Kyytiä huonolle itsetuntolle! Näin opit arvostamaan itseäsi

Huono itsetunto vaivaa etenkin nuoria naisia. Opettele olemaan itsesi paras kaveri.

Onko sinulla huono itsetunto?

Jos epäröit vastausta, voit selvittää sen kysymällä itseltäsi kolme lyhyttä kysymystä.

1. Olenko hyvä sellaisena kuin olen? Jos vastauksesi on ei, tai et tiedä mitä vastaisit, on aika parantaa itsetuntoa.

2. Teenkö asioita itseni vai muiden vuoksi? Jos vastaat muiden, on jotain pahasti pielessä. Vain sinä päätät omasta elämästäsi.

3. Elänkö elämääni kuin se olisi esitys muita varten? Mietitkö jatkuvasti, ovatko muut nyt tyytyväisiä sinuun ja miltä näytät? Jos kyllä, itsetunnossasi on työstettävää.

Kohti parempaa itsetuntoa

Näillä vaiheilla pääset kohti parempaa itsetuntoa.

Vaihe 1: Tunnista ongelma

On päiviä, jolloin tuntuu pahalta ilman mitään näkyvää syytä. Vaikka se tuntuisi vaikealta, on tärkeää tunnistaa, mistä paha olo johtuu.  Miksi minulla on paha olo? Mihin aikaan päivästä tulen yleensä murheelliseksi?

Tunteiden kaivelu ja analysointi saattaa tuntua pelottavalta, mutta tee se silti. Kun tunnistat pahan olosi syyn, ikävä tunne hellittää.

Vaihe 2:  Katso pelkoasi silmiin

Kun tiedät, mikä sinut saa surulliseksi, on aika tutkia, mitä pelkäät. Kauhistuttaako sinua, että muut saavat selville todellisen luonteesi? Yritätkö käyttäytyä kuin olisit joku muu? Usein ihmiset pelkäävät paljastavansa muille luonteenpiirteitä, joita joku on aiemmin haukkunut. Jos tuo piirre kuitenkin on osa sinua, sitä ei kannata paeta.

Mitä asioita teen itseni vuoksi ja mitä muiden?

Viisi pientä tehtävää

Seuraavassa viisi tehtävää, joista on apua itsetunnolle.

Tehtävä 1: Analysoi itseäsi

Jos et tiedä, millainen oikeasti olet ja mitä piilottelet muilta, mieti miten käyttäydyt kriisitilanteessa. Kun kaikki menee pieleen ja seinät kaatuvat päälle, et pysty pitämään yllä roolia, vaan olet aidosti oma itsesi.

Tehtävä 2: Käännä ajatuksesi päälaelleen

Kysy itseltäsi, mitä pahaa tapahtuisi, jos olisit aidosti oma itsesi. Sitten käännä kysymys ympäri ja kysy, mitä hyvää siitä seuraa, että pidät aidon itsesi piilossa. Tarkoituksena on oppia rakastamaan sitä puolta itsestäsi, jota et halua näyttää muille.

Tehtävä 3: Harjoittele

Jos pelkäät paljastuvasi laiskaksi, ole juuri sitä. Heittäydy sohvalle ja jätä osa hommistasi suosiolla huomiselle. Saatat huomata, ettei ole niin vaarallista, jos on välillä laiska.

Tehtävä 4: Luo uusia rutiineja

Ehkä olet jo alkanut nähdä itsesi hyvänä tyyppinä. Nyt sinun on vain jaksettava jatkaa samalla tavalla. Pidä kiinni uusista ajatuksistasi ja tavoistasi. Muista: olet hyvä juuri tuollaisena.

Tehtävä 5: Jatka harjoituksia

Oman itsensä työstämistä ei kannata lopettaa, vaikka saavuttaisikin tavoitteensa. Jatka ajatustesi muuttamista, vaikka tuntisitkin olosi jo  paremmaksi. Onnea matkaan – olet mahtava tyyppi!

Rohkaise itseäsi

Jos muut eivät tajua kehua sinua, tee se itse.

1 Ylistä itseäsi

Katso itseäsi joka aamupeilistä ja sano jotain mukavaa, kuten ”sinulla on kauniit silmät” tai ”pärjäät töissä loistavasti”. Saattaa tuntua tyhmältä, mutta toimii!

2 Sano se post-it-lapulla

Kiinnitä itsellesi kannustavia viestilappusia vaikka kalenterin väliin ja peilin reunaan. Kirjoita esimerkiksi ”Olet hyvä tyyppi!” tai ”Kelpaat  juuri tuollaisena!”

3 Aloita itsestäsi

Kun olet muille ystävällinen, muut ovat ystävällisiä sinulle. Aloita hyvän kiertokulku: mitä hyvää ”juoruttavaa” sinulla olisi ystävistäsi?

Huono itsetunto ei korjaannu hetkessä

On täysin luonnollista, että tielläsi parempaan itsetuntoon tulee takapakkeja. Niin voi käydä varsinkin silloin, kun olet erityisen  stressaantunut. Jos kuitenkin tunnistat, mikä saa sinut ahdistuneeksi, olosi myös helpottaa entistä nopeammin.

Koskettiko lukemasi? Jää vielä miettimään viimeistä kysymystä: miten muuttaisin elämääni, jos voisin?

 

Lue myös:

Näillä keinoilla kohennat itsetuntoa

Opi arvostamaan itseäsi – 10 parasta tapaa saada parempi itsetunto

31 askelta onnellisuuteen: ota käyttöön tämä positiivisuuskalenteri

Teksti
Toimittanut Miia Vähähyyppä
Kuva Fotolia
Julkaistu Miss Mixissä 10/2013

Toimitus suosittelee