Onhan nauha päällä?

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ K-RUOAN KANSSA

Koska tässä kuussa on virallinen Roosa nauha -päivä (14.10.) ja Kesko on yksi Roosa nauha -kampanjan pääyhteistyökumppaneista, sain lokakuun yhteistyöpostauksen aiheeksi tämän vaaleanpunaisen hyväntekeväisyyskonseptin, josta joka tapauksessa joka vuonna blogiini kirjoitan. Tänä vuonna osallistuin medialle järjestettyyn aamiaistapahtumaan, jossa selitettiin hieman enemmän ajatusta kampanjan takana. Roosa Nauha -keräys on Syöpäsäätiön tunnetuin kampanja ja se toimii aktiivisesti rintasyöpää vastaan. Rintasyöpä taas on Suomen yleisin syöpä, sillä siihen sairastuu jopa 5000 naista vuosittain.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kampanjan kautta kiinnostuin siitä, mitä kerätyillä varoilla konkreettisesti tehdään ja sainkin hyviä vastauksia kysymyksiini. Osa rahoista käytetään luonnollisesti syöpätutkimuksiin. Laitteet ovat kalliita ja tutkijoillekin pitää maksaa palkkaa, vaikka kaikki varmasti tahtoisivat työskennellä ilmaiseksi hyvän asian eteen. Tämä oli minullekin selvää jo ennestään, mutta en ollut ajatellut, että rahoja käytetään syöpätutkimusten lisäksi myös ilmaisen neuvontapalvelun ylläpitämiseen. Palvelu mahdollistaa sen, että syöpäpotilaat ja heidän läheisensä saavat tarvitsemansa tuen. Yleisin kysymys palvelussa kuulemma on: “Mitä nyt tapahtuu?” Syövästä puhutaan paljon, mutta hoitojen vaiheet, niiden hinnat ja muut sairauden etenemisen yksityiskohdat ovat monelle hämärän peitossa. Siksi sairastuneet perheineen voivat saada henkilökohtaista tukea valtakunnallisesti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kolmas erittäin tärkeä kohde, johon kerättyjä varoja käytetään, ovat vähävaraiset potilaat. Myös lapsen syöpäsairauden vuoksi vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen joutuneille perheille ohjataan varoja, mikä lämmittää 2-vuotiaan pojan äidin sydäntä erityisesti. En osaa edes kuvitella, miten suuri helpotus olisi saada tukea neuvontapalvelusta ja taloudellisen hädän hetkellä myös avustusta kalliisiin hoitoihin, jos sairaus osuisi omaan perheeseen. Michael Monroe, joka on tänä vuonna kampanjan keulakuva, sanoikin osuvasti, että kuka tahansa meistä voi koska tahansa sairastua vakavasti. Keräys on hyvin tärkeä ja olen ylpeä, että saan olla mukana levittämässä sanaa siitä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olen jo ajat sitten löytänyt omat tapani tukea kampanjaa, sillä sen lisäksi, että hankin joka vuosi nauha, ostan Reilun kaupan Pirkka-ruusuja. Ostan niitä tasaisin väliajoin muutenkin, mutta kampanja-aikana niitä on meillä kotona erityisen usein, sillä niiden myyntihinnasta osa lahjoitetaan Roosa Nauha -keräykseen. Tänä vuonna mukana on muitakin Pirkka-tuotteita ja niistä herkullisimpia ovat vadelmat ja mansikat. Voit kurkistaa täältä, mitä Pirkka-tuotteita on mukana ja kuinka paljon minkäkin tuotteen hinnasta lahjoitetaan. Kuten postauksen kuvista käy ilmi, myös moni muu yritys lahjoittaa tiettyjen tuotteiden myyntihinnasta rahaa keräykseen ja sen lisäksi tänä vuonna järjestetään mieletön huutokauppa. Pirkan Instagram-tililtä voi kurkistaa kuvan ja lisätiedot upeasta nahkatakista, joka huutokaupataan myöhemmin Roosa nauha -sivustolla hyvän asian puolesta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Roosa nauha on nykyään joka vuosi vähän erilainen. Tänä vuonna sen suunnitteli Michael Monroe, ja vaaleanpunaisessa nauhassa on samoja symboleja, joita sen suunnittelija käyttää omassa allekirjoituksessaan. Ne kun kuulemma symboloivat positiivisuutta. Roosa nauha maksaa kolme euroa ja sen hinta lahjoitetaan kokonaisuudessaan Syöpäsäätiölle eli suoraan suomalaisen syöpätutkimuksen ja neuvonnan hyväksi. Innostuin tästä nauhasta niin, että askartelin niistä koristeen takkiini. Aion pitää sitä koko lokakuun, sillä tämä koko kuukausi on aktiivista keräysaikaa ja kadulla saattaa tulla vastaan vielä joku, joka ei tunne ajatusta vaaleanpunaisten nauhojen takana. Pakko myös sanoa, että tuntui tekopyhältä kirjoittaa postausta keräyksestä, kun on itse saanut kassillisen kampanjatuotteita ilmaiseksi. Siksi halusin lahjoittaa kampanjaan rahaa vielä tätäkin kautta. Roosa nauhoja voi ostaa mm. K-supermarketeista ja K-citymarketeista.

Edit: Tekstiä muokattu jälkikäteen, sillä Roosa nauha -päivähän on tosiaan vasta reilun viikon päästä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viettäkäähän vaaleanpunainen Roosa nauha -päivä. Jos tekin innostutte ostamaan nauhoja ja jakamaan niistä kuvia somessa, kampanjan viralliset hashtagit on #nauhapäälle ja #roosanauha! ♥

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*