Voiko sohvaperuna olla aktiiviliikkuja?

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ MULTI-TABS SPORTIN KANSSA

Yllätytkö, jos kerron, että suomalaiset ovat Euroopan aktiivisimpia hyötyliikkujia*? Sitten et ehkä ylläty siitäkään, että minä tituleeraan itseäni aktiiviliikkujaksi. Jos seuraat blogiani ja sosiaalisen median kanaviani, tiedätkin jo, että rakastan herkkuja ja Netflixin tuijottamista. Muistat myös ehkä, miten olen avautunut vihastani tanssilajeja ja askelkuvioita kohtaan. Saattaisit kutsua minua sohvaperunaksi enkä loukkaantuisi, sillä teen itsekin niin. Se ei kuitenkaan ole kuin kolikon toinen puoli.

Minä olen nimittäin hyvin aktiivinen sohvaperuna. Kirjasin ylös eräänä ihan tavallisena päivänä, mitä kaikkea teimme perheen kesken ja yllätyin vähän. Olen kiroillut, kun vapaa-ajalla tekee mieli rentoutua juuri sitä Netflixiä tuijottaen eikä liikunnalle jää aikaa, mutta liikun näköjään aika paljon ihan tavallisen päivän aikana. Lihaskuntotreeni on tällä hetkellä vähäistä eli olematonta, mutta liikunta yleisesti ei. Hyppää kyytiin ja elä kanssani sohvaperunan arkipäivä. Kuvat eivät mene synkassa kellonaikojen kanssa.

        

7:00 Päivä alkaa aamiaisella. Kahvi on aamulla ehdoton, mutta otan aamiaisen yhteydessä myös päivittäiset vitamiinini, jotta ne eivät unohdu. Tällä hetkellä käytän applesiininmakuista Multi-tabs Sport -porejuomaa, jossa on 13 eri vitamiinia ja 11 kivennäisainetta, jotka pitävät hyvää huolta minusta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Lyhyesti sanottuna porejuoma antaa minulle energiaa ja edistää lihaksistoni normaalia toimintaa sekä luuston pysymistä normaalina.

9:00 Aika lähteä puistoon. Kierrän sinne pidemmän kautta, jotta saan käveltyä päivän aikana mahdollisimman paljon. Yleensä koukkaan puistoon niin, että kävelen Hietaniemen hautausmaan reunaa. Parasta on, jos poika malttaa istua rattaissa, sillä silloin voin kävellä hyvinkin rivakasti. Jos taapero kävelee itse, on meno joskus aika laahustamista. Välillä tosin otetaan kunnon spurtteja.

10:00 Puistossa leikitään. Siis nimenomaan yleensä me molemmat leikimme. Joskus menemme hippaa, toisinaan taas rakennamme suuren ralliradan, jota pitkin autot ajavat kilpaa. Minä kuulun huoltojoukkoihin, jotka tankkaavat kilpuriautot ja pesevät ne tarvittaessa. Puistoreissun lopulla meillä molemmilla on nälkä, mutta yleensä on pakko koukata kotimatkalla kauppaan.

11:30 Lounaaksi jotakin herkullista. Ei ole aina helppoa keksiä lounasta, jonka valmistaminen on helppoa ja nopeaa, mutta lopputulos kelpaa myös taaperolle. Tällä kertaa päädyimme keittämään lohikeittoa, se on pojan suosikkiruokaa. Vaikka monivitamiinit ovat hyödyllisiä, koetan silti syödä monipuolisesti niin, että muistaisin syödä joka viikko eri kaloja. Kasvisosastolta suosikkejani ovat porkkanat sekä parsakaali, hedelmistä meillä kuluu eniten banaania. Valitettavasti en pidä sitrushedelmistä, vaikka niistä juuri kannattaisi tykätä.

12:30 Päiväuni- ja työaika. Poika nukkuu, joten minä istun tietokoneella. Tämä hetki on valehtelematta päiväni epäaktiivisin. Joko naputan tietokonettani tai sitten käyn pitkässä kylvyssä. Oikein raskaan viikon aikana saatan jopa nukkua pojan kanssa päiväunet. Suunnittelin raskausaikana, kuinka hyödyntäisin pojan päiväuniajat joogaamalla ja tekemällä muita treenijuttuja. Haha, eipä muuten ole tässä vaiheessa päivää kiinnostusta sellaiselle!

14:00 Takaisin pihalle. Rullailemme rattailla leikkitreffeille, kaupungille tai merenrantaan leikkimään. Rannalla on kiva juosta, sillä pehmeä hiekka antaa kivasti vastusta. Tässä vaiheessa päivää mukana on pakko olla jotakin välipalaa kuten banaania, smoothieta tai pähkinöitä, jotta jaksamme seuraavaan ruokaan asti.

15:30 Takaisin kotiin. Minä alan laittaa ruokaa, koska mieheni tulee töistä joskus viiden aikaan. Tai kuuden. Tai seitsemän. Tai joskus vasta yöllä. On kuitenkin kiva, että ruoka on silloin valmista. Yleensä poika katsoo telkkarista Pikku Kakkosen, joten saan kokkailla rauhassa ja vastailla blogikommentteihin. Se, jos mikä, on arjen luksusta.

18:00 Isi tulee töistä. Ruoan jälkeen on vielä valoisaa ja ipanalla on energiaa, joten saatamme lähteä vielä puistoon. Päiväunien jälkeinen ulkoilu ja tämä ovat välillä vaihtoehtoiset, välillä taas käymme tosiaan kolmesti päivässä jossakin “kauempana”. Joskus iltaulkoilu sujuu niin, että ajamme autolla postiin hakemaan paketteja ja minä kävelen kotiin poikien huristellessa takaisin autolla. Kuuntelen samalla jotakin kirjaa, olen aivan koukussa niihin! Iltaulkoilu on siitäkin kiva, että toimistotyötä tekevä mieheni pääsee tuulettamaan päätään.

Vaikka aluksi pidin itseäni laiskuuden huippuna, opin näkemään päiväohjelmani eri silmin. Multi-tabs Sport sopii aktiiviliikkujalle ja minä monen muun suomalaisen tavoin liikun nimenomaan hyötyliikuntapainotteisesti. Se hoituu elämisen lomassa eikä sille varata erikseen aikaa.

Erään tutkimuksen mukaan* suomalaiset liikkuvat ennen kaikkea parantaakseen terveyttään, parantaakseen fyysistä kuntoaan ja rentoutuakseen. Tällaiselle ihmiselle sopii monivitamiinivalmiste, jonka sisältämä magnesium edistää lihasten normaalia toimintaa ja luuston pysymistä normaalina sekä auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta. Lisäksi hyvänmakuisen juoman B6-, B12- ja C-vitamiinit edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa ja C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Napakymppi!

OSALLISTU ARVONTAAN MULTI-TABS -SIVUSTOLLA FACEBOOKISSA! :)

*LÄHDE: SPORT AND PHYSICAL ACTIVITY, March 2014, TNS Opinion & Social at the request of the European Commission’s Directorate-General for Education and Culture