Hyötyliikunta vaikuttaa elämänlaatuun – nämä ovat parhaat tavat lisätä liikuntaa arjessa

Selvitimme, miten lukijamme ovat lisänneet hyötyliikuntaa arjessa. Lue Idealistan lukijoiden parhaat vinkit, joiden avulla paino putoaa ja kunto kohoaa kuin huomaamatta.

Erittäin moni kyselyyn vastanneista oli tehnyt tietoisen valinnan lisätä liikuntaa, osa radikaalistikin. Vastauksista nousi esille, kuinka yksinkertaisilla ja kekseliäillä tavoilla kunto nousee ja millaisia vaikutuksia sillä on. Myös seksielämä voi vilkastua.

”Käyn eri kerroksessa vessassa”

”Kyllä olen lisännyt liikuntaa, arkisin pyrin kävelemään kaupalle yli neljä kilometriä. Kerään pudonneita lehtiä kotipihalta.” – Tellervo, 71

”Parkkeeraan tarkoituksella auton kauemmaksi, että tulee käveltyä enemmän.” – Sade, 38

”Hyppään linja-autosta pari pysäkkiä aikaisemmin. Siivoaminen on todellista hyötyliikuntaa.” – Liirumlaarum, 38

”Kävelen töihin aina, kun mahdollista. Menen aina rappuja ylös kotiin viidenteen kerrokseen. Näiden asioiden ja seisomatyön vuoksi yleiskuntoni on parantunut ja askelmäärät pysyvät suosituksissa.” – Essi, 19

”Kuljen raput kävellen kuudenteen kerrokseen ja kävelen töistä kotiin viisi kilometriä. Jaksoin kiivetä Saanan huipulle, ja kuntoni kohentunut.” – Kikkaliini, 59

”Töissä olen alkanut käydä eri kerroksen vessassa (ja portaita tietenkin), ja kun vettä juo paljon, siellä tulee käytyä paljon. Mutta muuten hyötyliikunta on tällä hetkellä melko vähissä.” – Just Be You, 30

Puhelinta selaillessa venyttelyä

”Kun selaan puhelinta tai tablettia viihteen vuoksi, yritän aina mennä sellaiseen asentoon, jossa saisin venyteltyä samalla eli teen niin sanottuja jooga-asentoja.” – Hanna s, 22

”Kesällä ja syksyllä tulee luontaisesti paljon liikuntaa pihatöissä, matonpesussa sekä marja- ja sienimetsässä kulkiessa. Kymmenen vuotta sitten rakensin talon ja ahersin rakennuksella aamuseitsemästä iltakahdeksaan tai -yhdeksään joka päivä melkein vuoden. Laihduin tuona aikana kuusi kiloa, vaikka en harrastanut mitään liikuntaa ja söin paljon noutoruokaa, kun ei ollut aikaa ruoanlaittoon. Todiste siitä, että aktiivinen hyötyliikunta voi ihan huomaamatta auttaa painonhallinnassa.” – Mella, 58

”Kuntopyörä on nyt olohuoneessa, tulee helpommin ajettua, kun samalla voi katsoa tv:tä.” – Mummeli, 58

”Kun työpaikka muuttui, saimme sähköpöydät. En ole 3,5 vuoteen istunut töissä.” – Elmeranda, 38

”Kävelen päivittäin töihin ja/tai kotiin töistä. Lisäksi nousen joka tunti seisomaan päätteelläni. Näillä keinoilla on suuri vaikutus selkääni.”  – AL,32

Lue myös: Onko kylmien lihasten venyttelystä hyötyä?

”Laitoin auton seisontaan”

”Pyöräilen kymmenen kilometrin työmatkat vuoden ympäri kelillä kuin kelillä. Se lisää energisyyttä aamulla ja palauttaa työpäivän jälkeen. Saan myös ulkoilua päivittäin sisätyön vastapainoksi.” – Susa, 34

”Ostin hyvän pyörän, jolla olen polkenut paikasta toiseen.” – epuskala, 19

”Kuljen työmatkat ympäri vuoden polkupyörällä. Matkaa tulee 12 km päivässä.” – Tintsanen, 38

”Tein niin radikaalin ratkaisun, että laitoin auton seisontaan. Aloin pyöräillä tai kävellä joka paikkaan.” – Irene, 26

”Auton myynti ja hyvän pyörän osto. Muutto lähelle palveluita, jotta tulee pyöräiltyä ja käveltyä.” – Eijuskainen, 46

Pokémon Go motivoi

”Käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa ja kävelen enemmän. Pokémon Go- ja Zombie Run -pelit voivat auttaa.” – Henna6, 34

”Kävelen enemmän. Minua motivoi Pokémon Go -peli. Kunto kasvaa.” – piiuska, 36

”Hankin puhelimeen liikuntaa seuraavan ohjelman ja aktiivisuusrannekkeen. Entinen sohvaperuna on noin kolmen kuukauden aikana oppinut nauttimaan juoksemisesta. Ja vinkki: panosta varusteisiin. Kunnon kengät, housut ja paita, kunnon luurit päähän ja ei kun baanalle.” – S, 41

”Ostin aktiivisuusrannekkeen, joka on lisännyt aktiivisuutta. Lisäksi aloitin uuden harrastuksen alkeiskurssilla, tenniksen.” – Sasha, 30

”Niin hullulta kuin se kuulostaakin, askelia mittaava sovellus on lisännyt liikuntaa. Pyrin saamaan noin 60 000 askelta jokaiselta viikolta.” – annnnnn, 26

Lue myös: Äidit kertovat, miten liikkua lasten kanssa: ”Pokémon Go -peli on arkemme pelastus”

”Olen aktiivisempi sängyssä”

”Paino pysyy kurissa hyötyliikunnan avulla ilman sen suurempia kuntoremontteja tai dieettejä.” – Ira 24

”Paikat ovat kiinteytyneet.” – Aurinkotyttö, 25

”Olen aktiivisempi sängyssä. Seksi maistuu.” – Tiltu, 49

”Jalkalihakseni ja hapenottokykyni ovat kehittyneet!” – lala, 19

”Selkäkivut ovat helpottaneet.”  – RJL, 43

”Olen pirteämpi, ja masennukseen taipuvainen mieleni on pysynyt iloisena. Myös lähimmäiset ovat huomanneet eron minussa.” – Hetukka, 23

”Unenlaatuni on muuttunut radikaalisti parempaan suuntaan!” – MJK, 22

”Mieluummin hikiliikuntaa”

”En, harrastan liikuntani mieluummin hikiliikuntana.” – Viivi, 28

”En oikeastaan ole niin aktiivinen urheilukenttien ja salien ulkopuolella. Pyrin kyllä valitsemaan portaat hissin sijaan, mutta en ikinä pyöräilisi töihin. En seuraile askelmittareita tai sykettä arjessa. Koen treenaavani niin paljon muuten, etten tarvitse hyötyliikuntaa erityisesti.” – Maria.r, 21

”En ole tehnyt muutoksia. Voin ihan hyvin.” – lokuma, 63

”En, enkä aio.” – Ressu, 19

Lue myös:

Näin pystyt pyöräilemään 50 kilometriä: Ota haltuun 8 viikon tehotreeni

Liikunta parantaa viisikymppisen elämänlaatua: näillä ohjeilla pysyt kunnossa!

Ylös, ulos ja sunnuntaikävelylle

 

 

Teksti
Kuva Fotolia

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee