Mitä (ihmettä) tekee blogituottaja?

Viime vuosina mediassa on paljon käsitelty onko bloggaaminen o i k e a s t i työtä. Tässä postauksessani en keskity siihen aiheeseen, vaan uudenlaiseen ammattiin joka on syntynyt blogi-ilmiön myötä: mikä oikein on blogituottaja ja mitä (ihmettä) sellainen tekee? Tai tarkemmin sanottuna Commercial Blog Manager virallisen tittelini mukaan. Koska päivätyöni kulkee käsi kädessä blogin pitämisen kanssa, ajattelin olla kaikesta mahdollisimman avoin. Joten, tässä tulisi kurkistus yhteen työpäivääni, jonka sisältö voi vaihdella päivästä toiseen (ehkä teen tästä vielä jatko-osan?):

C and the city - Mitä (ihmettä) tekee blogituottaja - lue blogituottajan työpäivästä blogissa: //www.idealista.fi/charandthecity/2016/11/18/aller-media-blogituottaja

8.45
Liukuvan työajan ihanuus
Arkisin koitan herätä 7 maissa, jolloin yleensä saavun toimistolle 8 jälkeen. Meillä on mukavasti käytössä liukuva työaika, joka helpottaa valtavasti työntekoa – päiviä jolloin on paljon töitä voi päiviä venyttää, ja taas päiviä kun on omia menoja, voi toimistolta lähteä aikaisemmin. Ja välillä tehdä etätöitä (kuten alla olevan kuvan kotitoimistollani)! Aamulla kurvaan keittiön kautta hakemassa kupin aamukahvia, jota siemailen samalla kun avaan koneen, käynnistelen eri ohjelmia ja toivottelen lähimmille kolleegoilleni hyvää huomenta!

C and the city - flexwork at the home office - read more on the blog: //www.idealista.fi/charandthecity/2016/11/01/etatyopaivan-ihanuus

9.00-10.00
Blogitoiminta liiketoiminnallisesta näkökulmasta
Jokainen päivä alkaa tarkistamalla kalenterista mitä palavereja, koulutuksia tai muuta ohjelmaa kuten lounastreffejä ko. päivälle on luvassa. Käyn myös läpi kuluneen viikon blogikuulumisia ja -lukuja, sillä päävastuunani on blogitoiminta, varsinkin liiketoiminnallisesta näkökulmasta. Kaupallisena blogituottajana mietin myös miten blogitoimintaa tuodaan esille niin yrityksen sisällä kuin ulkoisissa kanavissa, mutta onneksi mm. some-vaikuttaminen on enemmän kuin tuttua itselleni ;)

C and the city - Mitä (ihmettä) tekee blogituottaja - lue blogituottajan työpäivästä blogissa: //www.idealista.fi/charandthecity/2016/11/18/aller-media-blogituottaja

10.00-10.20
Hedelmäperjantai” – datan hyödyntäminen liiketoiminnassa
Joka perjantaina meillä on ns. hedelmäperjantai (tunnetaan myös nimellä hepe), jolloin toimiston väki kokoontuu aulatilaan kuuntelemaan aina jonkin osaston presentaatiota sekä herkuttelemaan sananmukaisesti hedelmillä, joita tulee koreittain! Tällä kertaa ohjelmassa on meidän Datamasters ja datan hyödyntäminen liiketoiminnassa – niin mielenkiintoista! Keitä he ovat ja mitä he oikein tekevät voi lukea lisää Allerin kokoama Datamasters ryhmä -jutusta.

C and the city - Mitä (ihmettä) tekee blogituottaja - lue blogituottajan työpäivästä blogissa: //www.idealista.fi/charandthecity/2016/11/18/aller-media-blogituottaja

10.20-11.00
B2B-myynnin tukena blogiyhteistöiden osalta
Aika keskittyä yhteen asiakasprojektiin. Commercial Blog Managerina toimin B2B-myynnin tukena ja vastaan tarvittaessa blogien osuudesta kaupallisissa yhteistöissä, joka voi olla kaikkea blogiyhteistöiden ideoinnista bloggaajaehdokkaiden kartoittamiseen ja yhteistyön koordinointiin. Koska itselläni on vuosien kokemus niin blogiyhteistöiden tekemisestä bloggaajana kuin myös entisen työni osalta asiakkaan näkökulma blogiyhteistöiden ostamisesta, on tuottajan tuolissa nyt luontevaa istua.

Char and the city

11.00-11.30
Controller-koulutus: laskutusjärjestelmä haltuun
Koulutus talousosastolla koskien talossa käytössä olevaa laskutusjärjestelmää. Uusi ohjelma on otettava haltuun samantien, mutta kiitos osaavan Controllerimme opastuksen oli helppo hahmoittaa kaikki tiliöinneistä verokoodeihin. Laskutuksen taustatukena käytän analytiikkaa, johon blogitoiminnan laskutus pitkälti perustuukin, ja tukena on myös excel jos toinenkin. Kuulostaa varmasti houkuttelevalta, mutta näitä joutuu myös yrittäjänä muutenkin pyörittelemään…

C and the city - Mitä (ihmettä) tekee blogituottaja - lue blogituottajan työpäivästä blogissa: //www.idealista.fi/charandthecity/2016/11/18/aller-media-blogituottaja

11.30-12.30
Online Content -tiimin palaveri
Koska vuosi 2016 lähenee loppuaan, on tiimissämme aika käydä kulunut vuosi läpi ja tehdä suunnitelmia tulevalle vuodelle. Online Content -tiimistä, johon kuulun, löytyy myös niin digi- ja sometuottajaa kuin sisältöjohtajaa, ja tarpeen mukaan läsnä on myös suuren organisaation eri osa-alueiden asiantuntijoista IT:stä tutkimukseen ja markkinointiin. Aloitan kehitysprojektin koostamisen, jonka tulen esittämään johtoryhmälle heidän seuraavassa kokouksessa.

C and the city - Mitä (ihmettä) tekee blogituottaja - lue blogituottajan työpäivästä blogissa: //www.idealista.fi/charandthecity/2016/11/18/aller-media-blogituottaja

12.30-13.00
Kiireisien päivien pelastus: Mokon take away -lounas
Pikainen ruokatunti. Koska tämä päivä on sen verran kiireinen, otan vain hissin alakertaan ja nappaan Mokosta take away -salaatin (vuohenjuusto, jos vain on saatavilla) sekä vihersmoothien (kurkkua, omenaa, pinaattia…!). Syön salaatin pikaisesti työpistelläni, samalla verkkoa selaillen. Ja pakko tunnustaa, että kuukauden talossa olleena, alkaa samat salaatit pikkuhiljaa kyllästyttämään, kiitos kolleegat, kun varottelitte – olitte oikeassa.

C and the city - Mitä (ihmettä) tekee blogituottaja - lue blogituottajan työpäivästä blogissa: //www.idealista.fi/charandthecity/2016/11/18/aller-media-blogituottaja

13.00-15.30
Communications-koulutus: asiantuntija-artikkelin kirjoitus Wau.fi-sivustolle
Communications tiimi kutsui minut ns. kirjoittajakurssille. Ensimmäinen kommentti heiltä kutsun yhdeydessä – tällä emme tarkoita, ettetkö osaisi kirjoittaa – johon hymyillen vastasin, että kirjoittaminen on heikkouteni, KIITOS kutsusta, tulen mielelläni! Kurssilla käymme läpi ammattikirjoittamisen saloja ja tulen loppuvuoden aikana kirjoittamaan ensimmäisen asiantuntija-artikkelini Wau.fi -sivustolle. Stay tuned ;)

Char and the city

15.30-17.30
Päivittäisten asioiden hoitamista
Koska päivä on ollut poikkeuksellisen tapahtumantäyteinen, jään vielä myöhäiseksi iltapäiväksi hoitamaan päivän juoksevia asioita – sähköpostiin on kilahdellut viestejä asiakkailta, Facebookin Intraan on tullut kysely bloggaajalta, Skypessä vilkkuu jokunen keskustelu kolleegoilta ja Yammerissa on yksi jos toinen uusi päivitys yrityksen sisältä. Koitan aina, että perjantaisin työlistani, sähköpostini ja työpöytäni olisi mahdollisimman hyvässä järjestyksessä, jotta maanantaina voi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä. Miksi tehdä maanantaina jotain, minkä voi tehdä jo tänään?

C and the city - Mitä (ihmettä) tekee blogituottaja - lue blogituottajan työpäivästä blogissa: //www.idealista.fi/charandthecity/2016/11/18/aller-media-blogituottaja

17.30->
TGIF! Ei vaiskaan, nyt toinen ”työpäiväni” vasta alkaakin…
Päivä purkissa ja voin huudahtaa TGIF! Tai sitten en. Nimittäin kokopäivätyössä ja sivutyönä blogi pyörittävälle eivät ne työt vielä siinä olleetkaan. Vaikka takana on täysi työpäivä, pitäisi kotona vielä avata oma kone ja jaksaa olla luova, vaikka oikeasti haluisi vaan löhötä sohvalla television edessä tai jäädä kaupungille pörräämään. Varsinkin näin perjantai-iltaisin huomaa kahden työn raskauden, mutta minkäs sille voi, kun töistään tykkää. Mutta mites tuo work-life-balance?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*