Haaveena oma kotisali? Näillä välineillä teet koko kropan treenin kotona

Kotitreeniguru Anna Saivosalmi kertoo, mitä välineitä kannattaa hankkia kotiin, jotta saa koko kropan treenin tehtyä.

Aina ei ehdi salille tai ryhmäliikuntatunnille liikkumaan. Kotona, mökillä, leikkipuistossa tai matkoilla on helppo treenata oman kehon painolla. Jos kuitenkin hankit muutaman perustreenivälineen kotiin, joista monia on helppo kuljettaa myös reissussa, muuttuu treeni entistä monipuolisemmaksi ja hauskemmaksi.

Treenaa kotona – 10, 20 tai 30 minuuttia -kirjan (Tammi 2018) julkaissut personal trainer Anna Saivosalmi esittelee kuusi kätevää suosikkitreenivälinettään, joilla saat tehtyä koko kropan treenin tehtyä mutta myös huollettua kehoa.

Kahvakuula

kotitreeni

Kahvakuula 8 kg, Intersport, 34,90 e.

Yksi riittää, mutta pari eri painoista kuulaa on vielä parempi treenin monipuolisuuden kannalta. Kahvakuulalla teet kätevästi esimerkiksi vetäviä liikkeitä, kuten soutuja.

Perusliikkeisiin, kuten kyykkyihin, maastavetoihin ja vatsalihasliikkeisiin saat kuulasta lisätehoa. Kuulalla on hyvä olla painoa vähintään kahdeksan kiloa, mutta aloittelija voi aloittaa kuudenkin kilon kuulalla. Kuulia löytyy runsaasti eri painoisina.

Jumppakeppi

kotitreeni

Jumppakeppi 130 cm, Halpa-Halli, 12,95 e.

Hanki kotiin ja työpaikalle jumppakeppi tai pari euroa maksava harjanvarsi. Tee kepillä pitkin päivää tai vaikka aamuisin herättyäsi muutaman minuutin taukojumppaa.

Availe rintarankaa, tee taivutuksia, pyörityksiä, venytyksiä ja melontaa.

Lue myös: Tällä Janni Hussin kahvakuulatreenillä treenaat koko kropan

Jumppapallo

kotitreeni

Jumppapallo 65 cm, XXL Sport, 9,90 e.

Pallon päällä treenaaminen aktivoi keskikehon syviä tukilihaksia huomattavasti tehokkaammin kuin jos tekisit samat liikkeet lattialla. Pallotreeni parantaa myös tasapainoa ja isompaa pallomallia voit käyttää vaikkapa työtuolina tai sohvan sijaan telkkaria katsoessa.

Kun istut pallolla, joudut pitämään hyvän ryhdin ja kuin huomaamatta keskikehon lihakset ovat koko ajan töissä.

Pallon haittapuoli on, että se vie tilaa ja saattaa lähteä pyörimään pitkin kotia. Silti palloa ei kannata piilottaa, sillä silloin sitä ei tule käytettyä.

Vastuskuminauha

kotitreeni

Jumppakuminauha x 3, XXL Sport, 29,90 e.

Kuminauhoja on eri pituisia, eri levyisiä ja erilaisilla vastuksilla. Niitä on kätevä kuljettaa mukana myös ulkona, matkoilla ja mökillä, sillä ne mahtuvat todella pieneen tilaan, kuten käsilaukkuun. Vastuskuminauhalla treenaat lihaskuntoliikkeitä, mutta teet myös liikkuvuustreeniä ja käytät kumpparia apuna venytyksissä.

Kuminauha sopii aloittelijalle, koska sillä treenaaminen on turvallista. Silti kumpparista saa raskaankin välineen, koska liikkeeseen syntyy kahdensuuntainen vastus.

Kuminauhaa voit käyttää apuna myös esimerkiksi leuanvedon harjoittelussa, jolloin lihasvoimalla ei tarvitse jaksaa nostaa koko kehoa ilmaan. Kun asetat minikumpparin jalkojen ympärille, saat pakaratreenin tehtyä vaikka miten pienessä tilassa. Kuminauha tehostaa hienosti myös esimerkiksi kyykkyjä, askel viereen -askellusta ja lantionnostoja.

Käsipainot

kotitreeni

Vinyylikäsipainot 2 x 4 kg, Budget Sport, 12,95 e.

Käsipainoilla teet monipuolisia treenejä koko keholle ja painoista saat tukevamman otteen kuin kahvakuulasta. Kätevintä on, jos käsipainot ovat säädettävät ja voit lisätä niihin painoja liikkeen ja voimatason mukaan.

Käsipainot ovat hyvät myös silloin, jos kehossa on lihasepätasapainoa. Silloin kannattaa treenata liikettä heikomman puolen mukaan.

TRX-nauha

kotitreeni

TRF Fit Trainer, gofitness.fi, 109 e.

TRX on todella monipuolinen väline, jolla treenatessa kannattelet itseäsi kahvojen varassa ja liikkeissä keskikehon syvät lihakset ovat tehokkaasti mukana. TRX-nauhasta saat apua myös haastaviin liikkeisiin, ja lyhyellä hihnalla voit esimerkiksi harjoitella leuanvetoa.

Nauhaa on helppo kuljettaa mukana, ja sen voit kiinnittää kotona kattokoukkuun, oveen, puolapuihin, ulkona aitaan, leikkipuistossa kiipeilytelineeseen ja parvekkeella kaiteeseen. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana!

Lue myös:

Kotitreeni teki Anna Saivosalmesta sometähden

Helppo ja tehokas villasukkatreeni – kokeile heti tänään!

Näin pysyt hyvässä kunnossa – tämä jumppa onnistuu kotonakin!

Teksti
Kuvat Jälleenmyyjät

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee