Koukussa kahviin? 9 keinoa päästä kofeiinikoukusta eroon

Ylenmääräinen kahvinjuonti ei lisää hyvää oloa, vaan voi saada olon levottomaksi ja vatsan kipeäksi.. Näillä keinoilla saat helposti pienennettyä kofeiinikuormaasi.

Selviätkö sinäkin arjestasi kahvin voimalla? Et ole ainut, joka on koukussa kahviin. Lähes 90 prosenttia suomalaisista nauttii kofeiinia jossain muodossa päivittäin – kahvin lisäksi sitä kertyy muun muassa energiajuomista.

Kohtuudella käytettynä kahvi on mainio nautintoaine, joka sekä piristää että lisää tarkkaavaisuutta. Liika latkiminen aiheuttaa kuitenkin vatsaoireita, sydämentykytystä ja hermostuneisuutta. Jos olet lääkinnyt kahvilla väsymystä tai stressiä, muutama kuppi vähemmän. Huomaat eron voinnissasi.

1. Selvitä oletko koukussa kahviin

Kirjaa ylös päivän kofeiinipaukut, jotta tiedät lähtötilanteesi. Päivittäinen yläraja kofeiinille on 400 milligrammaa, joka tarkoittaa noin kolmesta viiteen kahvikupillista. Kupillinen ei suinkaan tarkoita ketjukahvilan jättilattea, vaan noin kahden desilitran annosta. Tästä määrästä on myös terveyshyötyjä: kahvi saattaa vähentää riskiä sairastua aikuistyypin diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin. Jos kittaa kahvia enemmän, kofeiinin haittavaikutukset kuten levoton olo ja sydämentykytys tulevat useimmille tutuiksi.

Kofeiinia kertyy myös esimerkiksi suklaasta, teestä ja energia- sekä kolajuomista.

Lue myös: Hiilihydraatit eivät ole pahasta ja 9 muuta vinkkiä liikkujan ruokavalioon

2. Aseta tavoite

Epämääräinen ajatus ”kahvin juomista pitäisi vähentää” tuskin motivoi. Aseta itsellesi selkeä ja konkreettinen tavoite, johon pääsemiseksi voit suunnitella sopivat askeleet. Hyvä tavoite on esimerkiksi, että puolen vuoden päästä pärjäät päivän pelkällä aamukahvilla tai että kahden kuukauden päästä juot puolet päivän kahveistasi kofeiinittomina.

3. Vähennä vähitellen

Kofeiini koukuttaa, koska se on vahvasti addiktoiva piriste. Riippuvuus kehittyy jo 4–5 päivän kuluessa kahvin juomisen aloittamisesta. Jos lopetat juomisen kertaheitolla, vieroitusoireet, kuten päänsärky, alakulo ja nuupahtanut olo seuraavat nopeasti perässä. Jos kahvi on ollut polttoaine, joka pitää sinut käynnissä, vähennä pikku hiljaa.

4. Kokeile kofeiinitonta

Kofeiiniton kahvi on kuin alkoholiton olut – vähän tylsä ratkaisu, myönnetään. Se kuitenkin keventää päivän kofeiinikuormaa näppärästi. Keitä suodatinkahvi niin, että puolet kahvijauhosta on kofeiinitonta. Voit myös tehdä valmiin sekoituksen kahvipurkkiisi. Myös kahvipapuja löytyy kofeiinittomina, jos jauhat sumppisi ainekset itse.

Lue myös: Onko kahvi epäterveellistä?

5. Korvaa kahvi teellä

Kofeiinikoukussa ajatus iltapäiväkahvin vaihtamisesta vihreään teehen saattaa naurattaa makeasti. Tee kuitenkin tepsii vieroitusoireisiin, sillä se sisältää kofeiinia mutta vähemmän. Tilaa lempikahvilassasi esimerkiksi mausteisen makoisa chai-latte-tee kahvipohjaisen laten sijaan. Jos haluat siirtyä täysin kofeiinittomaan vaihtoehtoon, valitse rooibos- tai muu yrttijuoma.

6. Syö juomisen sijaan

Iltapäiväkahvin ihanuus liittyy sen piristävään vaikutukseen. Proteiinit buustaavat vireystilaa kuitenkin yhtä paljon kuin kofeiini, joten nappaa sumpin sijaan kuppi pähkinöitä tai nauti rahkavälipala nuutumusta karkottamaan. Myös vartin torkut ovat ihanteellinen piriste.

Lue myös: 6x terveellinen välipala – näillä pidät nälän loitolla

7. Hörppää vettä

Kahvinlatkija saa eliksiiristään myös ison osan päivittäisestä nesteestään. Kun kahvin kittaamista sitten vähentää, saattaa vahingossa vähentää myös juomista. Pidä vesipullo käden ulottuvilla, sillä riittävä juominen vähentää kofeiinikoukusta pyristelevän päänsärkyä.

Lue myös: 5 syytä juoda enemmän vettä

8. Ota pilleri päänsärkyyn

Vaikka kahvin juomista vähentäisi maltillisesti ja muistaisi veden juomisen, ikävä päänsärky saattaa vaivata sitkeästi. Pitkittyessään kärvistely vaarantaa kahvipaaston, joten hoida pääkipua itsellesi sopivilla särkylääkkeillä, enimmäisannostukset huomioiden. Vieroitusoireet lakkaavat tavallisimmin noin 15–18 vuorokauden kuluttua kofeiinilakon aloittamisesta.

Lue myös: Kun stressi seuraavan kerran saa pään tykyttämään, kokeile tätä!

9. Ajoita oikein

Kahvi imeytyy ruuansulatuselimistöstä nopeasti, ja kofeiini säilyy elimistössä 3–6 tuntia. Myöhään kietaistu kupillinen saattaa häiritä yöunia. Jos olet herkkäuninen, juo viimeinen kahvikupillinen kuusi tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Lähteet: Duodecimin Kofeiini ja terveys -julkaisu, terveydenhuollon ammattilaisille suunnattu Kahvi ja terveys -sivusto, coffeeandhealth.org ja Wiki.com – How to overcome caffeine addiction.

Lue myös:

8 vinkkiä liikkujalle – näin syöt välipalasi oikein

6 väärää uskomusta aineenvaihdunnasta

 

Teksti
Kuva Mari Lahti

Toimitus suosittelee

>

Pin It on Pinterest