Näin saat vaihtelua spinningiin!

Kaupallinen yhteistyö: Tunturi Fitness

Spinning on aina ollut mulle ihan super-mieluisa laji. Tai ei oikeastaan ihan aina, sillä muistan kauhun sekaisin tuntein ensimmäisen tuntini, jonne lähdin takki auki äitini seurassa. Ajattelin silloin, että kyllä nyt kovakuntoinen futari yhdestä spinnistä selviää vaikka vasemmalla kädellä. Voin kertoa, että ei selvinnyt ja voin sanoa, että tunnin rankkuus veti nöyräksi.

Myöhemmin siitä kasvoi intohimo, joka sopi erittäin hyvin myös polvivammani kanssa yhteen. Olen ohjannut spinniä yhteensä kymmenisen vuotta, Kouvolassa, Turussa, Kanadassa sekä yksityisiä tilaustunteja. Nykyään teen omatoimisia spinnitreenejä kerrasta pariin viikossa.

Spinningin tiimoilta minulla onkin teille maanantaina iloisia uutisia tulossa. Kannattaa siis olla hereillä silloin, jos tekisi mieli päästä polkaisemaan ja saada samalla tehtyä pieni hyvä teko!

Mutta sitten itse asiaan. Spinning saattaa äkkiseltään tuntua hiukan tylsältä lajilta, jossa vain poljetaan pyörää sisätiloissa paikoillaan. Minusta se on kaikkea muuta! Ohjaaja, tuntirakenne ja musiikki vaikuttavat tietenkin todella paljon pyöräilykokemukseen. Itse pidän monipuolisista ja vaihtelevista tunneista, jossa on mahdollisuus saada todella kova treeni halutessaan tai vaihtoehtoisesti tehdä samat asiat pienemmillä vastuksilla. Spinning sopii siis kaikille kuntotasosta riippumatta!

Käytän itse omilla tunneillani erilaisia ajoasentoja, joilla saa treeniä kohdistettua eri kohtiin. Tässä muutamia yleisimpiä, joilla tulee poljettua.

Etuote

Ote sarvista lähimpänä itseään. Tässä on hyvä huomioida että hartiat pysyvät alhaalla ja jalkojen päällä poljettaessa lantio pitkälti jalkojen päällä. Tässä saa polkemista kohdennettua hyvin etureisiin.

Etuote istuen

Puoliväliote

Tässä pidetään sarvien puolesta välistä kiinni. Kun ote siirtyy pidemmälle, kannattaa huomioida niskan rentous. Eli samalla kun ote menee syvemmälle, katse siirtyy alemmas. Puoliväliotteella jalkojen päällä polkiessa on erityisen tärkeää huomioida, että paino pysyy jalkojen päällä, eikä karkaa käsien varaan.

Puoliväliote jalkojen päällä

Yläote

Kauimmainen ote sarvista. Yläotteella istuen polkiessa pää saa olla kääntynyt jo reilusti alaviistoon, jotta niska pysyy rentona. Yläotteella saa hyvää tuntumaa pakaroihin ja takareisiin erityisesti kun poljetaan seisovilteen. Silloin voi tehostaa takaketjun työskentelyä vielä peruuttamalla itsensä ”tunneliin”, eli painon reilusti satulan päälle.

Yläote jalkojen päällä

Sen lisäksi, että vaihtelen tunnilla paljon ajoasentoja niin istuen kuin seisoenkin, tykkään vaihdella tempoa ja vastuksia. En muista olenko koskaan vetänyt yhden ainutta biisiä, ilman että jokin ärsyke ei muuttuisi työvaiheen aikana. Joko vauhti, vastus tai vähintäänkin ajoasento. Näin tunnit pysyvät mielekkäinä ja monipuolisina.

Spinning on ihan huippulaji ja suosittelen antamaan sille mahdollisuuden! Tietenkään se ei ole kaikkia varten, mutta itsekin alkukankeuden (ja futari-egoni) selätettyä löysin siitä pitkäaikaisen kumppanin omiin treeneihin! Se on nivelystävällinen urheilumuoto, jossa saa sykkeet taivaisiin ja hien virtaamaan!

Yläote “tunnelissa”

Tässä samalla haaveilen myös spinnipyörästä omaan kotiin.. Olisi niin ihana tehdä aamuisin pikku reippailut ennen töiden aloittamista.. Ehkä pyörälle vielä joku hyvä nurkka löytyy.. ;)

Superia viikonloppua kaikille! Palataan spinni-asioihin maanantaina! ;)