Ravintofaktaa ihmiset!

Jokaisen aterian tulisi koostua proteiinista, hiilihydraatista, hyvälaatuisesta rasvasta sekä kuidusta. Terveellisen ja ravitsevan aterian rakentaminen ei ole niin vaikeaa ja haasteellista kuin moni ajattelee. Ainakin minulle on muodostunut tietyt rutiinit, joita noudatan automaattisesti. Olen tehnyt hommasta itselleni helppoa.

Tässä teille muutama helppo asia opeteltavaksi,  mitkä helpottaa arkisia valintoja.

ATERIOITA EI TARVITSE PUNNITA PYSYÄKSESI KUNNOSSA.

Itselleen ei saa olla liian ankara, mutta täytyy osata tiedostaa mitä keho tarvitsee toimiakseen optimaalisella tavalla. Yllä mainitut: proteiini, hiilihydraatti, rasvat ja kuidut, niitä me tarvitsemme.

VÄSYNEENÄ KEHOMME TARPEET ON ERILAISET, SEKIN PITÄÄ OSATA TIEDOSTAA.

Proteiinin lähteitä ovat mm. kananmuna, liha, kala, kana, täyslihaleikkeleet, tofu, sienet, linssi, pavut, hera- ja kasviproteiini jauheet sekä hapanmaitotuotteet kuten rahka ja raejuusto sekä maidoton kookosjogurtti.

Hiilihydraatteja saat riisistä, kaurasta, quinoasta, perunasta, maa-artisokasta, täysjyvä pastasta, riisinuudelista, täysjyväleivästä, spelttileivästä, maissi- ja riisikakuista, juureksista, bataatista ja hedelmistä.

Hyviä kuidun lähteitä ovat mm. kasvikset, marjat, viljavalmisteet (kaura), pähkinät ja siemenet.

Hyvälaatuista rasvaa ovat mm. neitsyt oliivi- ja kookosöljy, avokado, pähkinät, kala.

Loistavia kasviksia ( ja hyvää hiilaria): parsa, kukkakaali, pinaatti, lehtikaali, porkkana, kurkku, tomaatti, kesäkurpitsa, varsiselleri, ruusukaal

Kun otat ajatusmallin – syön, jotta jaksan, palaudun, toimin, on homma äärimmäisen helppoa.  Usein painokin tippuu ”itsestään” tässä kohtaa.  

STRESSIHORMONI KERRYTTÄÄ RASVAA, joten miksi stressata syömisellä itselleen kiloja?

 

Syö 3-4 tunnin välein n. 5 ateriaa. Jos päiväsi venyy jommasta kummasta päästä pidemmäksi voit lisätä vielä kuudennen aterian välipala vaihtoehdoista.

Esimerkki ateriarytmistä:

 

Klo 7:00 aamupala

Klo 11:00 lounas

Klo 14:00 välipala

Klo 17:00 päivällinen

Klo 20:00 iltapala

Juo päivän aikana, aterioiden välissä, 2-3 l vettä. Mausta vesi esim tuorekurkulla, sitruunalla, limellä tai appelsiinilla.

XOXO

 

Instagram – martinaaitolehtiofficial

Snapchat – martinamarieann

Facebook – Martina Aitolehti Official

Bloglovin – Martina Marie-Anne Aitolehti