Ravintovalmentaja Leeni Viio: ”Jos makeanhimo iskee, nukun enemmän”

Leeni Viio, hyvinvointi- ja ravintovalmentaja, on entinen karkkinarkki, joka pääsi makeanhimosta.

”Ihmisten on tosi vaikea uskoa, ettei minun tee ikinä mieli irtokarkkeja tai limuja. Vaikka se saattaa kuulostaa ärsyttävältä, ajattelen olevani rohkaiseva esimerkki siitä, että todellinen karkkinarkki voi päästä tällaiseen tilanteeseen itseään kurittamatta.

Kärsin pitkään epämääräisistä ruuansulatusvaivoista, jotka tokenivat, kun karsin sokerin ja muun pitkälle prosessoidun ruuan pois ja otin tilalle luonnonmukaisia raaka-aineita, kuten kasviksia, juureksia, siemeniä, hyviä rasvoja, hedelmiä, marjoja ja yrttejä.

 Jätskimainos laukaisee tuutinhimon.

Viimeisen silauksen muutokseni sai, kun ymmärsin kehon ja mielen yhteyden ja aloin kiinnittää huomiota stressinhallintaan ja rauhoittumiseen. Esimerkiksi univaje lisää makeanhimoa. Jos unta ei saa riittävästi, voimia ei yksinkertaisesti riitä irtokarkkeja vastaan taistelemiseen.

Uskon, että impulssin ja intuition erottaminen toisistaan on avainasemassa hyvässä syömisessä. Jätskimainos laukaisee impulsiivisen himon napata tuutti pakastimesta, mutta se ei kerro kehon oikeista tarpeista mitään. Turboahdetussa arjessa porskuttava ihminen toimii lähes pelkästään tällaisten impulssien varassa.

Intuition, jota voisi kuvata vaistomaisena tuntemuksena, pystyy tunnistamaan vain pysähtymällä ja rauhoittumalla. Jos olo on raskas, kasvispohjainen ateria saattaa olla hyvä valinta. Laukkaava mieli rauhoittuu pataruualla tai puurolla.

Nykyään kypsä banaani saattaa maistua liian makealle.

En aseta itselleni sääntöjä mutta pysyn erossa valkoisesta sokerista ja keinotekoisesta makeasta. Kuuntelen tarkasti kehoani – joinain päivinä juon vihermehuja, toisina tiedän jo smoothieta ajatellessani, että siitä tulisi kylmä, väsynyt ja vähäenerginen olo.

Vaikka olen ollut sokeriaddikti, en pelkää makeanhimoa. Osaan vastata siihen paremmilla herkuilla. Nykyään tosi kypsä banaani saattaa maistua melkein liian makealle, mutta silloin, kun ahdoin lähes päivittäin irtokarkkeja, esimerkiksi taateli ei maistunut lainkaan makealle. Mikä tärkeintä, osaan korjata makeanhimon syyn, kuten esimerkiksi univajeen.”

Leenin periaate:

Kun perusasiat, kuten uni, ovat kunnossa, fiksu syöminen on helppoa. Väsyneenä ja stressaantuneena teet huonoja ruokavalintoja.

Lue myös:

5 keinoa hillitä makeanhimoa

Tee testi! Mistä makeanhimosi johtuu

Sorruitko taas herkuttelemaan? Vältä morkkis näin!

 

Kuvat Meira Noronen
Kuvat Fokus Media ja Fotolia

Toimitus suosittelee

>

Pin It on Pinterest