• Piia

    Hyviä vinkkejä kaikki! Välillä sitä itsekin ajautuu surkuttelemaan pimeää, mutta yleensä ajattelen, että asioita joihin ei voi vaikuttaa on turha murehtia, valon määrä on mitä on ja sen kanssa eletään! Marraskuun jälkeen on jo joulu ja sitten päivät alkavat jo pitenemään eli voiton puolellahan tässä jo oikeastaan ollaan! 😉

    • Kerttu / Modernisti Kodikas

      Tuo on hyvä asenne, samaa hoen itselleni! Tosin jotkut kaamosoireet eivät liity positiivisen ajattelun puutteeseen :D

  • Chandelierhome

    Hyviä vinkkejä. Itsellä ei ole onneksi kaamos painanut päälle yleensä ikinä. Rakastan pimeneviä iltoja ja valoni saan kynttilöistä ❤

  • Itse olen aina reagoinut aika voimakkaasti kaamokseen, ja toinen notkahdus tulee yleensä, kumma kyllä, keväällä. Viime vuosina on kuitenkin notkahtelu vähentynyt, ja varsinkin lapsen myötä olen oppinut nauttimaan kaikista vuodenajoista. Mun ehdottomasti paras vinkki on kirkasvalolamppu sängyn viereen. Nappaan sen ihan ensimmäisenä päälle ja makoilen silmät kiinni (aluksi, ja avaan ne heti kun pystyn) kasvot kohti lamppua hetken ennen kuin nousen. Yllättävän tehokasta, ja auttaa nousemaan aikaisin vaikka muuten olisikin vielä pimeää.

    Pakko todeta, että olen hieman kateellinen ihmisille, jotka pärjäävät 7-8 tunnin unilla. Minulle 8 on ihan minimi, mutta jos on mahdollisuus nukkua niin paljon kuin haluan, nukun keskimäärin 9-9,5 h yössä. Saa aika aikaisin mennä petiin, jos meinaa ehtiä aamulla nousta kouluun/töihin kahdeksaksi! Ja kun toisena ongelmana oli aiemmin etten saanut unta kun vasta klo 23 jälkeen, usein n. 00.30… Tämä jälkimmäinen ongelma on kyllä lapsen myötä aika lailla hävinnyt :D

    • Kerttu / Modernisti Kodikas

      Tuota kirkasvaloa pitäisi kyllä testata! Tosin sen käyttö on hankalaa, jos puoliso tai vieressä oleva lapsi saisi nukkua pidempään :D

      Yöunen tarve on kyllä yksilöllinen. Tosin elämäntilanteen myötä sekin voi muuttua. Ennen lapsia nukuin enemmän, mutta nyt on maksimoitava valveillaolo, jotta ehtii kaiken mitä haluaa :)

      • Kirkasvalolamppu toimii hyvin niinkin, että syö vaikka aamupalaa (tai meikkaa, erinomainen valo siihen!) sen äärellä. Silloin saa muu perhe vielä jatkaa uniaan.

        Mä ehkä teen taas just niin päin, että maksimoin unen määrän XD

        Olen muuten taas hieman aktivoitunut blogin kirjoittamisen suhteen! Päätin alkaa päivittää sinne meidän hääjärjestelyjen etenemisestä, joten juttua ainakin riittää pitkäksi aikaa!

  • Johanna

    Voi kun kaunista!

    On kyllä sellainen autumnmood itselläni. Odotan niin kovasti kevättä…

  • Heidi

    Kirkasvalolamppu! Ihan ehdoton ainakin minulle, jonka pimeä aika saa todella syvälle masennuksen syövereihin.

  • Sari

    Itselläni kaamosväsymys paheni viime talvena niin pahaksi, että väkisinkin nukuin iltapäivällä, koska melotoniinin tuotanto meni sekaisin. Ja aamuyöllä olin aivan virkeä. Uusi elämä alkoi kirkasvalolampulla, jonka laitoin työpöydälleni. Aamulla 0.5h valotabletti edessä ja sposteja purkaen onnistuu näppärästi. Vaikutuksrt olivat järisyttävät! Muutuin päivällä niin virkeäksi eikä pimeys ahdistanut. Ja yöt nukuin kuin tukki. Suosittelen varsinkin jos kaamosväsymys menee pahaksi!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

Toimitus suosittelee