Näin vältät sokeridarran!

Kaupallinen yhteistyö: Valio PROfeel

Multa tullaan tosi usein kysymään, että herkuttelenko ollenkaan. Voi kun tietäisitte! Totta kai mäkin herkuttelen! En mä halua vetää nyörejä ja samalla hermoja ihan piukealle! Olen joskus rajoittanut kaikkea syömistäni ja treenejä sellaiseen tahtiin, että ei kiitos enää. Nyt mulla ei ole mitään sen kummempia rajoituksia syömisen suhteen, vaikka pyrinkin syömään pääsääntöisesti arjessa mahdollisimman puhtaasti, niin viikonloppuisin ja juhlina voi sitten ottaa rennommin.

Herkuttelu ei kuitenkaan aina tarkoita sitä, että pitäisi vetää 5 kiloa irttareita naamaan. Vaikka ei siinäkään toki silloin tällöin tehtynä mitään pahaa ole! Mutta irttarimätön jälkeen olo on kyllä aika karmiva, sitä ei varmaan käy kenenkään kieltäminen. Mä olen jotenkin niin super-inspiroitunut nyt hyvin syödyn ja juhlitun kesän jälkeen syömään terveellisesti, että olen viime aikoina penkonut jos jonkinmoisia terveellisempiä vaihtoehtoja näille minunkin pöydässä nähdyille ”perinteisille herkuille”.

 

Tällä hetkellä mun suosikkeja näistä vähän paremmista herkuista on ehdottomasti raakakakut ja Valion PROfeel proteiinivanukkaat. Kummassakin on parempien ravintoarvojen lisäksi se hyvä ominaisuus, että niitä ei tarvitse vetää sitä perinteistä viittä kiloa saadakseen sokerihampaan aisoihin.

PROfeel proteiinivanukkaassa on yhdessä 500g tetrassa 50g proteiinia eikä laisinkaan lisättyä sokeria. Ainoa sokeri, jota tuotteessa on, on maidossa itsessään oleva luontainen sokeri. Sataa grammaa kohden tätä sokeria onkin vain 3,7g. Näin ollen sen nauttimisesta ei tule Mt. Everestin kaltaista sokeripiikkiä, joka tunnin jälkeen laittaa silmäluomen luppaamaan. Runsas proteiini pitää myös hyvin kylläisenä ja näin tulee helpommin tehtyä parempia valintoja noin muutenkin pitkin päivää ruokailujen yhteydessä. 

Herkullinen suklaanougat vie kielen mennessään!

Mokkapalan makuinen proteiinivanukas sopii hyvin kahvinisun korvikkeeksi!

Annoskoko on 250g, eli yhdestä tetrasta tulee 2 annosta. Tuo annos sisältää vain 188kcal ja 7,4g sokeria, mikä on huomattavasti vähemmän verrattuna tavallisiin sokerivanukkaisiin, joissa saattaa helposti vastaavankokoisessa annoksessa olla lähemmäs 250kcal ja 25g sokeria. Havainnoillistakseni tätä vielä, 25g sokeria on n. 12 sokeripalaa. 

Eli vaikka ehdottomasti liputan rentouden puolesta ruokailussa ja herkuttelussa, niin miksipä ei tehdä niissäkin (ainakin silloin tällöin) vähän parempia valintoja? Silloin sokerinsyönti ei jää niin helposti päälle, eikä seuraavana päivänä tarvitse herätä sokeridarrassa. Samalla saa ruokittua kroppaan hyödyllistä proteiinia ja energiaa riittää pitkin päivää!