Meditaatio katkaisee kiireen – hengitä itsellesi parempi olo

Meditaatio ei vaadi aloittelijalta suuria ponnistuksia. Säännöllinen meditointi voi auttaa moniin vaivoihin ja tehdä oikeasti onnellisemmaksi.

Hektinen elämä aiheuttaa usein mielen rauhattomuutta ja levottomuutta. Meditaatio, eli suomeksi mietiskely, on tuhansia vuosia vanha perinne, joka ei mystisestä maineestaan huolimatta ole mitään salatiedettä. Nykyisin sitä harjoittaa yhä useampi rauhoittumista kaipaava  ihminen. Säännöllinen meditaatio voi tutkimusten mukaan esimerkiksi parantaa keskittymiskykyä, lisätä tyytyväisyyttä, sekä vähentää ahdistusta ja stressiä.

Simppeleiden harjoitusten tekeminen on helppoa, ja voit kokeilla niitä kotona. Tarvitset rauhallisen, mielellään tuuletetun ja siistin paikan,  jossa voit olla yksin ja keskittyä. Vie kännykkä ja muut ärsykkeet pois ja sytytä vaikka kynttilä. On tärkeää, että paikassa on jotain kaunista ja mieltä kohottavaa.

Jos haluat parantaa esimerkiksi keskittymiskykyäsi ja rauhallisuuttasi, pitää meditaatiosta tehdä tapa. Varaa itsellesi  sopiva aika, vaikka ilta tai aamu, ja keskity kääntämään huomio sisimpääsi. Iltameditaatio antaa rauhallisen unen, aamumeditaatio hyvän alun päivälle.

Lue myös: Akrojoogaan ihastunut: ”Flowssa kehoni tietää mitä tehdä”

Meditaatio:

Vaihe 1

Istu mukavaan asentoon lattialle tai tuolille. Lattialla parasta on istua risti-istunnassa tyynyn päällä. Sulje silmät. Suorista selkä, niska ja pää. Pidä kädet kevyesti päällekkäin sylissäsi. Rentouta keho. Voit soittaa kaunista rauhallista musiikkia, se saattaa auttaa mieltäsi keskittymään. Keskity hengitykseesi. Seuraa, miten hengityksesi kulkee sierainten kautta sisään ja ulos. Mielellä on tapana harhailla ja todennäköisesti alat  ajatella jotain muuta. Aina kun näin käy, palauta ajatuksesi lempeästi takaisin hengitykseesi. Jatka noin kymmenen minuuttia, kunnes tunnet, että olet valmis.

Vaihe 2

Aloita meditaatio samoin kuin ensimmäisessä kohdassa, mutta kun tunnet keskittyneesi hengitykseesi, vie huomio rintakehäsi keskelle. Sillä paikalla sijaitsee sydänchakra, yksi ihmisen seitsemästä energiakeskuksesta. Kuvittele rintakehääsi puhdas ja kaunis valo. Anna valon  laajeta, kunnes olet kokonaan täynnä valoa ja hyvää oloa. Jatka keskittymistä kymmenisen minuuttia.

Vaihe 3

Aloita meditaatio samoin kuin kahdessa edellisessä kohdassa. Kuvittele sitten itsesi kauniiseen paikkaan luonnon keskelle: metsään, niitylle,  vuoristoon, kalliolle. Paikka voi olla todellinen ja sinulle tuttu, tai täysin kuvitteellinen. Tarkkaile ja aisti ympäristöäsi luonnossa. Istu sitten  tuohon paikkaan meditoimaan, ja kuvittele jokaisella hengitykselläsi sulautuvasi ympäristöösi. Jatka, kunnes tunnet olevasi valmis.

HUOM: Vaativampia meditaatioharjoituksia ei aloittelijan kannata tehdä ilman opettajaa. Tarkista, onko paikkakunnallasi tarjolla meditaatiokursseja tai -ryhmiä!

meditaatio

Chakrat kuntoon

Perimätietoon perustuva chakra-järjestelmä pitää sisällään seitsemän energianjakajaa eri puolilla kehoa. Uskomusten mukaan chakroihin  voi tulla tukoksia ja sitä myöten erilaisia vaivoja kehossa ja mielessä. Meditointi auttaa avaamaan tukoksia ja tasapainottamaan chakroja.

Juttua varten on haastateltu jooga- ja meditaatio-opettajaa Piri Aarnikkoa.

Lue lisää:

Kokeile näitä: 3 helppoa mindfulness-harjoitusta

Parhaat sovellukset liikkujalle – löytyvätkö nämä jo puhelimestasi?

Stressaako? Tee tämä harjoitus

Teksti
Kuva Fotolia

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest