10 vinkkiä ammattibloggaajaksi aikovalle

Onko haaveenasi olla ammattibloggaaja? Osaat kirjoittaa ja/tai valokuvata. Hyvä! Siitä se lähtee.

1. Anna intohimosi kantaa ja koukuttaa.

”Se, että jaksaa kehittää blogistaan mahdollisimman hyvän, vaatii blogin aiheeseen kohdistuvaa intohimoa. Juuri se intohimo koukuttaa lukijat.” Suomen Blogimedian tuottaja, ekolifestylebloggaaja Noora Shingler.

2. Älä hylkää lukijoitasi edes lomasi ajaksi. Pidä hankkimastasi yleisöstä kiinni ajastetuilla postauksilla.

”On kurjaa, kun löytää hyvän blogin, se on olemassa kolme kuukautta ja katoaa. Jos aloittaa blogin uudelleen, on tosi vaikea saada lukijoita takaisin.” Muotibloggaaja, Re:fashion-blogiportaalin päätoimittaja Iina Moukola.

3. Mieti kaiken varalta yleisöksi tuhansia ihmisiä.

”Pitää osata ajatella, miltä se mitä nyt julkaisee, näyttää viikon päästä tai miltä tuntuisi, jos sen lukisivat tuhannet ihmiset muutaman sijasta? Ei ole vitsi, että kaikki mitä panet nettiin, on siellä ikuisesti.” Iina Moukola

4. Hyväksy se, etteivät kaikki ehkä pidä sinusta.

”Internetissä keskustelu on joskus hurjaa, eikä ihan kaikesta kannata lähteä vääntämään. Pitää osata valita taistelunsa.” Muotibloggaaja Niina Tapojärvi

5. Anna lukijoille sopivasti tirkisteltävää.

”Mitä enemmän itsestään antaa, sitä enemmän ihmisiä kiinnostaa. Siinä on sellaista tirkistelynhalua, että mitä teillä on joulupöydässä ja millaiset tapetit olohuoneessa. Täydellinen on tylsää.” Iina Moukola

6. Luota omaan karismaasi.

”Menestyviä bloggaajia yhdistävää se, että heidän persoonassaan on jotain kiinnostavaa. He ovat vetovoimaisia ja heissä on jonkinlaista koukkua. Ehkä se on karismaa.” Niina Tapojärvi

7. Jaa päivityksiä sosiaalisessa mediassa ja seuraa kävijämääriä analytiikkasovellusten avulla.

”Jos perustaa juuri nyt äärimmäisen kiinnostavaa teemaa käsittelevän blogin ja osaa käyttää luovasti eri some-kanavia, voi saavuttaa huomattavan lukijamäärän jo vuodessa.” Viestintäkonsultti Anna Virtanen, Manifesto

8. Valitse blogisi brändiin sopivat, lukijoitasi kiinnostavat yhteistyöbrändit.

”Jos haluaa tehdä yhteistyötä yritysten kanssa, voi itse lähestyä brändejä.” Anna Virtanen

9. Tutustu Kuluttaja-asiamiehen sääntöihin, jotka koskevat piilomainontaa blogeissa.

”Suomessa ala pyrkii läpinäkyvyyteen. Lukijat huomauttelevat, jos ei toimi avoimesti, mutta myös bloggaajat haluavat toimia reilusti.” Anna Virtanen

10. Kasva aiheesi ja yleisösi asiantuntijaksi, niin voit saada puhujakeikkoja, kirja- ja tuotekehityssopimuksia.

”Olen seurannut Suomen luonnonkosmetiikkamarkkinoita pitkään sekä töissä että vapaalla. Tiedän, mitä kohderyhmäni hakee ja mitkä trendit ovat tulossa.” Noora Shingler

 

Teksti

Toimitus suosittelee