Näin pääset irti syyllisyyden tunteista

Vaaditko itseltäsi liikaa arjen pyörityksessä? Piinaako pettämisestä johtunut ero yhä mieltä? Puhu itsellesi kuin ystävällesi, avaudu tunteista ja toimi uudella tavalla.

Listasimme 10 tapaa, joilla pääset irti mieltä painavista syyllisyyden tunteista.

1. HÖLLÄÄ SÄÄNTÖJÄ. Oletko luonut itsellesi tiukkoja sääntöjä, jotka eivät edes kiinnosta toisia ihmisiä? Jos epäilet olevasi turhan ankara itsellesi, tunnustele faktoja ja mieti, miksi toimit, kuten toimit. Voitko laskea rimaa ja tyytyä riittävään?

2. TOIMI UUDELLA TAVALLA. Jos menit väärään aikaan sovittuun työvuoroon, vahingossa teit oharit ystävällesi, tai unohdit osallistua koulun vanhempainiltaan, on normaalia tuntea syyllisyyttä. Ole pahoillasi, pyydä anteeksi ja kirjoita sovitut asiat jatkossa kalenteriin.

Suhtaudu positiivisesti

3. MIETI ONNISTUMISIA. Kun syyllisyys iskee, palaa hetkeen, jolloin viimeksi onnistuit, tai teit jonkun iloiseksi. Naapurin mummo ilahtui kauppaseurasta. Ystäväsi oli kiitollinen, kun ostit hänelle kukkia. Siivosit jääkaapin ja sait töissä bonuksia. Vaikka et riitä kaikkeen, koet jatkuvasti onnistumisia ja iloa. Keskity niihin, älä siihen, mikä mielestäsi meni pieleen.

4. TUNNISTA EPÄTERVE TUNNE. Jos tunnet usein syyllisyyttä, etkä oikein tiedä miksi, se saattaa olla epätervettä ja liiallista. Fiilistele, vaaditko liikaa itseltäsi ja mistä odotukset kumpuavat. Ymmärrä se, että kelpaat itsenäsi ja tulet nähdyksi muulloinkin kuin vain silloin, kun miellytät toisia tai teet hyviä tekoja.

Erehtyminen on inhimillistä

5. MUUTAT VAIN ITSEÄSI. Syyllisyys liittyy usein läheisiin ja heidän tapoihinsa. Jos puoliso ei lakkaa bilettämästä ja menettää työpaikkansa, se ei ole sinun vikasi, etkä olisi voinut tehdä toisin. Ainoa ihminen, jota voit muuttaa, olet sinä itse.

6. KEKSI VOIMALAUSEITA. Kun syyllisyys vaivaa, vaihda ajatukset paremmalle kanavalle. Keksi voimalauseita, joita voit toistella huonolla hetkellä: Minä kelpaan ja olen tarpeeksi. Minä osaan. Olen hyvä juuri tällaisena.

7. TIEDOSTA, ETTÄ JOKAINEN MOKAA. Töppääminen jää pyörimään ajatuksiin pidemmäksi aikaa kuin onnistuminen. Töissä saatu huono palaute velloo mielessä päiviä, ja sen vastapainoksi tarvitaan useita myönteisiä kommentteja.

Keskeytä kela ja mieti, miltä saamasi palaute tuntuu sinusta 10 vuoden päästä? Huomaat, ettei sillä ole silloin enää väliä. Kokeile ajatella samoin jo tänään.

Et ole yksin syyllisyyden kanssa

8. PUHU TUNTEISTASI. Tunnista riittämättömyyden ja syyllisyyden tunteesi ja tunnusta ne ennen kaikkea itsellesi. Puhu myös ystävälle, liity netin vertaistukiryhmään tai avaudu psykologille. Et ole ajatustesi, pulmiesi ja menneisyyden painolastiesi kanssa yksin.

9. KIRJOITA KIRJE. Kirjoita paperille kaikki asiat, joista koet kantavasi turhaa, liiallista syyllisyyttä. Kun saat kirjeen valmiiksi, polta, rypistä tai revi paperi. Tunne samalla, että kirjeen mukana viskaat syyllisyyden pois.

10. KOHTELE ITSEÄSI KUIN YSTÄVÄÄSI. Sinulla saattaa olla kriittisemmät säännöt itseäsi kuin ystäviäsi kohtaan. Syyllisyyden iskiessä mieti asiaa kaverisi kannalta. Mitä sanoisit hänelle? Puhu itsellesi kuin ystävällesi: käy asia läpi hiljaa mielessäsi tai kerro se tyhjälle tuolille vieressäsi. Lohduta itseäsi, että voit päästää irti ja ajatella toisin.

Asiantuntijana työterveyspsykologi Sari Valavuori Mehiläisestä.

Lue myös:

Älä pelkää syyllisyyttä

Nappaa avaimet stressinhallintaan

Näin pidät huolta jaksamisestasi

Teksti
Kuva Fotolia

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee