Lopeta ruikutus! Tässä syy, miksi jatkuva valittaminen pilaa elämäsi

Valittaessa saa päästellä höyryjä ja se helpottaa oloa – tai niin ainakin luulisi. Oikeasti jatkuva valitusvirsi lisää kiukkua ja huonoa oloa niin itselläsi kuin ympärilläsi.

Valittamista käytetään usein ”bondaamiseen” eli yhdistämään ihmisiä. Voi olla ilahduttavaa huomata, että jollain muullakin on samoja kokemuksia.

Asioiden jakaminen on toki hyvä asia ja hyödyllistäkin. On ymmärrettävää, että haluaa valittaa, jos on tullut kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti.

Mutta jos valittamisesta tulee tapa tai se jatkuu ylettömän pitkään, se käy sekä valittajan että kuuntelijan voimille. Valittaessa tulee nimittäin keskityttyä asioihin, jotka ovat huonosti tai jotka ärsyttävät – ja se taas lisää negatiivisia tunteita.

Lue myös: Itsetunto nousuun -näillä harjoituksilla onnistut

Jäikö levy päälle?

Jos itsellä on tapana valittaa paljon, kannattaa miettiä syitä. Ovatko asiat oikeasti niin huonosti vai onko valittamisesta tullut vain small talkia? Entä onko se keino hakea hyväksyntää?

Jos jostakin asiasta valittaa päivittäin syystä, on sille aika tehdä jotain. Valittaminen ei pidemmän päälle vahvista ystävyyssuhteita.

Ovatko asiat oikeasti niin huonosti vai onko valittamisesta tullut vain small talkia? Entä onko se keino hakea hyväksyntää?

Viihdytkö ihmisen kanssa, jolla on aina vain negatiivista sanottavaa? Valittajan seurassa on raskasta olla. Ja jos rakkaasi saa jatkuvasti kuulla valituksia siitä, mitä hän tekee väärin, hän on pian ex-rakas.  Mieluummin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kun kultasi on tehnyt jotain ihanaa.

Lue myös: Onni löytyy tavallisesta arjesta – psykologi: ”Älä ulkoista omia tunnevajeitasi muihin”

Älä valita enää näistä!

1. Oma kroppa ja kilot

Omista ”läskeistä” valittaminen ei tee hyvää itsetunnolle. Jos kaverikin yhtyy valittamiseen ja alkaa kilpalaulanta siitä, kumpi on läskimpi ja rumempi, niin huonolta kuulostaa!

Mitä jos sen sijaan kehuisitte toisianne? Jos taas kyse on siitä, ettet todellakaan ole tyytyväinen ulkomuotoosi, ala vaikkapa liikkua enemmän – se parantaa myös psyykkistä hyvinvointia.

2. Stressi ja kiire

Väsymyksen ja stressin valittaminen vain vahvistaa oloasi siitä, että et kerta kaikkiaan jaksa ja pysty mihinkään.

Mitä jos miettisit konkreettisia keinoja, miten voisit vähentää väsymystä ja stressiä?

3. Kaikki on huonosti

Valittaminen siitä, mitkä kaikki asiat ovat väärin, tekee elämästä raskasta. Valituksen aiheita on kyllä maailma täynnä: on ikävä sää, on liikaa läksyjä, bussi on myöhässä, peilistä tuijottaa rumilus ja niin edelleen.

Valittamisen sijaan tee näin: hyväksy olosuhteet, löydä asioista huumoria ja opettele positiivisempi asenne.

Lue myös:  6 keinoa opetella positiivinen elämänasenne

Teksti
Kuva Fotolia
Julkaistu aiemmin Miss Mixissä 4/2013

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee