Oletko oikeasti hyvinvoiva?

Hyvinvointi ei ole rakettitiedettä, mutta sen peruspilarit voi olla haastavaa saada todella osaksi elämää ilman suorittamisen tunnetta.

Listasin parhaat hyvinvointivinkkini, joista voit poimia toteutettavaksi esimerkiksi yhden kerrallaan.

Muista: tasapaino näiden vinkkien välillä on kaiken a ja o. Meillä kaikilla on x määrä voimavaroja. Kaikkiin elämän osa-alueisiin ei voi satsata samaan aikaan. Jos panostat yhteen, nipistät toisesta. Älä uuvuta itseäsi yrittämällä voida hyvin.

hyvinvointi

Uni

Uni on kaiken perusta. Jos et nuku, et jaksa mitään muutakaan. Vuosia uniongelmista kärsineenä en voi liikaa korostaa unen tärkeyttä. Olen nykyisin uninatsi: tarkka missä, milloin ja miten nukun.

Aloitan iltavalmistelut jo hyvissä ajoin. Laitan aamupalan ja seuraavan päivän lounaan ja välipalan mahdollisimman valmiiksi, valitsen tulevan päivän vaatteet ja pakkaan laukun. Ennen sänkyä rauhoitun venyttelemällä ja putkirullaamalla. Pyrin siihen, etten selaa Facebookia, katso telkkaa tai näpyttele konetta kello kymmenen jälkeen. Sängyssä pistän kännykän pois ja luen kirjaa.

Lepo

Levon merkityksen hyvinvoinnille olen tajunnut vasta, kun olen polttanut itseni niin loppuun ettei ole ollut muita vaihtoehtoja kuin levätä. Kun vetää sata lasissa 24/7, keho ylirasittuu.

Esimerkki omasta elämästäni, kun yritin yhdistää epätoivoisesti kokopäivätyön, opiskelut, parisuhteen ja harrastukset.

Aiemmin kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen työt eivät jääneet työpaikalle vaan pidin sähköpostin auki, kurkin jatkuvasti verkkosivuamme ja some-kanaviamme. Työt olivat mielessä siis yötä päivää. Kaikkihan tietää, kuinka siinä käy.

Lisäksi pidin muuta elämääni tiukassa kontrollissa ja suoritin: punnitsin jokaisen ateriani grammalleen, olin jatkuvalla laihdutuskuurilla, treenasin salilla viisikin kertaa viikossa, yritin hoitaa ystävyyssuhteita ja pitää miehen kotona tyytyväisenä.

Nykyisin olen yrittänyt pistää työn sille kuuluvalle paikalle: terveyden ja läheisten jälkeen. Sähköposti napsahtaa kiinni heti työpäivän jälkeen ja pidän lepotaukoja työpäivän aikana.

Olen lopettanut hampaat irvessä laihduttamisen, yritän hillitä suorittamisen himoani, syön sitä, mitä mieleni tekee, treenaan monipuolisesti kolmesta viiteen kertaan viikossa ja pririsoin ihmissuhteet korkealle.

Levottomana sieluna yritän myös opetella ihan vain olemaan. Niin että pää ja keho oikeasti lepäisivät. Se on vielä opettelun asteella.

hyvinvointi

Ruokavalio

Olen ruoan suhteen ongelmatapaus. Minulla on isoäidiltä peritty refluksi ja Aasian vatsataudin jäänteenä ärtyneen suolen oireyhtymä. Joudun siis välttelemään monia ruoka-aineita. Mutta olen opetellut hiljalleen ruokavalion, joka sopii keholleni ja pitää vireystason yllä.

Olen huomannut, että tärkeintä on syödä säännöllisesti: syön tukevan aamiaisen (yleensä smoothie, munakas, leipää tai tuorepuuroa), pienen välipalan ennen lounasta (hedelmä ja pähkinöitä), lounaan, välipalan, illallisen ja pienen iltapalan.

Ennen punnitsin kaiken grammalleen mutta nyt olen yrittänyt uutta armollisuutta ruokaa kohtaan ja yrittänyt päästä liiallisesta kontrolloinnista. Olen onnistunut pitämään keittiövaa’an (ja ihan normi vaa’ankin) kaapissa muutaman kuukauden ajan. Helpottavaa!

Treeni

Liikuin vielä vajaa vuosi sitten salilla hampaat irvessä suorittaen ja halusin kehittää kehossani kaikkea HETI, NYT, OLISI PITÄNYT OLLA JO -asenteella. Koska arkeni on yleensä kiireistä ja suorittavaa, liikunnan pitäisi tuoda siihen vastapainoa. Laskea suorittavaa, maanista kiiltoa silmissäni ja stressihormonitasoja.

Rakastan raskasta salitreeniä, mutta jos arki on tiukoilla jo valmiiksi ja ylikuormittumisen riski kohonnut, keskityn lempeämpään ”aivot narikkaan” -liikuntaan. Lenkkeilen luonnossa yksin ja ystävien kanssa ja olen palannut lapsuuteni harrastuksen, tanssin, pariin. Luonnossa ja tanssisalilla pää lepää, koska en voi keskittyä suorittamiseen.

Ja on muuten hieman erilainen motivaatio liikuntaa kohtaan, kun liikkuu monipuolisesti ja eri vaativuustasoilla.

Lisäksi pikku tipsi: tuntui, että kadotin naisellisuuteni salille ja lenkkipoluille. Tuntuu, että se on löytynyt uudelleen ihan eri tavalla, kun käyn pari kertaa viikossa ketkuttamassa salsaa ja dancehallia. Suosittelen!!

Itsetutkiskelu

Hanskaat perusjutut eli unen, levon, ruoan ja treenin, mutta hyvinvointi tuntuu edelleen kaukaiselta? Itselleni kävi näin. Luulin tekeväni kaiken oikein ja voivani hyvin, kunnes tajusin sairastuneeni masennukseen muutama vuosi sitten.

En nyt sano, että olet masentunut. Mutta oma sairastumiseni opetti, että vaikka kuinka peruspaletti olisi näennäisesti hallussa, syvällä sisimmässä voi olla aika mustaa. Esimerkkinä: kun kerroin ihmisille sairastumisestani, reaktio oli, että ai, sinäkö? Et voi olla, kun olet niin hyvinvoivan näköinen ja aina niin iloinen. (Tästä lisää myöhemmin.)

Kysy siis nämä kysymykset itseltäsi:

  • Onko elämänhistoriassasi kohtia, jotka ovat jääneet käsittelemättä? (Niitä ei muuten pääse karkuun!)
  • Kuinka vaativa olet itseäsi ja muita kohtaan?
  • Miten puhut itsellesi ja muille – sätitkö, tiuskitko, haukutko?
  • Piiskaatko itseäsi ja muita?
  • Tunnistatko, mitä tunteita sisälläsi kuohuu? Hyväksytkö ne?
  • Tunnistatko, onko elämässäsi haitallisia toimintamalleja? Haluatko muuttaa niitä?
  • Pelkäätkö menettäväsi kontrollin?
  • Koetko merkitystä arjessasi?
  • Tuletko kuulluksi?
  • Vatvotko negatiivisissa ajatuksissa?

Muista: hyvinvointi tapahtuu sisältäsi, ei pakottamalla tai suorittamalla.

hyvinvointi

<3: Inka I

P.S. Voit tutustua muhun myös Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Pinterestissä, Bloglovinissa ja Snapchatissa käyttäjänimellä @inka.ikonen.

Kuvat: Mari Lahti / Aller Media Oy, Hiukset: Emine von Boehm

Tuotetiedot: Tiger of Swedenin neule, 199 e ja Sandin hame, 219 e, Adidaksen pitkähihainen paita, 37,90 e, Stockmann. Trikoot omat. Adidaksen paita, 74,90 e ja Adidaksen trikoot 32,90 e, Stockmann.

Lue myös:

Kuka on Inka I?

Tärkein vinkki elämäntapamuutokseen + Täydellinen tuorepuuro

  • Anni

    Mielettömän hyvä ja hyvin kirjoitettu juttu. Wau! Pystyn hyvin samaistumaan moneenkin juttuun, ja parhaillaan opettelen uudelleen nukkumista ja hölläystä – ihan kaiken suhteen. Jatka samaan malliin <3 toivoisin jatkossa myös ruoka-aiheisia postauksia – erityisesti gluteenittomia. Ja sellaista että mitä kannattaa syödä ennen salia / jumppaa.

  • inkaikonen

    Kiitos Anni :) Ihana kuulla <3 Tsemppiä uuden opetteluun! Ja iso kiitos vinkeistä, ruoasta aion ehdottomasti kirjoittaa ja gluteenittomia reseptejäkin on tulossa. Hyvä idis tuo syöminen ennen treeniä, otan listoille :)

  • ronkeli

    Ihanan oloinen blogi! Huokuu halua aitoon hyvinvointiin ja hyvään oloon. Kokonaisvaltaisesti. Turhan usein pyritään hyvillä elämäntavoilla vain sen ulkoisen olemuksen kohenemiseen..vaikka se henkinen hyvinvointi kukoistaa myös muille. Pidähän sama henki yllä! :)

    • inkaikonen

      Hei ronkeli! Kiitos, ihana kuulla :) Siihen aitoon hyvinvointiin pyrin ja tuntuu, että se tosiaan lähtee siitä, että on hyvä olla sisäisesti. Ja silloin se tosiaan kukoistaa muillekin! Jes, mä pidän! :)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

Toimitus suosittelee