Minkälainen on mun ruokafilosofia?

 

Paljon multa kysytään jatkuvasti uudelleen ja uudelleen, mitä minä syön? Mitä syöt pysyäksesi tuossa kunnossa?

Toivepostauksia kysyttäessä,  halutaan lasten ruokailuista esimerkkejä ja minun  ruokapäiväkirjaa.

Toiveenne toteutuu nyt , mutta ennen sitä pari faktaa ja yksi tarina.

Miksi syömisestä on tehty niin ”vaikeaa”?

Sallitulla listalla ei ole mitään, mikä maistuisi hyvälle tai ruokailutottumukset on suoraan sanottuna ihan päin pyllyä. Lehdet pursuaa erilaisia vinkkejä, millä pudotat nopeasti painoa jne…

Minäpä kerron teille mitä minä ajattelen tästä kaikesta.

Ruoka on yksi minun intohimoistani. Syön, koska ruoka on hyvää. Syön, jotta jaksan.  Syön, jotta pysyn hengissä.  Syön, koska se on sosiaalisista tapahtumista yleensä se paras.

Ruoka ei ole koskaan hallinnut minun elämää, eikä tule koskaan hallitsemaankaan.  Tästä huolimatta haluan voida hyvin,  olla terve ja energinen, hoikka ja näyttää freshille.

En usko yhteenkään diettiin. En usko siihen että saavutat onnellisuutta kiduttamalla itseäsi kuukausia ja sen jälkeen useimmiten palaat takaisin lähtöruutuun.

Mun ruokafilosofia on hyvin yksinkertainen. Syön puhdasta ruokaa eli suosin luomua, raikasta ja tuoretta. En korvaa aterioita synteettisillä lisäravinteilla. Tämän lisäksi poistan lautaselta näkyvän rasvan ja vältän viljaa sekä maitoa. En ole näille ehdoton, mutta pyrin siihen joka päivä. Mulla ei ole viikossa ”cheat day” :tä , koska mun mielestä se on pelkkää itsensä kiusaamista. Jos jostain syystä haluan syödä karkkia tai mennä ravintolaan, niin silloin minä syön ja menen.

Tämän ansiosta en koskaan ahmi ruokaa tai mulla ei ole sairaanloisia mielitekoja.

Ravintolassa en koskaan tilaa sitä rasvaisinta tai epäterveellisintä vaihtoehtoa.

Olen omassa kehossa huomannut sen, että joskus tekee enemmän mieli herkkuja kuin joskus. Tähän vaikuttaa stressi, hormoonit ja väsymys.  Kuuntelen kehoa ja yritän olla armollinen sille.

Haluan kertoa esimerkin kun minut laitettiin tiukalle 3kk dieetille, missä ruoka kulki mukana purkissa  ja makealle sanottiin ehdoton ei.

Tämä dieetti tapahtui ennen Martina & Hengenpelastajat 2 kuvauksia. Halusin olla huippukunnossa…. joo, vaikka olen huippu kunnossa ympäri vuoden. Noh, halusin olla vielä paremmassa.

Tämän dieetin aikana lähes joka päivä mun ajatukset pyöri pullissa, karkissa, kakuissa ja vaikka missä, mitä en yleensä koskaan edes syö. Menen kahvilaan tilaamaan kahvin ja lähes tulkoon sekoan lasivitriinissä olevista leivoksista ja piirakoista.

Normaalisti tuskin huomaan niitä edes tai ajatusta ne ei multa ainakaan saa.

Olin pahantuulinen ja keskityin epäolennaiseen jatkuvasti. Työnteosta ei tullut mitään, koska mietin vain ruokaa ja mielitekoja.

Dieetti suoritettiiin paria pullan syömistä lukuun ottamatta. Olin hoikka, mutta ihan saman näköinen kuin ennenkin.  Se mikä oli muuttunut, olin kiukkuinen ja turhaantunut.

Sanoin valmentajalleni Jarille, ettei enää koskaan. Mun arjessa keskityn siihen että saan tarpeeksi ravintoa jotta jaksan kaiken.  Minä ja aivoni  tarvitsee hiilihydraatteja. minä tarvitsen vapauden nauttia ja valita. Silloin valitsen oikein.

Tämä on se tyyli minkä olen todennut parhaaksi ja mikä toimii.

Haluan syödä puhtaasti ja saada sitä polttoainetta kehoon. Toinen juttu on se, että kahta ruokaa on aika raskas vääntää päivästä toiseen. Mun miehen eteen jos työnnän kuivan kanafileen kasviksilla, niin sehän nauraa itsensä hengiltä.

Puhdas ja tavallinen kotiruoka jota syödään silloin kun on nälkä.

Ei ole sen ihmeellisempää :)

Löysin elokuussa valmentajalleni kirjoitetun ruokapäiväkirjan. Tämän tarkoitus oli tsekata, että saan tarpeeksi ravintoa treenimäärään nähden.

Mitä vaikkaatte, mikä oli tuomio?

 

 

AAMUPALA

Sitruuna + suolavesi. Spiruliina tabletit 6 kpl.

Vihersmoothie: kourallinen pinaattia, 1 päärynä, 1 avokado, 1 puristettu lime, teelusikka maca, ruokalusikka hamppusiemen.

9 ruisleipä, paistettu kananmuna ( runsas oliiviöljy ), 2 siivua juustoa, 3 siivua kinkkua.

1 dl mysliä, ruokalusikka siemeniä, marjakeitto, mustikoita ja mansikoita.

VETTÄ 1,5 LITRA

+ magnesium, c- vitamiini, kalsium, veteen sekoitettuna ( puhdas + suositukset ), k2, tuplasinkki ja d vitamiin kapselit

VÄLIPALA

1 banaani

Puhdistamo kookosvesi

LOUNAS

Tuorepasta, kylmäsavulohi , tilli , ruokalusikallinen tuorejuustoa. 1 litra vettä

VÄLIPALA

päärynä

PÄIVÄLLINEN

Tonnikala pasta salaatti + puolikas kananmuna ( valkuainen )

1 ruisleipä ( päällä maksamakkaraa )

1 litra vettä

ILTAPALA

Maustamaton jugurtti , sokeriton mysli, siemeniä, mansikoita ja mustikoita

Puhdistamo viherjauhe + Puhdistamo super C- jauhe

 

Ravinnosta kannattaa puhua ja tietoa imeä ympäriltä mutta pidä paletti selkeänä ja ole rehelinen itsellesi.

Halusin vielä vikaksi  ottaa teille kuvan meidän jääkaapista. Tältä näyttää meidän perheen jääkaappi sunnuntai päivällä :)

XXX