

Bettina Gräsbeck, 30, personal trainer:

“Kenenkään elämä ei mene pilalle, jos syö ruisleivän”

“Kolmisen vuotta sitten salitreeni alkoi junnata paikoillaan. Lihakset eivät menneet kunnolla pumppiin, ja voimat ehtyivät kesken sarjojen. Päätin selvittää, voisinko edistää palautumistani ja lihaskasvua ravinnolla. Oivalsin, että olin saanut liian vähän hiilareita ja liikaa kovia rasvoja. Lisäsin bataattia, riisiä ja perunaa ja luovuin kermakastikkeista sekä turhista fetoista, leivänpäällisjuustoista ja -meetvursteista.

Rauta alkoi nousta, ja parin viikon päästä jaksoin kyykätä kymmenen kiloa isommilla painoilla. Lihasmassani on kasvanut puolessatoista vuodessa 1,5 kiloa, ja tänä keväänä sijoituin Fitness Classic -kisoissa toiseksi. Flunssaa en ole sairastanut yli kahteen vuoteen ja nykyään palaudun treeneistä nopeammin.

Syön pitkälti ravitsemussuositusten mukaisesti eli kunnon ruokaa, johon kuuluu proteiinia, hiilareita ja runsaasti vihanneksia. Minun tekisi mieli sanoa suositusten demonisoijille, että lukekaa ne suositukset. Ei siellä käsketä tankkaamaan leipää tai maitotuotteita!

>Pahimmillaan liian vähillä hiilareilla treenaaminen voi aiheuttaa säästöliekin ja sotkea hormonitoiminnan.

Keitän usein aamuisin kaurapuuroa, johon sekoitan raejuustoa ja marjoja. Tyypillinen ateriani taas koostuu kanasta, riisistä, neulapavuista, parsakaalista ja hyvistä rasvoista, kuten oliiviöljystä, pähkinöistä tai kananmunasta. Ehdoton en ole, vaan kerran viikossa tilaan ravintolassa hampurilaisen tai pitsan.

Ilman hiilareita treenaaminen on kuin hakkaisi nyrkkiä seinään: se ei tunnu kivalta eikä vie minnekään. Pahimmillaan liian vähillä hiilareilla treenaaminen voi aiheuttaa säästöliekin ja sotkea hormonitoiminnan. Tiedän suorittajanaisia, jotka ovat sekoittaneet aineenvaihduntansa ja hormonitoimintansa liian vähäisen energiansaannin vuoksi.

Minua ärsyttää provosoiva tyyli, jolla viljasta ja maidosta puhutaan. Leivällä tai rahkalla ei pidä korvata aterioita, mutta harvan ihmisen elämä menee pilalle siitä, että syö aamiaisella kalkkunan ja vihannesten kanssa kaksi palaa ruisleipää.

Olen itsekin ollut uteliaisuuttani kuukauden maidottomalla ja viljattomalla, mutten saanut kokeilusta mitään irti. Iho ei alkanut hehkua eikä suoli voida paremmin. En edes tiedä, mistä hengitysteiden limaisuudesta minun olisi pitänyt päästä eroon.

Kun asiakkaani sanoo välttävänsä maitotuotteita, kysyn aina, miksi. Jos jokin aiheuttaa allergiaa tai vatsakipuja, sitä ei kannata syödä. En kuitenkaan kieltäisi kaikkia vilja- tai maitotuotteita ilman syytä, sillä sääntölitaniat aiheuttavat vain ahdistusta. Ruoka-aineiden karsiminen voi myös johtaa ravintoainepuutoksiin.

Toivoisin, että ravitsemuskeskustelussa keskityttäisiin kansanterveydellisesti merkityksellisiin asioihin. Jos ihmisen ruokavalio on retuperällä, en poistaisi ruokavaliosta ensimmäisenä rahkaa vaan keskittyisin kasvisten lisäämiseen tai ruokarytmin korjaamiseen.”

