Onnistu tavoitteessasi: 10 vinkkiä parempaan motivaatioon!

Sisäistä päämäärä, mutta nauti myös tekemisestä, oli tavoitteesi mikä tahansa.

Kaikki perustuu motivaatioon. Kun treenaat kohti vahvempaa kehoa, pyrit opiskelemaan, haet uutta työtä tai haluat pudottaa painoa, tärkeintä on se, että uskot itseesi heti ensimmäisillä askelilla, kun olet päättänyt tavoitteestasi.

Kun opit tunnistamaan todellisia tarpeitasi ja toiveitasi, opit luottamaan itseesi ja tunteisiisi. Se, mihin uskot, vahvistuu, ja se millainen uskot olevasi, antaa sinulle kuin luvan olla sellainen.

Lue myös: Salille vai ei? 6 vinkkiä, joiden avulla motivaatio treeniin säilyy

Jos haluat osallistua maratonille, mutta jo ennen tavoitteellista treenaamista ajattelet, että ihan turhaa, et kuitenkaan pääse maaliin asti, vaan annat itsellesi luvan olla edes aloittamatta treeniä. Jos toivot pudottavasi painoa, mutta ennen laihdutuksen aloittamista näet itsesi epäonnistujana, tuskin muutat elämäntapojasi, vaan jatkat samaan malliin. Koska miksi muuttaisit mitään, jos et usko itsesi voivan muuttaa elämääsi?

Lue myös: Liikunnalliset naiset kertovat: ”Näin pidän motivaation yllä”

Tuumasta toimeen

Vaikka kaikki ei onnistu aina, moni asia voi onnistua milloin tahansa. Jotta tavoitteet eivät jää vain sanahelinäksi, ja sille haluaisin kyllä, mutta – tai olisipa kiva, mutta -asteelle, kokeile seuraavia keinoja:

1. KIRJAA TAVOITE muistivihkoon tai askartele siitä kuvallinen tavoitekartta. Leikkaa lehdistä sinua sytyttäviä ja innostavia kuvia ja tekstejä ja liimaa ne kartongille. Aseta valmis kartta tai muistivihko sellaiseen paikkaan, että näet sen joka päivä. Se, mihin keskityt, vahvistuu, ja alat kuin huomaamatta työskennellä tavoitteen eteen.

2. LISTAA LOPPUTULOKSEN PLUSSAT. Silloin motivaatio tekemiseen kasvaa ja tavoite myös konkretisoituu. Jos tavoite on epämääräinen, se on hankala toteuttaa. Miten se voisikaan toteutua, jos et itsekään tiedä, mihin tähtäät tai mitä haluat?

3. LUO MIELIKUVIA siitä, että tavoitteesi on jo toteutunut ja vieläpä yli odotustesi. Vaikka usein jotain asiaa tehdessä on parasta keskittyä tekemiseen, eikä lopputuloksen odottamiseen, vähintään ennen pelin alkua on hyvä käydä läpi se maali, johon tähtäät. Kun kuvittelet itsesi maaliin, se vahvistaa uskomista mahdollisuuksiisi saavuttaa tavoite.

4. MIETI, MISTÄ SAAT ENERGIAA tavoitteesi toteuttamiseen ja tee kyseisiä asioita. Auttaisiko laadukas uni tai terveellisempi ruokavalio? Mieti, mikä sinua auttaa kohti tavoitettasi ja toimi sen mukaan.

5. JAA TAVOITE pieniin osa-alueisiin, jotka saavutat lyhyemmässä ajassa kuin lopullisen tavoitteen. Se toimii, vaikka tarvittaessa tiedät, että olet erittäin valmis myös harppaamaan jättiloikan pienten askelien sijaan. Jos jaat tavoitteen osiin ja piirrät niistä rappuset, laita lopputulos rappusten alaosaan. Jos piirrät päämäärän rappusten yläosaan, sinne eteneminen voi jo mielikuvissa tuntua raskaalta puurtamiselta.

6. KANNUSTA JA PALKITSE itseäsi aina, kun homma etenee. Osta itsellesi uudet treenihousut tai kukkakimppu.

7. USKO POLKUUSI. Oli tavoitteenasi sitten pullea kukkaro, opiskelupaikka, lihaksikkaampi takapuoli tai uusi duuni, sinun on pakko jaksaa uskoa mahdollisuuksiisi, muiden mielipiteistä välittämättä. Jos sisimmässäsi et edes ajattele onnistuvasi, onko tavoite sellainen, jonka todella haluat toteutuvan?

8. JULKISTA TAVOITTEESI vaikka perhepiirissä tai Facebookissa, niin saat tukea muilta. Sosiaalinen paine tuuppaa sinua eteenpäin ja  pakottaa toimimaan. Tarvittaessa pyydä toisilta apua. Kukaan ei oikeasti pärjää yksin tässä maailmassa.

9. NIMEÄ TAVOITE. Kehitä tavoitteelle vetävä nimi, jotta se houkuttelee sinua askaroimaan enemmän sen parissa. Lihaksikkaampi takapuoli voi olla nimeltään vaikkapa pikajuoksijan pakarat.

10. PALAA ONNISTUMISEEN. Epätoivon hetkiltä tai takapakilta tuskin voit välttyä. Silloin mieti niitä asioita, joissa olet jo onnistunut ja jotka olet jo elämässäsi saavuttanut ja tuulettele niitä ihan täysillä.

Kirjoittaja on ammatiltaan LCF Life Coach.

Lue myös: 

Mitä tehdä kun treenikipinä sammuu?

Jenny pudotti vuodessa 18 kiloa – näin laihdutus sujui!

Etsitkö uutta salia? Katso tästä paikkakuntasi parhaat kuntosalit

Teksti
Kuva Fotolia

Tilaa Idealistan uutiskirje!

Saat sähköpostiisi suoraan monipuoliset treeni-, kauneus- ja hyvinvointijutut.

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest