Näin et liho lomalla – 5 vinkkiä rentoon painonhallintaan

Kesällä sopii höllentää. Silti myös rento syöminen voi olla terveellistä.

1. Pidä tolkku määrissä

Oli kesä tai ei, syömiseen ei tarvitse suhtautua tiukkapipoisesti – kunhan määrät pysyvät kohtuullisina. Jos syöt jäätelöä vain satunnaisesti, voit huoletta valita muhkean triplasuklaapuikon, mutta jos jäätelöhetki on jokapäiväinen rutiini, valinnalla on jo väliä.

Pidä mielessä myös vanha kunnon lautasmalli. Ateria on fiksua aloittaa salaatilla, jolloin vatsa täyttyy hyvää tekevästä ruuasta.

2. Syö säännöllisesti

Kesällä ihmiset tuppaavat joustamaan paitsi terveellisistä valinnoista, myös ateriarytmistä. Verkkaiset aamut siirtävät aterioita myöhemmäksi, jolloin syömisestä tulee arkea iltapainotteisempaa.

Jos aterioiden välit venyvät, nälkä kasvaa ja mielitekoja on vaikeampi vastustaa. Kun syöt säännöllisesti, ruuan määrä pysyy todennäköisemmin sopivana.

Lue myös: Treenaatko ja syötkö oikein? Näillä vinkeillä terveellinen ruokavalio ja tehotreenit haltuun

3. Mässäile marjoilla

Marjat ja kasvikset ovat nyt parhaimmillaan. Niitä voi ja kannattaa syödä niin paljon kuin tykkää. Grillissä kasviksiin voi paahtaa herkulliset makuraidat. Myös hedelmät, kuten ananaksen ja melonin, voi nostella grillin kautta jälkiruokalautasille.

Kotimainen marjakausi on harmillisen lyhyt, joten marjoilla sopii herkutella sydämensä kyllyydestä. Itse metsästä haettuna ne eivät edes köyhdytä.

Jos kaipaat kahvin kaveriksi makeaa, tavallinen pulla, marjasurvoksella täytetty kääretorttu tai pari palaa tummaa suklaata ovat kelpo vaihtoehtoja.

4. Tiedosta juomasi kalorit

Kesäjuominen on usein kesäsyömistä ongelmallisempaa, sillä moni tulee hörppineeksi lomalla päivittäin viiniä tai olutta. Samalla kaloreita kertyy huomaamatta.

Alkoholittomista oluista löytyy nykyisin maukkaita vaihtoehtoja. Janoa voi karkottaa myös sekoittamalla valmiiksi jääkaappiin reilun kannullisen vaikkapa mustaviinimarjoilla, appelsiinilohkoilla tai mintunlehdillä maustettua kivennäisvettä.

Lue myös: Hiilihydraatit eivät ole pahasta ja 9 muuta vinkkiä liikkujan ruokavalioon

5. Laita tassua toisen eteen

Kesällä jos joskus liikkuminen on helppoa. Liikuntaa ei silti tarvitse suorittaa; tee siitä mutkaton osa lomapäiviäsi. Pyöräile torille, jahtaa metsässä mustikoita tai vesijuokse läheiseen saareen. Kiirehän ei tarvitse olla kesällä mihinkään.

Lue myös:

Kaksi tarinaa: Näin valitsin ruokavalioni

5 tärkeintä kalaa, jotka tarvitset ruokavalioosi

5 syytä juoda enemmän vettä

Teksti
Kuva Fotolia

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest