Epäonnistuitko laihduttamisessa? 5 haitallista uskomusta, jotka selittävät sen

Jatkuva pettyminen ja itsensä ruoskiminen eivät johda kestäviin tuloksiin. Näin löydät lempeämmän lähestymistavan laihduttamiseen.

”Olen laihduttanut niin kauan kuin muistan. Kilot tulevat aina takaisin.”

Laihduttaminen yhdistetään usein pikadieetteihin, joilla tavoitellaan nopeita tuloksia. Tämä on ongelmallista, koska pikadieetit toimivat tutkitusti huonosti. Jos ensin laihduttaa tiukalla ruokavaliolla ja kovalla treenillä, tulee paino 90 prosentin todennäköisyydellä takaisin, usein muutaman lisäkilon kera. Tämä johtuu siitä, että elimistö ei yksinkertaisesti jaksa kovin pitkään liian vähällä ravinnolla.

Epäonnistuneet dieetit heikentävät itsetuntoa. Ne ruokkivat kokemusta siitä, ettei osaa syödä terveellisesti, liikkua oikein eikä laihduttaa. Tämä johtaa helposti kierteeseen, jossa tiukkaa laihdutuskuuria seuraavat liikuntatauko ja epäterveellinen syöminen. Herkuttelun jälkeen iskee syyllisyys, ja kuvio alkaa alusta itseinhon siivittämänä.

Oman painon suhteen voi hyvin olla noin viiden kilon liikkumavara. Perusteltua laihduttaminen on silloin, jos se heikentää omaa elämänlaatua tai jos ylipainosta on tullut terveysriski. Laihduttamisen on kuitenkin tuettava sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia, eikä se saa muuttua pakkomielteiseksi.

Lue myös: ”Nopea laihdutus ei onnistu” ja muut dieettimyytit

”Jos vain olisin laihempi, olisin onnellinen.”

Moni ajattelee, että ihannepainon saavuttaminen tekee onnelliseksi. Mutta jos ei alun alkaenkaan pidä itsestään, on riskinä, ettei painonpudotus tuo toivottua tyytyväisyyttä. Vaatimukset voivat päinvastoin vain kasvaa.

Itsensä hyväksymisessä on kyse paljon syvemmästä asiasta kuin painosta. Vaikka kiloja lähtisikin, voi ankaruus itseä kohtaan silti pysyä. Pahin kriitikko löytyy usein omien korvien välistä. Häpeä on huono lähtökohta laihduttamiselle.

Kannattaa kiinnittää huomiota painonpudotuksen henkiseen puoleen. Opettele puhumaan itsellesi kauniisti ja lempeästi. Mieli luo kieltä ja kieli mieltä. Voit itse päättää, mitä ajatuksillesi teet.

Sisäisen puheen muokkaaminen myönteisemmäksi ei ole helppoa, jos on kuullut itsestään negatiivisia ja alentavia kommentteja. Samoin jos on kuunnellut vuosikymmeniä piiskurimaista sisäistä puhetta, se tuskin muuttuu positiiviseksi yhdessä yössä. Harjoittelemisen voi silti aloittaa heti.

Lue myös: Kilot kuriin – rennosti

”Vaikka yritän pysyä tiukkana, retkahdan aina herkuttelemaan.”

Satunnaisilla retkahduksilla ei ole mitään merkitystä loppuelämän mittakaavassa. Jos herkuttelu menee toistuvasti överiksi, kysy lempeästi itseltäsi, tuleeko minulle tästä oikeasti hyvä olo. Lepo on yksi pysyvän painonhallinnan tärkeimpiä osa-alueita. Mieti, miten nukut. Palaudutko tarpeeksi arjen kuormituksesta? Monet ovat todella väsyneitä. Silloin itsetunto heikkenee, ja ihminen tekee tavallista kielteisempiä tulkintoja itsestään ja elämästään.

Moni kokee jaksamattomuudestaan syyllisyyttä ja yrittää paikata sitä suorittamalla vielä enemmän, vaikka stressaantunut keho ja mieli kaipaisivat lepoa. Haluamme niin kovasti kelvata. Kun venyy töissä ja kotona, ei jää enää voimia terveelliseen syömiseen. Keho himoitsee nopeita hiilihydraatteja, ja uupuneena mielitekoja on vaikea vastustaa.

Lue myös: Vaihda välipalat terveellisempiin – 7 herkullista ideaa

”Epäonnistun laihduttamisessa kerta toisensa jälkeen. En usko enää onnistuvani.”

Haluamme hyvää niille, joita rakastamme. Kun alat rakastaa itseäsi, haluat hyvää itsellesikin. Siinä on kestävän elämäntapamuutoksen avain.

Itsensä arvostaminen näkyy hyvinvointia tukevina valintoina ja vaikuttaa pikkuhiljaa myös painonhallintaan. Laihduttaminen ei silloin ole keskiössä. Sopivan kokoinen keho tulee vähitellen, sivutuotteena.

Sen sijaan, että hoet itsellesi ”pakko laihtua”, yritä ajatella, että haluat alkaa keventää ja valitset siksi terveellisempää ruokaa. Silloin hyvinvoinnista muodostuu positiivinen haaste. Unohda ehdottomat säännöt siitä, mitä saa syödä ja mitä ei.

Sama kohtuullisuus pätee liikuntaan. Jos siihen liittyy vahva velvollisuudentunto, liikkumisen ilo ja riemu katoavat. Liikunnan on tarkoitus tuoda ensisijaisesti hyvää oloa, ei tuloksia.

Lue myös: Haluatko tuloksia treeneistäsi? 7 askelta jatkuvaan kehitykseen

”Haluan alkaa nauttia elämästä, vaikka en olekaan tavoitepainossani.”

Pyri tiukkapipoisuuden sijaan löytämään rennompi suhtautuminen ruokaan. On aivan normaalia, että itseään haluaa hemmotella raskaan työviikon jälkeen hyvällä ruoalla tai pitää joskus pizzaperjantain. Kun syö arkena terveellisesti, viikonloppuisin voi ottaa rennommin. Hyvästä ruoasta nauttimisessa ei ole mitään väärää, kun perusasiat ovat kunnossa.

Tasapainon löytäminen ei ole helppoa. Sitä voi verrata purjehdukseen. Taitoja tulee harjoittelemalla, mutta merta ei voi hallita – niin kuin ei elämääkään. Tulee erilaisia vaiheita: mummu kuolee, työpaikalla on yt-neuvottelut tai parisuhde hiertää. Siksi on tärkeää opetella katsomaan itseään hyväksyen ja puhumaan peilikuvalleen rohkaisevasti.

Jokaisen on mahdollista lisätä omaa hyvinvointiaan. Itsestään huolehtimisessa ei ole kyse pikavoitoista vaan loppuelämän sijoituksesta. Se on parasta, mitä voit itsellesi lahjoittaa.

Juttuun on haastateltu asiantuntija Satu Lähteenkorvaa, joka on tamperelainen elämäntapamuutoksiin erikoistunut psykologi sekä Ylen Vaakakapina-kampanjan hyvinvointiasiantuntija.

Lue myös:

6 väärää uskomusta aineenvaihdunnasta

4 ihmedieettiä laihdutukseen – Asiantuntija kommentoi niiden toimivuutta

Jojoilevatko kilosi? Vinkit parempaan painonhallintaan

Teksti
Kuva Fotolia

Toimitus suosittelee