Kuinka korvata maitotuotteet, mutta säilyttää hyvä maku ja oikea koostumus

Ajelimme juuri miehen kanssa minilomalta takaisin ja oli NIIN kivaa! Raporttia seuraa myöhemmin, mutta nyt viimeistelen tämän maitopostauksen, joka on kuvien puutteen vuoksi odottanut julkaisua liian pitkään. Olen nimittäin jo kuukausien ajan enemmän tai vähemmän aktiivisesti pohtinut ja testaillut, kuinka korvata maitotuotteet. Yllättävän hitaasti korvaajia on löytynyt, sillä olen aina rakastanut maitoa ja siitä luopuminen on kamalaa. Siis ihan makusyistä.

Pitkään ajattelinkin, ettei maidosta ole mitään haittaa, mutta sitten alkoi tuntua, että maitoon yhdistettävä “limaisuus” alkoi korostua omalla kohdalla liikaa, kun aikaisemmin sitä ei oikein edes ollut. Siksi oli aika selvittää, millä tuotteilla maidosta luopuminen tai edes sen käytön radikaali vähentäminen olisi helpompaa. Olen ihminen, joka menee maku edellä.

Kuinka korvata maitotuotteet?

kahvimaito, jonka pystyy vaahdottamaan – iKaffe (täältä löytyy kokonainen blogipostaus aiheesta)

kahvikerma – Oatlyn ns. kauraruokakerma

ruokajuoma – vesi, koska raikkaalle maidolle ei vaan ole “korviketta” mun makuhermojen mielestä

tuorejuusto – Oatlyn påMackan (maustamaton)

Ruoanlaitossa en juurikaan mitään kermoja käytä, joten niille en tarvitse korviketta. Samoin tuota ruokajuomaa en edes yritä kasvimaitojen maailmasta löytää. Pariin maitoon tykästyin, mutta jostakin syystä ne alkavat tökkiä jo parin tölkin jälkeen. En tiedä, mikä siinäkin sitten on.

Kookosmaitoa ja itse asiassa myös kookoskermaa käytän joskus, jos tekee mieli jollakin tavalla kermaisempaa ruokaa. Kookoskermasta saa kermavaahdon helposti, joten kookosta käytän usein myös makeissa ruuissa. Suuret kysymysmerkit ovat tässä vaiheessa tuo tarpeeksi maukas margariini ja varsinkin paksu, rasvainen ja hapan jogurtti. Auttakaa löytämään vegaani partaäijä!

Näillä mennään siis nyt. Vinkkejä otetaan vastaan!♥