Kriisi täytyy kohdata – tuskalta ei voi välttyä, mutta näin sitä voi helpottaa

Vakava kriisi houkuttelee pullottamaan tunteet. Silti kukaan ei voi elämässään välttyä raskailta tilanteilta.

Kriisit kuuluvat elämään. Omalle kohdalle osuessaan kriisien aiheuttamat tunteet voi kuitenkin olla vaikea kohdata. Erityisesti yllättävistä kriiseistä toipuminen on hankalaa, koska suruun ei ole ehtinyt valmistautua.

– Kriisi jää kohtaamatta, ja siitä voi keittyä masennus. Varsinkin, jos on taipuvainen masennukseen, Joustava mieli elämänkriiseissä -teoksen kirjoittanut psykologi ja kouluttajapsykoterapeutti Arto Pietikäinen kuvailee.

Lue myös: Tunnista masennus: masennustesti

Kriisi pistää pakenemaan

Kriisit eivät ole koskaan tasa-arvoisia eikä niissä jaeta reiluuspisteitä. Jotkut sairastuvat aivosyöpään kesken mahtavan uran, jotkut saavat kolme keskenmenoa putkeen ilman syytä – eläkeläiset menettävät puolisonsa yllättäen ja kolmen lapsen kotiäiti jätetään yllättäen toisen naisen vuoksi.

Miten näin kovista vastoinkäymisistä voi selvitä?  Joskus kriisin kohdanneet jatkavat kulisseja pahasta olosta huolimatta.

– On yleistä, että kriisissä ihminen ryhtyy pakenemaan tunteitaan ja jatkaa Risto Reipas -meininkiä. Aikakauteen myös sopii onnellisuuden näyttäminen, Pietikäinen sanoo.

On yleistä, että kriisissä ihminen ryhtyy pakenemaan tunteitaan ja jatkaa Risto Reipas -meininkiä.

Ihmiselle on kehittynyt valtavasti keinoja, joiden avulla voi vältellä tunteita: televisiota voi katsella liikaa, eristäytyä tai pelata uhkapelejä. Jotkut lohtushoppaavat pahaan oloon ja jotkut sulkeutuvat kuoreensa.

Pietikäisen mukaan ongelmia voi myös vatvoa loputtomasti – tai sivuuttaa ne ja käyttäytyä yltiöpositiivisesti.

Lue myös:Puolisonsa menettänyt Kaija: ”En ole katkera, vaikka meri vei mieheni”

Tunnista kokemus ja toipuminen alkaa

Oli reaktio kriisin aiheuttamiin tunteisiin mikä tahansa, ei kannata hätääntyä. Voimakkaiden tunteiden kohtaaminen on vaikeaa ja kaikki reaktiot ovat normaaleja.

Se, että on kohdannut vaikean kokemuksen, täytyy kuitenkin tunnistaa.

Omia vaikeita tunteita ja ajatuksia kohti on käännyttävä ja kohdeltava niitä ja itseään myötätuntoisen hyväksyvästi. Toipumista voi harjoittaa muun muassa pitämällä ”myötätuntotuokioita” ja latistamalla selitysajatuksia.

–Oikotietä toipumiseen ei ole, Pietikäinen muistuttaa.

Lähde: Arto Pietikäinen (Duodecim 2017): Joustava mieli tukena elämänkriiseissä

Lue myös:

Psykoterapia – 10 hyödyllistä faktaa

Tällainen on huijarisyndrooma

46 vuotta yhdessä ollut pariskunta: ”Menemme kaikesta läpi”

Teksti: Heli Karpio
Kuva: Fotolia

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee