Ison auton omistaja maksaa enemmän

Autoilua verotetaan monin tavoin, mutta verojen ja muiden kulujen määrään voi itse vaikuttaa. Nyrkkisääntö on, että mitä isompi ja varustellumpi auto, sitä isommat kulut.

Kaikista uusista ja maahan tuoduista käytetyistä ajoneuvoista maksetaan kertaluonteinen autovero rekisteröinnin yhteydessä. Veroprosentti määräytyy hiilidioksidipäästöjen mukaan ja on pienimmillään viisi ja suurimmillaan 50 prosenttia. Jos päästöt eivät ole tiedossa, vero määrätään kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella.

Autosta peritään myös vuotuinen ajoneuvovero, joka sisältää päästöihin perustuvan perusveron ja muilla kuin bensiiniautoilla myös käyttövoimaveron.

Päästövero nousi vuoden alussa keskipäästöisillä autoilla noin 60 eurolla vuodessa. Se on nyt keskimäärin 218 euroa vuodessa.

Bensa löi kaasun

Käyttövoimavero riippuu koosta: dieselvero on 5,5 senttiä päivää kohti jokaiselta alkavalta sadalta kilolta. Pari tuhatta kiloa painavasta dieselautosta peritään siis vähän yli 400 euroa dieselveroa vuodessa. Sähköauton käyttövoimavero on vastaavasti 1,5 senttiä ja maakaasuauton 3,1 senttiä päivää ja alkavaa sataa kiloa kohti.

Myös polttoaine sisältää veroa: bensalitra sisältää veroa 68,13 senttiä ja dieselöljy 50,61 senttiä litralta. Sen lisäksi tulee arvonlisävero, noin 19 prosenttia kuluttajahinnasta.

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n mukaan viime kesäkuussa 95-oktaanisen bensiinin kuluttajahinta oli keskimäärin 1,552 euroa litralta, jolloin bensiinin valmisteveroton hinta oli 0,899 euroa. Biokaasun litrahinta oli 0,928 euroa.

Autoverotusta lasketaan

Autoverotusta on päätetty laskea 200 miljoonalla eurolla neljässä vaiheessa vuosina 2016–19. Se koskee vain alle 140 grammaa hiilidioksidia kilometrillä tupruttavia autoja.
Uusien autojen keskipäästöt ovat noin 124 g/km, joten 32 000 euron autolle alennusta tuli vuoden alussa vajaat 300 euroa.

 

Teksti
Kuva Fotolia
Oma Aika 3/2016

Toimitus suosittelee