Motivaatio loman jälkeen

IMG_1421

 

Toisille loma on liikkumisen kulta-aikaa, jolloin aikataulut eivät liikaa sido tekemisiä. Toiset taas mieluummin ottavat täydellisen irtioton kaikesta, eikä liikkuminenkaan juuri kiinnosta. Lepo tekee todellakin hyvää, mutta jos liikunta on täysin unohdettu, voi paluu arkeen olla alkuun kivikkoinen. Paluu arkeen, joka todennäköisesti koittaa monelle jo varsin pian- samoin kuin ne tutut rutiinit.

Mutta, miten aloittaa taas liikunta ja mistä löytää motivaatio taas uudelleen, jos liikunta lomalla on jäänyt vähemmälle? Liikunnasta, kun kuitenkin saa energiaa ja endorfiinejä arjen pyörittämiseen. Alla monelle jo varmastikin tutut vinkit, mutta kerrataan ne vielä uudelleen :)

Varaa kalenterista etukäteen aikaa treenille. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Olen huomannut, että moni saa reippaan startin päivään aamutreenistä ja päivän aikana tulee treenin myötä tehtyä ehkä muutenkin terveellisempiä valintoja ruokailujenkin suhteen.

Aloita maltilla. Jos lähdet liikkumaan nollasta, ei kannata lähteä treenaamaan kuin kilpaurheilijat. Aloita maltilla, sillä lihakset saattavat tauon jälkeen kipeytyä. Myös motivaatio pysyy pidemmällä tähtäimellä paremmin yllä, kun treenaat nousujohteisesti. Liian kova rasitus liian nopeasti voi altistaa myös rasitusvammoille.

Liiku monipuolisesti. Saman tunnin lenkin jyystäminen samalla vauhdilla ja samaa reittiä, voi pidemmän päälle tylsistyttää ja kuihduttaa motivaation. Juoksu ei välttämättä ole kaikkien juttu, eikä tarvitsekaan! Mieti, mitkä lajit innostavat ja motivoivat juuri sinua. Tärkeintä on, että tykkäät siitä mitä teet. Kannattaa tosin ennakkoluulottomasti testata uusiakin lajeja.

Jos sohva vetää puoleensa enemmän kuin lenkkipolku, niin sovi treenitreffit ystävän kanssa. Ystävästä saa vertaistukea ja tsemppiä motivaatiopulaan. Lenkki jutellen menee kuin siivillä.

Jos aikaa ei oikeastikaan meinaa löytyä treeniin, niin aina voit jakaa treenin osiin. Täältä bloginkin puolelta löydät nopeita tehotreenejä, jotka saat tehtyä alkulämmittelyjen kanssa alle 20 minuutissa! Eikä pidä unohtaa myöskään hyötyliikuntaa.

Happy Workout!

Heidi xx