Liikunta parantaa viisikymppisen elämänlaatua – näillä ohjeilla pysyt kunnossa!

Säännöllisestä liikunnasta ja lihaskunnosta on tärkeä huolehtia kaikissa elämänvaiheissa.

Liikunta ja lihaskuntoharjoittelu ovat tärkeä osa jokaisen naisen kehonhuoltoa – myös iän karttuessa. Erityisen tärkeää on harjoittaa lantion ja alaselän alueita.

10 vinkkiä kohti parempaa fyysistä kuntoa:

1. Vahvista lihaskuntoasi monipuolisesti. Käy kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa. Hyvä lihaskunto säilyttää ryhdin, hidastaa lihaskatoa ja pitää tuki- ja liikuntaelinvaivat poissa.

2. Pidä paino kurissa kestävyysliikunnalla. Kestävyysliikunta auttaa myös sydän- ja verenkiertoelimistöä toimimaan tehokkaammin. Lisäksi luut vahvistuvat. Säännöllinen kestävyysliikunta auttaa pysymään paremmassa kunnossa pitkälle tulevaisuuteen.

3. Liiku ajasta ja paikasta riippumatta. Kävelylenkit erityisesti maastossa sekä uinti ja pyöräily ovat hyviä liikuntamuotoja, joita voi harjoittaa melkein missä tahansa.

4. Aloita vähitellen. Liiku aluksi vaikka vain 20-30 minuuttia kerrallaan ja lisää vähitellen liikkumisaikaa.

5. Muista hyötyliikunta! Hyötyliikunta on tärkeää ja parempi kuin ei mitään, vaikka se ei pelkästään riitä.

6. Valitse portaat hissin sijaan. Voit lisätä liikuntaa helposti: kävele enemmän, välttele hissiä ja suosi porraskävelyä.

7. Merkitse liikunta kalenteriisi. Harjoittelun tulisi olla alkuun mahdollisimman helppoa ja vaivatonta. Arjen kiireet vaikeuttavat monella liikunnan aloittamista.

8. Hyödynnä harjoitusohjelmia. Netistä löytyy erilaisia harjoitusohjelmia, joiden avulla kuntoilu on helppoa ja vaivatonta.

9. Kokeile verkkovalmennusta. Aavassa on kehitetty neljä uutta verkkovalmennusta henkilöille, joilla on kipua joko alaselän alueella, niska-hartiaseudulla, olkapäissä tai polvissa. Fysioterapeutin suunnitteleman valmennusohjelman avulla voit aloittaa turvallisen harjoittelun ongelma-alueen kuntouttamiseksi.

10. Muista myös lepo! Lihas kehittyy levossa eli palautumispäiviäkin tarvitaan.

Asiantuntijana: Manipulatiivinen fysioterapeutti Jasmine Lönnroth / Lääkärikeskus Aava, Aava Orto-Lääkärit.

Toimitus suosittelee