Hauskempaa venyttelyä!

Oikein aurinkoista ja muikeaa perjantapäivää kaikille! Mä olen koittanut saada tällä viikolla asioita hoidettua ja yrittänyt päästä työ-jutuissa ajantasalle, mutta alkukesän pitkä poissaolo on valitettavasti verottanut osansa siinä määrin, että tässä saisi istua 24/7 koneella ja juosta paikasta toiseen mikäli viikossa haluaisi saada kaiken tehtyä. Olen kuitenkin päättänyt, että teen vähän normaalia pidempää duunipäivää tämän viikon, mutta aion myös nauttia ystävieni seurasta, sillä heitäkään en ole pitkään aikaan nähnyt, enkä päässyt vaihtamaan kunnolla kuulumisia.

Työnkuvaani on kuulunut jo kolmena kesänä Ylen Aamu-tv:n keskiviikko jumpat ja tällä viikolla olenkin päässyt taas niiden kimppuun! Ajattelin kirjoitella tänne blogiin aina keskiviikkoisen jumpan ylös, niin siihen pystyy aina palaamaan tarvittaessa uudelleen.

Tänä keskiviikkona kävimme läpi ihanan Sannan kanssa parivenytyksiä. Tästä linkistä pääset katsomaan koko ohjauksen ja liikkeet tarkemmin. Venyttely tuntuu olevan monelle meistä vähän välttämätön paha ja sitä koitetaan vältellä viimeiseen saakka. Se onkin ehkä se osa-alue sporttailussa, mikä tulee laiminlyötyä kaikista helpoiten. Parivenyttely tuo kuitenkin kivaa vaihtelua perinteisille staattisille venytyksille ja siinä saa samalla viettää aikaa ystävien kanssa.

 

Venyttely tuottaa tuloksia myös treenissä!

 

Aamu-tv 19.7 Parivenyttely

Takareiden ja pohkeen venytys

Toinen parista asettuu selinmakuulle ja pari nostaa häneltä toisen jalan ylös. Venyttäjä pitää huolen, että passiivinen jalka pysyy lattiatasossa ja nostaa samalla venytettävää jalkaa ylös. Tärkeää on huolehtia, että venytys ei ole liian voimakas, vaan kaikki venytykset tapahtuu aina paria kuunnellen. Kun liikettä halutaan tehostaa takareiden sijasta pohkeeseen, venyttäjä painaa kevyesti venytettävän jalan varpaita alaspäin, jolloin liike tehostuu pohkeeseen. Tämän jälkeen jalka palautetaan rauhallisesti alas ja vaihdetaan puolta.

Pidä venytys n. 30-45 sekuntia.

Lonkankoukistajan venytys

Mikäli on mahdollista, toinen parista asettuu makaamaan esimerkiksi sängynlaidalle tai pöydälle niin, että hänen jalkansa pääsevät tipahtamaan reunan yli. Tämän jälkeen venyttäjä nostaa toisen jalan koukussa ylös ja painaa sitä kohti venytettävän rintakehää. Toinen jalka roikkuu tällöin suorana laidan yli ja suoran jalan lonkankoukistaja venyy. Mikäli venytys ei tunnu riittävästi, voi venyttäjä painaa kevyesti suoraa jalkaa alaspäin. Vaihda venytyksen jälkeen puolta.

Pidä venytys 30-45 sekuntia.

Pakaran venytys

Toinen parista asettuu selinmakuulle maahan ja venyttäjä nostaa toisen jalan koukussa kohti rintakehää, samalla tavalla kuin lonkankoukistajan venytyksessä. Tämän jälkeen venyttäjä hakee polvea liikuttamalla ja painamalla kohtaa, jossa venytettävä tuntee venytystä pakarassa. Tässä venytyksessä tulee huomioida, että venytys ei saa pistää tai tuntua pahalta venytettävän jalan lonkankoukistajassa. Mikäli kipua esiintyy lonkankoukistajassa, on venytys syytä lopettaa. Vaihda venytyksen jälkeen puolta.

Pidä venytys 30-45 sekuntia.

Etureiden venytys

Pari asettuu makaamaan vatsalleen lattialle. Tämän jälkeen venyttäjä nostaa toisen jalan etureiden hiukan ilmaan lattiasta ja lähtee painamaan kantapäätä kohti pakaraa. Toinen jalka pysyy suorana lattiassa. Kun venytys tuntuu riittävästi, venyttäjä pysäyttää liikkeen siihen. Venytys voi tuntua myös venytettävän jalan lonkankoukistajassa, mikäli ne ovat kireät. Venytyksen jälkeen vaihdetaan puolta.

Pidä venytys 30-45 sekuntia.

Rinnan venytys

Pari asettuu istumaan tasapepulle ja venyttäjä asettuu seisomaan hänen selkänsä taakse. Venyttäjä painaa toisen polvensa parin lapojen väliin. Venytettävä puolisko parista nostaa kätensä n. 90 asteen kulmaan sivuille ja tämän jälkeen venyttäjä tarttuu tämän käsistä kiinni lähtee painamaan käsiä kevyesti taakse päin. Kun venytys tuntuu riittävästi, liike pysäytetään siihen ja annetaan venyä. Liike palautetaan rauhallisesti takaisin.

Pidä venytys 30-45 sekuntia.

Niskan ja hartian venytys

Toinen parista asettuu istumaan selkä suorana ja venyttäjä asettuu seisomaan hänen taakse. Venyttäjä painaa parin toista olkapäätä alaspäin ja samalla työntää toisella kädellä kevyesti päätä vastakkaiseen suuntaan, korvaa kohti olkapäätä. Venytys tuntuu epäkkäässä ja niskassa. Venytyksen jälkeen vaihdetaan puolta.

Pidä venytys 30-45 sekuntia.

Parivenyttely voidaan suorittaa niin, että toinen parista suorittaa kaikki venytykset ensin ja sen jälkeen vaihdetaan rooleja tai vastaavasti venyttäjää voidaan vaihtaa jokaisen liikkeen päätteeksi. Liikkeet voidaan tehdä myös läpi kerran kevyesti ja sen jälkeen tehdä toinen kierros, jossa venytyksiä syvennetään ja liikkeet viedään pidemmälle. Venyttely ei kuitenkaan saa sattua eikä tuntua pahalta “väärällä” tavalla. Siksi parivenytyksissä on syytä kommunikoida ja kuunnella venytettävän henkilön tuntemuksia.

Ensi viikolla jatketaan Aamu-tv:llä edelleen pari -teemalla ja käydään läpi hauskoja treeniliikkeitä, joita voi tehdä yhdessä parin kanssa missä tahansa.

Ylen Aamu-tv:n jumpat keskiviikkoisin n. klo 8:45. :)