TRUST YOUR GUT!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Satuitteko katsomaan eilen Yleltä ”Bakteerit vatsassamme”? Todella mielenkiintoinen ohjelma suoliston hyvinvoinnista, mikrobiomiasta ja sen vaikutuksesta painoon. Miksi toiset lihovat helpommin kuin toiset? Syy saattaakin löytyä mikrobiomiasta!

Suolisto on kuin toiset aivomme, ja suolistobakteerit viestittävätkin aivoille tietoa. Meillä on sata biljoonaa mikrobia, joita ilman emme yksinkertaisesti pysty elämään. (Mikrobiomi on yksi tämän hetken kuumimmista puheenaiheista terveyden tutkimuksen saralla. Ihmisen mikrobiomi tarkoittaa käytännössä meissä elävää monenkirjavaa bakteerilajistoa.) Mikrobiomialla on siis suuri vaikutus elämäämme ja ennen kaikkea terveyteen, sillä se toimii mm. immuunipuolustuksen kulmakivenä. Suoliston hyödylliset bakteerilajit säätelevät myös aivotoimintaa, mielialaa ja verenpainetta.

Suolisto on kuin puutarha. Jos maaperä on hyvä, pääsevät hyvät bakteerit kasvamaan, mutta jos taas laiminlyömme sen ”hoitoa”, pääsevät rikkaruohot rehottamaan. Se taas vähentää hyvien bakteerien määrää ja aiheuttaa kehoon tulehdustilan, joka saattaa tutkijoiden mukaan olla syynä lihavuuteen- ei siis päinvastoin, kuten on uskottu. Kaikki bakteerit eivät siis ole pahiksia, vaan mitä enemmän hyviä bakteereja suolistosta löytyy, sen parempi. Ja, mitä enemmän hyviä bakteereja, sitä paremmin todennäköisesti voimme.

Suurin haaste elimistölle on varmasti prosessoitu ruoka, jota keho ei tunnista. Prosessoitu ruoka sisältää helposti imeytyviä hiilihydraatteja ja sokereita, jotka imeytyvät suoraan verenkiertoon, jolloin ravintoaineet eivät pääse paksusuoleen asti, ja hyvät mikrobit jäävät ilman ravintoaineita. Ja mitä vähemmän mikrobit saavat ”ruokaa”, sitä köyhemmäksi maaperä muuttuu. Hyvin yleistä nykypäivänä ovatkin erilaiset suolisto-ongelmat- turvotus, ripuli, ummetus jne. 

Onneksi suoliston bakteerikantaan on mahdollisuus vaikuttaa- eikä ole varmastikaan yllätys, että lääkkeenä siihenkin on ruokavalio! Samalla, kun syömme, syötämme myös mikrobeja. Eikä siis ole yhdentekevää, mistä päivittäinen energia saadaan. Ohjelmassa painotettiin etenkin kuitupitoisten ruokien tärkeyttä ruokavaliossa, jonka romahtamista viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana tutkijat pitivät suurimpana ongelmana- jopa suurempana kuin sokeria. Suosi siis prebiotista kuitua sisältäviä vihanneksia ja hedelmiä (esim. purjoa, kesäkurpitsaa, paprikaa, valkosipulia, sekä mm. linssejä ja kikherneitä)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tasapainon löytäminen ei aina ole helppoa- varsinkin jos on tottunut jo vuosien ajan syömään, mitä sattuu. Usein ”herääminen” tapahtuukin vasta ongelmien ilmaantuessa. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä! Päivittäisillä valinnoilla voimme vaikuttaa suoliston ja sitä kautta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiimme.

Kaikkea ei tarvitse kerralla muuttaa, vaan voit aloittaa pienin askelin. Helppo tapa on lisätä esimerkiksi kasvisten, marjojen ja hedelmien syöntiä. Tee mahdollisimman paljon ruokia itse ja jätä prosessoidut ruuat ostamatta. Monipuolista ruokavaliota, suosi värejä ja kausiruokia. Smoothie on mielestäni maailman helpoin tapa varmistaa monipuolinen ravintoaineiden saanti. Blenderi on ehdottomasti paras kodinkoneostokseni ja Vitamix onkin maksanut itsensä jo moneen kertaan takaisin. Päivittäin teen vähintään yhden smoothiekulhon. Tällä hetkellä suosikkini on edelleen mango-avocadopohjainen vihersmoothie, jota varioin sen mukaan, mitä kaapista löytyy. Myös marjaisat smoothiet ovat taas näin syksyllä perheen suosiossa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Smoothie on helppo tapa lisätä ravintoaineiden saantia- samalla takaat suoliston hyvien bakteerien kasvun :) 

Ruokavalion ohella myös antibioottien käytöllä on suuri vaikutus suolistoon. Huonojen bakteerien lisäksi jokainen antibioottikuuri tappaa myös hyviä bakteereja ja suolisto kärsii. Antibioottikuurien jäljet saattavat näkyä näkyä mikrobiston toiminnassa vielä vuosienkin jälkeen. Antibioottikuurien yhteydessä tulisikin aina ottaa probiootteja, jotka vähentävät lääkekuurin haittoja. Tutkijat uskovat myös, että antibioottien runsas käyttö, etenkin ennen lapsen ensimmäistä ikävuotta, saattavat lisätä myöhemmän iän ylipainon riskiä.

Ja tiesitkö, että myös synnyintapa vaikuttaa biomiaan! Alatiesynnytyksessä lapsi saa äidin emättimen bakteerit (vaikuttaa immuniteetin kehitykseen), kun taas keisarinleikkauksella syntynyt on kosketuksissa ensin leikkaussalin ilman kanssa. Jopa tämän on todettu nostavan 25%:lla keisarinleikkauksella syntyneiden mahdollista riskiä myöhempään ylipainoon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itse olen huomannut, että kaikkea kohtuudella toimii juuri minulle parhaiten. Vuosien varrella olen oppinut tunnistamaan, mitkä ruoka-aineet sopivat vatsalleni ja mitkä taas aiheuttavat vatsanpuruja. Silloin, kun perusruokavalio on kohdillaan suolisto voi hyvin, ravintoaineet imeytyvät, eivätkä satunnaiset ”hairahduksetkaan” haittaa. Täysin oikeanlaista ruokavaliota ei olekaan, vaan se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Vain itse kokeilemalla löytää sen, mikä itselle sopii parhaiten.

Tietoa ja erilaisia tutkimuksia tulvii koko ajan lisää ja siksi on tärkeä osata myös suodattaa ja kyseenalaistaa kuulemaansa/lukemaansa. Kaikkea ei siis tarvitse noudattaa kirjaimellisesti, vaan omaa kehoa kuunnellen. Ei siis stressiä, vaikka tieto välillä lisääkin tuskaa. Ilon kautta ja rennolla asenteella- siitä suolistokin tykkää <3

Yle Areenasta voit katsoa koko ohjelman :)

Heidi xoxo