Ravinnon vaikutus terveyteen ja suorituskykyyn

Huono ravinto on yksittäisistä asioista ylivoimaisesti suurin terveyttä ja suorituskykyä rajoittava tekijä.  Miksi?

Tästä aion kirjoittaa tänään.

Ruokavalioita ja ihmedieettejä löytyy joka lähtöön, mutta kuinka moni oikeasti tietää oman kehon tilansa ja tarpeensa? Meidän kaikkien tarpeet on  erilaiset ja mm. kulutus erilainen.  Valitettavasti myös etsimme aina sitä helppoa ratkaisua ”voida hyvin” ja syödä ”terveellisesti”.

Harva oikeasti pohtii millaisia  vaikutuksia syömisellä on terveyteen, hyvinvointiin ja suorituskykyyn.  Suorituskyky on muutakin kuin urheilusuoritus. Haastava työ missä vaaditaan läsnäoloa ja isojen ratkaisujen tekoa , lukeutuu myös tähän kategoriaan.

Se,  että syöt vähäkalorista ruokaa EI tarkoita että syöt terveellisesti, sinun ja kehosi tarpeiden mukaan.

 

Ruoka pilkkoutuu elimistössämme raaka- aineiksi, joilla pitäisi ravita kehon jokainen solu

Kunnollisen ravinnon vaikutukset näkyvät terveydentilassa pitkällä aikavälillä: kroonisten sairauksien, kuten diabeteksen sekä sydän – ja verisuonitautien , riski pienenee.

Ravinto vaikuttaa suoraan mielialaan, vastustuskykyyn sekä aivojen toimintaan. Tämä kaikki  näkyy esim. kyvyssä palautua harjoituksen tai loukkaantumisen aiheuttamista rasituksista.

Huono ravinto vaikuttaa tähän kaikkeen negatiivisesti.

 

Kokeile näitä muutoksia ruokavalioosi:

  • lopeta sokerin käyttö kokonaan
  • huonot hiilihydraatit pois
  • suosi gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota
  • lisää kuituja ruokavalioon
  • vähennä kahvin juontia
  • kokeile probiootteja
  • lisää veden juontia
  • vältä prosessoituja ruokia

 

Ruokastrategia

Tärkeintä olisi miettiä jokaiselle oma ruokastartegia, kuten tehdään liikunnassakin. Me urheilemme tietty tähtäin mielessä.

Ei ole olemassa yhtä superdieettiä, yhtä ruoka-ainetta, yhtä juomaa, yhtä lääkettä tai lisäravinnetta, joka ratkaisisi terveysongelmasi.

Oma ruokastrategiaa rakentaessa tulisi pohtia tarkkaan etukäteen, mitä ravinnolta halutaan. Haluatko parantaa keskittymistä vai kenties nukkua paremmin?

Haluatko helpottaa olemassa olevaa ongelmaa huonoa ihoa, vetämätöntä oloa tai  ruoansulatusvaivoja?

 

Tässä hiukan mietittävää jokaiselle :)

XOXO

 

 

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.