Voimaharjoittelun hyödyt

Kuvat: Juuli Rönkä 

 

Voimaharjoittelusta hyötyvät kaikki ja  se on tärkeä  osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Voimaharjoittelu sopii kaiken ikäisille, sukupuolesta riippumatta.

Voimaharjoittelua käytetään urheiluun, kuntoiluun ja liikuntaan sekä kuntoutukseen

 

Voimaharjoittelulla pyritään kehittämään tai ylläpitämään fyysistä suorituskykyä. Voimaharjoittelu ja fyysinen kunto auttaa  sietämään arjen ja työelämän haasteista. Harrastuksissa ja vapaa- ajan menoissa.

Voimaharjoittelulla on myös merkittäviä positiivisia vaikutuksia itsetuntoon.

 

Voimanosa-alueet

  • Maksimivoima:
  • Suurin voimataso, joka pystytään tahdonalaisesti tuottamaan yksittäisissä toistoissa
  • Harjoitusvaikutus hermolihasjärjestelmän suureen rekrytointimäärään
  • Energiantuotto välittömistä energianlähteistä (ATP-KP –järjestelmä)
  • Pitkät palautukset (2-5min tai jopa enemmän)

 

  • Perusvoima ja lihashypertrofinenharjoittelu
  • Submaksimaalisenkuorman liikuttaminen, toistot 8-12
  • Voidaan ajoittain harjoitella uupumukseen asti (maitohaponmuodostus ++)
  • Energiantuotto anaerobisen glykolyysinkautta
  • Palautukset lyhyitä (1-2min tai alle)

 

  • Nopeusvoima:
  • Lyhyessä ajassa tuotettu mahdollisimman suuri voimataso, niin kovaa ja nopeasti kuin mahdollista
  • Hermolihasjärjestelmä
  • Energiantuotto pääosin ATP-KP –järjestelmällä, myös anaerobinen glykolyysi
  • Palautukset pitkiä (2-5min tai enemmän)
  • Kestovoima
  • Pyritään pitämään submaksimaalinenvoimataso mahdollisimman pitkään (toistot +15)
  • Energiantuotto anaerobisesti tai aerobisesti
  • Palautuksetvaihtelevat,usein lyhyitä

 

 

 

Mun treenifilosofiassa keskitytään rakentamaan koko kehosta kestävää, vahvaa, nopeaa ja venyvää. On myös tärkeää opetella  puhtaan syömisen aakkoset,  jonka  avulla  rakennetaan keho  mille mikään ei ole mahdotonta.

Kestovoima, maksimivoima ja nopeusvoima. Kestävyys ja kehonhallinta. Hyvin  suunnitellulla ohjelmoinnilla rakennetaan jänteistä vahvemmat ja pidetään hermosto hereillä.

Treenin täyteistä viikkoa kaikille ja terveiset Pariisista <3

XOXO

Instagram – martinaaitolehtiofficial

Snapchat – martinamarieann

Facebook – Martina Aitolehti Official

Bloglovin – Martina Marie-Anne Aitolehti

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*