 

Miia Ruusinen, 27, työskentelee assistenttina:

“Kun syö puhdasta ruokaa, mielikin on kirkas”

“Minulla oli aiemmin jääkaapissani aina rahkaa, rasvatonta maitoa ja vähintään kolme litraa maustamatonta jogurttia. Aloitin aamuni kulhollisella jogurttia, kaadoin kahviin maitoa ja toisinaan korvasin aterioita rahkalla. Kuvittelin syöväni terveellisesti, mutta kärsin väsymyksestä, vatsan turvotuksesta ja nenän tukkoisuudesta.

Syksyllä 2014 osallistuin personal trainer Tomi Kokon Lean in Five Weeks -nettivalmennukseen. Haasteen aikana luovutaan viljoista ja maitotuotteista, joista moni saa iho- ja vatsaoireita. Niiden sijaan syödään käsittelemätöntä, puhdasta ruokaa. Energia tulee enimmäkseen proteiinista ja rasvoista, kuten pähkinöistä, öljyistä, munista, voista ja avokadosta. Hiilihydraatit saadaan enimmäkseen kasviksista, mutta tarvittaessa ruokavalioon voi lisätä bataattia, riisiä tai kauraa.

Olin ennen haastetta nirso ja väitin inhoavani ruokia, joita en edes ollut maistanut. Esimerkiksi pelkkä kookoksen hajukin ällötti. Päätin kuitenkin, että maistan rohkeasti rasvakahvia ja totuttelen lisäämään vihersmoothieen levää.

Rohkeus kannatti: parissa viikossa oloni muuttui. Iltapäiväväsymys kaikkosi ja vatsa lakkasi oireilemasta. Nyt olen noudattanut ruokavaliota puolitoista vuotta, ja minusta on kasvanut ennakkoluuloton ruuan rakastaja.

Herään arkena viideltä ja valmistan blenderissa kahvin, jossa on kaksi ruokalusikallista rasvaa. Voista ja öljystä saan pitkäkestoista energiaa kuudelta alkavaan aamutreeniini. Salilta palattuani syön aamiaisen, esimerkiksi munia, avokadoa, salaattia, kurkkua ja tomaattia. Joskus saatan tehdä kauramaitoon chiapuuron.

Pahimman rasvakammoni aikaan söin leivätkin ilman levitettä.

Lounaalla valitsen perunoiden sijaan kasviksia ja lihaa, kalaa, kanaa tai munia. Salaattiin lorautan aina öljyä. Iltapäivällä juon vihersmoothien ja illalliseksi saatan kokata vaikkapa jauheliha-tomaattikastiketta, jonka syön porkkanasta raastetun pastan kanssa. Kerran viikossa pidän ruokavaliosta vapaata ja herkuttelen raakasuklaalla tai -kakulla.

Ruokakeskustelu käy kuumana, ja minunkin syömisiäni on kummasteltu. En ota siitä itseeni, sillä jokainen tehköön omat valintansa. Tärkeintä on, että tuntee voivansa hyvin. Oma kehonkoostumukseni on sporttisempi, ja lihakseni ovat kasvaneet. Vatsa toimii, eikä ihon kuivuus vaivaa. Enää treenini eivät katkea kymmenen minuutin välein niistämiseen, ja viime kesänä selvisin siitepölykaudesta ensimmäistä kertaa ilman allergialääkkeitä.

Lisäksi olen paljon energisempi kuin ennen. Nukuin aiemmin 8–9 tuntia yössä, mutta saatoin silti ottaa töiden jälkeen päiväunet. Nykyisin olen pirteä koko päivän, vaikka nukun vain 6–7 tuntia yössä. Kun syö puhdasta ruokaa, mielikin on kirkkaampi.

On tärkeää kuunnella omaa kroppaansa. Jos olo ei tunnu energiseltä, rohkaisen vaihtamaan elämäntapoja edes muutamaksi viikoksi. Ainahan voi palata vanhaan. On minullakin ollut omat ennakkoluuloni. Pahimman rasvakammoni aikaan söin leivätkin ilman levitettä. Nykyisin lisään smoothieen kookosöljyä, herkuttelen raakasuklaalla, paistan pihvin voissa ja lorautan salaattiini avokadoöljyä. Ja voin kokonaisvaltaisesti hyvin.”

 

Teksti
Kuvat Arto Vuohelainen

Toimitus suosittelee