Suojaudu auringolta!

Viimein olemme saaneet hieman kesän makua tänne Suomeenkin!
Itse olen ollut aivan intona näistä keleistä.

En tahdo olla ilonpilaaja, mutta kaiken tämän säteilyn keskellä on hyvä ottaa pieni muistutus ihanan aurinkomme varjopuolistakin…
Ruskettuminenhan on ihon puolustusmekanismi UV-säteilyä (ultraviolettisäteilyä) vastaan.
Ihon altistuessa UV-säteilylle se paksuuntuu, pigmenttituotanto lisääntyy sekä olemassaoleva pigmentti tummenee.
Ihon palamista tulisi välttää, sillä toistuva palaminen lisää huomattavasti ihosyövän riskiä. Melanooma (eli tummasolusyöpä) on lisääntynyt rajusti viime vuosikymmenellä. Suomen säteilyturvakeskuksen mukaan (STUK) melanoomaan sairastuu 500 ja kuolee 120 suomalaista joka vuosi. Huomattavasti enemmän ihmisiä sairastuu tyvi- ja okasolusyöpään, jotka ovat kaksi vielä yleisempää ihosyövän muotoa, mutta niihin kuolee ”vain” 30 ihmistä vuosittain.
Rusketus myös vanhentaa ihoa ennenaikaisesti. Iho paksuuntuu, veltostuu sekä rypistyy. Iho ei unohda saamaansa UV-säteilyä, vaan säteilyn vaikutukset kertyvät ihon muistiin koko eliniän ajan.
Kaiken tämän takia on tärkeä muistaa suojautua auringolta. Vaikka et herkästi palaisikaan, suojaa oikeat aurinkovoiteet ihoasi palamisen lisäksi ennenaikaiselta vanhenemiselta.

Aurinkovoiteet sisältävät suoja-aineita, jotka vähentävät UV-säteilyn, erityisesti UVB-säteilyn pääsyä iholle.
Suojakerroin kertoo tuotteen tehon.
Esim. suojakerroin 6 tarkoittaa, että auringossa voi oleskella palamatta 6 kertaa pidempään kuin ilman voidetta. STUK:in sivuilta saat selville kuinka voimakas UV-indeksi paikkakunnallasi on. Mitä korkeampi indeksi, sitä lyhyempi on aika jonka voi viettää auringossa palamatta. Ajan pituus taas riippuu ihotyypistä.
Suomessa UV-indeksin suurin arvo on 5-6, joka saavutetaan keskikesällä keskipäivällä etelärannikolla. Etelä-Euroopassa tyypilliset luvut ovat kesällä 8-10.

Aurinkosuojavoiteen tarjoama suoja riippuu suojakertoimen lisäksi iholle levitettävän voiteen määrästä. Usein ihmiset levittävät iholleen huomattavasti vähemmän ja harvemmin suojavoidetta, kun niiden valmistajat ovat suunnitelleet. Kun voidetta on ohuempi kerros kuin pitäisi, suojavaikutus jää huomattavasti pienemmäksi kuin pakkauksessa ilmoitettu suojakerroin.

Voidetta kannattaa levittää puoli tuntia ennen aurinkoon menoa ja toinen kerros puolen tunnin auringossa oleskelun jälkeen.

Jos palat helposti vältä makaamista, sillä makuuasennossa saat nelinkertaisen määrän aurinkoa pystyasentoon verrattuna. Myös veden heijastus lisää säteilyn määrää.

Itse käytän Clarinsin aurinkoöljyjä.

Esim. Dubaissa ollessani aloitan hyvin korkeilla kertoimilla (jopa 30, jolloin vaihtoehtona on vain paksu rasva), mutta Suomessa suihkuttelen iloisesti 6 kerrointa. Ulkomailla ollessani minulla on myös ollut tapana asteittan vähentää kertoimen suuruutta. Jos olen esim. Dubaissa 10 päivää, on minulla viimeisinä päivän käytössä n.8 kerroin. Painotan nyt vielä, että ihoni sietää aurinkoa erittäin hyvin. En ole palanut ja rusketun helposti.

Pidän Clarinsin aurinkovoiteista erittäin paljon. Ne eivät jätä ihoa lainkaan limaiseksi vaikka öljyjä ovatkin. Iho jää erittäin pehmeäksi ja tuoksukin on pehmeän miellyttävä.

Joten vaikka näissä säissä innostutaankin niin muistetaan pitää järki mukana!:)