Omat top 10 lisäravinteet ja superfoodit

Kaupallinen yhteistyö: Foodin

Olimme kylässä tätä kirjoittaessa rakkaiden ystävien Marian ja Lassen luona Jyväskylässä. Koska sain istua Foodinin perheyrittäjien olohuoneessa ja tentata heitä, haluan myös jakaa tiedon teille. Olen tietysti itse opiskellut aiheesta paljonkin, mutta silti opin aina uutta. Kannattaa aina imeä tietoa itseään paremmin tietäviltä. Foodin maahantuo ja valmistaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti tuotettuja luomuelintarvikkeita ja superfoodeja. Lasse on vieraillut reilun vuoden yhteensä Foodinin eri viljelijöiden luona ympäri maailmaa ja opiskellut aiheesta erittäin paljon. Kirjoitan omat top 10 tuotteet lisäravinteista ja superfoodeista selvityksineen ja seuraavaan osaan myös ohjeita raskaana oleville, imettäville ja lapsiperheille. (Top 10 ei ole tärkeysjärjestyksessä!)

TOP 10

  1. B12-vitamiini: Tukee hermosoluja ja aivojen toimintaa. Mieluiten muodossa metyylikobalamiini.
  2. Magnesium: Auttaa kehoa palautumaan ja tukee suoliston toimintaa. Magnesiumia saa purkista, mutta myös ruoasta esim. kaakao, pähkinät ja siemenet.
  3. D-vitamiini: Yleiseen vireystasoon ja jaksamiseen.
  4. Probiootit/hapankaali: Suolistolle hyviä bakteereita: suoliston bakteerikanta pysyy hyvänä.
  5. Hyvä kalaöljy: EPA ja DHA, vahvoja antioksidantteja. Hyvä aivoille
  6. Viherjauhe: Saa paljon ravinteita (helpompaa kuin syödä kilokaupalla kasviksia ja vihanneksia).
  7. MSM/kollageeni: Nivelten ja tukikudosten hoitoon.
  8. Merileväjauhe: Jodin saannin turvaamiseksi. Jodia tarvitaan kilpirauhasen toimintaan eli aineenvaihduntaan.
  9. Acerola: Helppo c-vitamiinilisä lisätä smoothieihin ilman täyteaineita.
  10. Hyvät rasvat ja öljyt (esim. oliivi-/kurpitsansiemen-/kookosöljy, luomupähkinät)

Iho on suoliston kunnon peili. Kannattaa siis pitää huolta sen toiminnasta. Myös oman jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta on hyvä optimoida omat vitamiinitasot ja ravinteiden saanti. Itselläkin välillä jää vähän vajaavaiseksi tuon ylläolevan listan käyttö, mutta sitä varten kehitinkin helpottavan ohjeen:

Ota kourallinen vitamiineja aamuisin (b12-vitamiini, d-vitamiinit, kalaöljy).

Käytä smoothien seassa acerolaa ja kollageenia ja pähkinöitä.

Juo päivän aikana yksi viherjuoma, joka sisältää myös viher- ja merileväjauhetta. Ota samalla probiootit.

Ota illalla magnesiumia.

Jos silti tuntuu, että listalla on liikaa tuotteita, niin suosittelen käyttämään omaa TOP 3:stani: Monivitsku, kalaöljy ja probiootit. Toivottavasti saitte vinkkejä siitä mitä olisi hyvä käyttää. Puuttuiko teidän mielestä listalta joku? Palataan pian tuohon mama/perhepostaukseen!

Iloa Suomelle erittäin tärkeään viikkoon sekä omaan 30 v- synttäriviikkoon :)